Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilit ja nokka for dummies

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 27 tammikuu 11, 20:54:21

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Toi Narunkutoja ilmoittaa ajoitukset @ 0.020". Mites se käännetään muiden kanssa vertailukelpoiseen muotoon, @ 0.053"?
Long John Stroker

eeko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 maaliskuu 11, 23:50:14
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 01 maaliskuu 11, 21:23:05
Toisessa topiikissa kirjoitin: "...mutta tehokäyrän paikkaan sillä on suuri vaikutus. Jostain olen lukenut että neljän asteen ajoitusmuutos nokassa siirtää käyrää 300 - 400 rpm."

Kumpaan suuntaan tapahtuu mitä? Aikaisemmalle -> vääntöalue siirtyy matalemmille kierroksille? Ja paljonkos yksi rattaan hammasväli on asteissa?

Toi teoria tuskin on ihan aukoton, mutta äkkiä ajatellen vois toimia sellaisissa nokissa, joissa aukioloa on maltillisesti.

Kiiskihän vois koklaa, mitä tapahtuu, jos sen 280-asteisen nokan siirtää 4 astetta aikaisemmalle tai myöhemmälle... ;) ;D
Mä tein tämän homman aikoinaan 50-luvun Royaliin.
Tsekkasin vaan ajoitukset ja jostain JAPin taulukosta
kattelin paremmin hengittävät. Päädyin kääntämään
imunokkaa yhden hammasvälin aikaisemmalle = 9 asteen
muutos. Moottorin käytös muuttui aivan toisenlaiseksi,
otti kierroksia eri lailla. Joo off topicia....
-eeko

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 02 maaliskuu 11, 10:06:20
Toi Narunkutoja ilmoittaa ajoitukset @ 0.020". Mites se käännetään muiden kanssa vertailukelpoiseen muotoon, @ 0.053"?
Ihan summamutikassa fiilis pohjalta. Ja tietty sit ku nenä kädessä voi mittaa.

Hemuli

Jotain pohjaa summamutikalle voi hakea Andrewsin kataloogista, siellä ilmoitetaan duraatio sekä .020" että .053" nostoilla: http://www.andrewsproducts.com/PDF_files/catalog/14_ShovelCams-pg-14.pdf
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuukka

#139
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 02 maaliskuu 11, 10:06:20
Toi Narunkutoja ilmoittaa ajoitukset @ 0.020". Mites se käännetään muiden kanssa vertailukelpoiseen muotoon, @ 0.053"?

Rivera primon sivuilta kun kaivat kataloogista leinen nokat. Siellä on arvot kummillakin asteilla.

muok. Tossa on vielä se luettelon sivu.
C.O.G.

Tuusulan T-Bone

Niin että totako ei voi suoraan kääntää, kun ei tiedä ramppia? No, meen sinne Riveran saitille. Sitten teen akateemisen vertailun suht hehtaarilla olevista nenistä. Lopuksi valitsen nokan hyödyntämällä seuraavia metodeita: Stetson-Harrison, poissuljenta ja carpe diem.

;)
Long John Stroker

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 02 maaliskuu 11, 11:49:35
Niin että totako ei voi suoraan kääntää, kun ei tiedä ramppia? No, meen sinne Riveran saitille. Sitten teen akateemisen vertailun suht hehtaarilla olevista nenistä. Lopuksi valitsen nokan hyödyntämällä seuraavia metodeita: Stetson-Harrison, poissuljenta ja carpe diem.

;)

Just jotenkin noin. Unohtamatta tota LSA:ta mikä muhun teki vaikutuksen oman nokan valintani osalta. Valehtelisin jos väittäisin tietäväni etukäteen mitä tuleman pitää, mutta toivottavasti jotain minkä huomaa perse-dynossa. Tai aikakortissa. Uskoisin vähentyneen overläpin edesauttavan pitkäveivisen moottorini täyttöä ylärekisterissä tai päinvastoin ;D.

Tuusulan T-Bone

Hmmm. Yllä mainittujen menetelmien soveltamisen seurauksena narunkutoja alkoi vaikuttaa sopivalta. Mutta suunnitellusta vippasuhteesta seuraa yksi pikku probleemi, joka pitää ratkaista. Eikös ole niin, että vippasuhdehan vaikuttaa myös TDC nostoon? Mikä merkitsee, että tarttee tehdä enempi tilaa siltä varalta, ettei venttiilit kalahtele a. toisiinsa ja b. mäntään.
Long John Stroker

Hemuli

Jep, ihan samalla tavalla se siihen vaikuttaa kuin maksiminostoonkin. Asteethan eivät muutu, ainoastaan noston määrä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

erakko

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 02 maaliskuu 11, 00:27:04
Tästä kaikesta intoutuneena menin tilaamaan Leineweberin 4S:n Knuckleen oli pakko, kun se oli uutuus. Kiikalassa tavataan tai sitten ei.

Sitä minä vaan jäin tuossa miettimään et tuleekohan tuon mukana tarroja?  :o
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Spöke

Ei ollut Jimi laittanut tarroja mukaan >:( On kait vaihdettava toinen nenu. :-\
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuukka

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 03 maaliskuu 11, 21:24:35
Ei ollut Jimi laittanut tarroja mukaan >:( On kait vaihdettava toinen nenu. :-\
-Spöke-

jimbo on ollut kitsaalla päällä, mulla oli tarra mukana. Kiiskin pitää raportoida tilanteesta.
Tarrat on kuitenkin tärkeä asia nimen ohella, kun nokkaa valitaan.

Muistanko muuten spöke väärin vai oliko sulla jotain penkki tuloksia L3S vastaan andrews A?
C.O.G.

Kiiski

Paree olis tulla tarroja. Vuosien saatossa pannu merkille et mitä hienompi tarra sen parempi pala. Kaikista rumin tarra on se kullanvärinen, jossa on jotain tekstiä mitä mun heikot silmät ei näe. Niin ja sit kun on ihan Pro luokan osaa tulee jääkaappimagneetti! Repikää siitä!

Tuukka

Noissa nokissa ei onneksi ole niitä kultaisia mukana. Saas nähdä mitä sitten tapahtuu, kun vanha herra lopettaa hengittämisen. Toivottavasti ei seuraa Sifton, Std, Delkron, Crane linjalla.
C.O.G.

nicnac

Tässä hyvä linkki.

http://www.pontiacstreetperformance.com/psp/RockerArms.html

LainaaAs a standard lobe measuring point is .050 lifter rise, and lobe lifts are normally specified with 1.5 rocker ratio, that means the valve will always be at .075 when the lobe reaches .050" lift (when a 1.5 rocker is installed). By using the .075 point, and determining where it occurs in relationship to the crank in degrees, a yardstick is provided from which to reference any different rocker ratios. As expected, a higher ratio rocker will allow the valve to reach the .075 lift point earlier in the lift cycle (and later in the closing cycle). As the .075 valve lift point is the industry standard when specifying cam duration (1.5 standard rocker ratio X .050 tappet/lifter rise), it becomes a valid reference point. In the Wolverine 234 degree intake lobe, the intake valve was open 4 to 5 degrees longer when measured in reference to the crank when the larger ratio rockers were used. This is also easy to see on the graph.