Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilit ja nokka for dummies

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 27 tammikuu 11, 20:54:21

« edellinen - seuraava »

nicnac

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 26 helmikuu 11, 15:16:54
Lainaus käyttäjältä: nicnac - 26 helmikuu 11, 14:59:14
Niinkus varmaan tiedät niin ne asteethan ilmoitetaan siten että venttiili on auki 0.053".
Jep, ton verran mäkin tiedän. Kokonais asteet pysyy samana, toki 0.053 saavutetaan nopeammin kuin vakio vipalla, mutta tuleeko siitä useita asteita eroa aukeamis ja sulkeutumis ajankohtiin? Tietty riippuu ihan rampista.

No kyllä siitä käsittääkseni huomattava muutos tulee kun ajattelee että kampiakseli pyörii kaksi kierrosta niin nokka yhden ja silleen. Kyllähän tuo myös kokonaisaikaan yhtälailla vaikuttaa. Jos oikein tarkka haluaa olla ja tietää mitä tekee niin kyllähän ne ajoitukset on joko laskettava jollain? tai mitattava.

Minä joskus meinasin ostaa tuollaiset suuremmalla vippasuhteella olevat keinut...mulle sanottiin vain, että ei missään nimessä ellet TODELLA tiedä mitä oot tekemässä. Tämä olis EVO ja vastaaja kysymykseen NRHS:n mies.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: nicnac - 26 helmikuu 11, 13:49:28
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 26 helmikuu 11, 13:25:03
asteethan pysyy samana

Asteethan ei pysy samana vaan venat aukee ennemmin ja menee kiinni myöhemmin.

Täs olen Kiiskin kanssa samaa mieltä. Nokan nosto 0,053" mitataan ennen keinuvipuja, ei venttiilin aukeamisesta, joten sen suhteella ei ole vaikutusta ajoitukseen.

Noin yleisenä periaatteena lienee että pidempi isku pystyy hyödyntämään paremmin isoa nostoa, joten kyseessä olevassa tapauksessa en näksi tarvetta lähteä muuttamaan vipusuhdetta. Tämä ilman matematiikkaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 26 helmikuu 11, 15:58:56
Noin yleisenä periaatteena lienee että pidempi isku pystyy hyödyntämään paremmin isoa nostoa, joten kyseessä olevassa tapauksessa en näksi tarvetta lähteä muuttamaan vipusuhdetta. Tämä ilman matematiikkaa.

Noup. Sen maksimin efektiivisen avautuman pystyy moottori kuin moottori hyödyntämään ja yli sen ei mikään iskunpituus/moottori. Kaikki loppu on kiinni ajoituksesta. Jokusen nokka-akselin olen tehnyt koneisiin joihin niitä ei saa kaupasta kuin vakiona(jo sinäkään) ja jokusen sudenkin, mut ihan toimiviakin ja ei tuo nokan toiminta eroa faktoiltaan mitenkään eri 4t koneiden kesken.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Kävin kirjastossa, josko tosta olis apua ja loppuis toi selitys. Toivottavasti näkyy ja vielä englanniks!

ma^ko

Luitkohan itse lainkaan tuota postaamaasi, jos luit niin lue uudelleen ja ajatuksella, ekan sivun loppupuolelta tokan alkupuolelle... huomaat että valitsemasikin lähde yhdentää noston ja venttulan koon... oho, kuins nyt noin...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

nicnac

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 26 helmikuu 11, 15:58:56
Lainaus käyttäjältä: nicnac - 26 helmikuu 11, 13:49:28
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 26 helmikuu 11, 13:25:03
asteethan pysyy samana

Asteethan ei pysy samana vaan venat aukee ennemmin ja menee kiinni myöhemmin.

Täs olen Kiiskin kanssa samaa mieltä. Nokan nosto 0,053" mitataan ennen keinuvipuja, ei venttiilin aukeamisesta, joten sen suhteella ei ole vaikutusta ajoitukseen.


Joo nyt olen samaa mieltä sen suhteen, että 0.053" on tosiaan nostajan päästä :o mutta yhtäkaikki se venttiili on sillä samalla 0.053" tappet liftillä enempi auki jokatapaukses nuolla suurempi suhteellisilla keinuilla kuin mitä vakioilla...

Kiiski

Joo tosiaan! Ja mistään muustahan siinä ei olekaan puhetta kuin ventiililautasen koosta eihän?
Ja sekin pantu tiukkana faktana 25% eiku 35% ja joskus vielä enemmän. Ja sit vielä maininta et pelkkä kuutiotilavuus ei määrää pitää ottaa huomioon kansikin. Ja jotain muuta vieraalla kielellä. Mut hyvä jos vieläkin tuntuu et homma hanskassa.

Tuusulan T-Bone

Öööh, keskustelu rönsyilee sinne tänne ja tipahdan taas kohta kärreiltä...

Pannaas esimerkki. Andrewsilta saa shovelin "low compression" nokkia kahdenlaisia, #1 ja #2. Asteet ja ajoitukset noissa ovat hyvin lähellä toisiaan, mutta kakkosessa on enemmän nostoa. Jos kuitenkin laitankin ykkösen ja 1,625 vipat, on lopputulos hyvin lähelle sama kuin kakkonen vakiovippasuhteella.

Siispä: kumpi järkevämpi tapa?
Long John Stroker

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 26 helmikuu 11, 17:02:25
Öööh, keskustelu rönsyilee sinne tänne ja tipahdan taas kohta kärreiltä...

Pannaas esimerkki. Andrewsilta saa shovelin "low compression" nokkia kahdenlaisia, #1 ja #2. Asteet ja ajoitukset noissa ovat hyvin lähellä toisiaan, mutta kakkosessa on enemmän nostoa. Jos kuitenkin laitankin ykkösen ja 1,625 vipat, on lopputulos hyvin lähelle sama kuin kakkonen vakiovippasuhteella.

Siispä: kumpi järkevämpi tapa?
Kakkonen on järkevämpi koska halvempi. Rullavipat parempi koska venttiilikoneisto ei joudu niin koville nimenomaan sen rullan takia.Toisaalta vakio vippakin riittävän hyvä matalilla nostoilla.

ma^ko

Vippamuutoksella muuttuu kulmat, vipan / venttulan ja tönärin / viipan kohtauskulmat, käytä niitä viippoja joilla kulmat edullisemmat. Nenärauta sitten toteutuvan noston mukaan.



Kiiskkelle suositan edelleen ihan yleiseen moottoritekniikkaan tutustumista. Virittäjän käsikirja tms olis ihan hyvä iltalukemisto
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Miikka

 ;D Jumalauta, täällähän on seurakunta piiskannut itsensä kunnon hurmioon sillä aikaa kun itse  kävin hieman motskaria värkkäämässä ;D ;D

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 26 helmikuu 11, 17:12:13
Kakkonen on järkevämpi koska halvempi. Rullavipat parempi koska venttiilikoneisto ei joudu niin koville nimenomaan sen rullan takia.Toisaalta vakio vippakin riittävän hyvä matalilla nostoilla.

Jos hinta olis ainoa ratkaiseva tekijä, valinta olis tietenkin kakkonen. Mutta jos kaivais hillot rullavippoihin, niin ohjurit vois kestää pitempään. Suorituskyvyn kannalta molemmat vaihtoehdot ovat ilmeisesti melko samanarvoisia.

Mutta mä en oikeen vieläkään hiffaa, että seuraako nimenomaan vippasuhteen muutoksesta jotain kamalaa jonkun muun asian suhteen kuin että vena nyt vaan aukeaa enemmän samalla nokan nostolla.

Yksi vaihtoehtohan on laittaa Sössön 1,5 suhteella olevat rullavipat ja sen jälkeen valita nokka halutuilla ominaisuuksilla pieni vippasuhteen muutos huomioiden. Ero vakiovippasuhteeseen ei ole kovin suuri. Mutkun rahallisesti ei oo eroa, laittaako 1,5 vai 1,625 rullavipat, niin näiden välillä pitäis nyt sitte valita.

Shovelin venakoneiston kulmat ovat joka tapauksessa perseestä verrattuna evoon. Mutta meneekö jokin vielä enemmän päin persettä, jos vippasuhteen muuttaa? Kokemuksia, anyone?
Long John Stroker

Kokkonen

#42
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 26 helmikuu 11, 10:35:00
Jatketaanpa tästä. Kumpi ompi parempi: nokka, jossa paljon nostoa, vai keinuvivut isommalla vippasuhteella? Miksi?

Kun noita shovelin rullavippoja näyttää saavan 1,5 tai 1,625 vippasuhteella alkuperäisten ollessa 1,42. 1,625 lisää nostoa venalla öpaut 0,08 tuumaa.

Muoksis: siis rullavipathan on sinänsä paremmat kuin laahaavat noilla venakulmilla, mutta missä se nosto on viisainta tehdä?

Selvään kysymykseen en löytänyt selvää vastausta. Tipahdin kärryiltä. Asia hukku jonnekin... ehkä oma käsityskyky ylittyi. Kiiskin postaamaamat kirjansivut olivat hyvät.

Suurempi vipusuhde:
+ venttiilit aukeaa nopeammin
+ hyvillä kansilla ehkä jossain yläkierroksilla enemmän potkua
- rasittaa venttiilikoneistoa, (jouset, rullat, tönärit...). Kuten NicNac sanoi, pitää tietää mitä tekee.

Normaali vipusuhde:
+ Sama teho ilman em. haittoja. Rullavippa 1.5 suhteella ei ole mun mielestä kuitenkaan radikaali.

Kyse on kuitenkin katukäytöstä.

Minä suosittelen sopivaa nokkaa ja vakio/tai lähes vakio vipusuhdetta.

(NicNacille vielä kommenti noista nostojen mittauksista. Riippuu nokasta ja tekijästä. Joku ilmoittaa myös venan avautumisena. Ja silloin vippasuhde vaikuttaa tietysti myös ajoitukseen. Autopuolella tapaa ainaskin.
Andrews käytää Cam Lift arvoa.)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Älkää nyt unohtako et niissä vivuissa on yleensä rullat päissä, mikä jo pelkästään on suuri parannus vakioon nähden. Vähentää kitkaa keinuvivun ja venttiilin yläpään välissä näin ollen säästää venttiiliä ja ohjuria, kaiken lisäksi tämä hyöty vain kasvaa mitä härskimpi nokka. Se välityksen muuttuminen on vaan kiva plussa.
Ja ei ne rasita venttiilikoneistoa yhtään enempää kuin vastaava nokka päinvastoin vähemmän, nostajat pääsee selkeästi vähemmällä.

Miikka

Mulla on mottiin tulossa tollaset S&S:än 1.5 rullavipat ja Andrewsin A2 nokka yhdistelmä. Ne rullavipat on aika "hienot" ;D Mitäs kaavaa arvon raati suosittelee et motti saadaan toimimaan... :D :D