Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kampuran lukitseminen hihnapyörää kirittäessä (pannu)

Aloittaja JJA, 06 helmikuu 22, 19:18:55

« edellinen - seuraava »

JJA

Joo, elikkäs kyseessä on remmienska ja kampuran päähän pitäisi kiristellä etummainen hihnapyörä.


Muistaako joku kampuranmutterin momenttia ?
Miten olette lukinneet koneen pyörimästä kun mutteri vedetään kiinni ?

Olen tainnut joskus laittaa tuon 1,5 leveän remmin paikalleen ja lukinnut piikkisiasta mutta onko muita hyviä konsteja.

JJA

Tähän jos vielä vinkkiä, eli oletteko miten HD:n kampiakselin lukinneet remmivedolla kun ensiövedon moottorinpuoleinen hihnapyörä kiritään / avataan ?
Voiko mutterimopolla vaurioittaa esim rihtausta.

seppo

Lattarauta pyöristetyillä päillä siihen hihnapyörien väliin vinottain jotta lukitsee hihnapyörät, sitten irroitus / kiristys. Pulttipyssyä en itse käytä kampuran päässä koskaan.

JKKo

Ketjuvetoiselle olen tehnyt mainitun pyöristettypäisen lattaraudan. Mallia näkemättä tein sen niin pitkäksi, että on kiristysasennossa "melko vinossa" rattaiden välissä. Pari kolme hammasta keskilinjalta sivussa molemmin puolin. Tätä tehdessä järkeilin, että ei kannata päästää lähemmäksi. Alkaa vektorit ja voimat käymään kahden akselin välissä hyvinkin isoiksi, jos se lattarauta pääsee "melkein" suoraan akselien väliselle linjalle.

Mutta voi olla ihan höpöjuttukin tuo.
883/1200/turbo

ranze

Lainaus käyttäjältä: JJA - 06 helmikuu 22, 19:18:55
Joo, elikkäs kyseessä on remmienska ja kampuran päähän pitäisi kiristellä etummainen hihnapyörä.


Muistaako joku kampuranmutterin momenttia?
Ajankohtainen täälläkin, ilmeisesti BDL kolmituumainen kyseessä. TC:ssä liimattiin punaisella, ei varmaan pannussa?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Jack

#5
mä oon vetäny sen mutterin kireelle. Ja pannu sinistä liimaa, aukee ilmän lämpöö.

Siinä momenttia, sama ku kirjassa lukee kansipulttien kohdalla. Kannet kiristetään tms...  :-D

Flatheads!!!

JJA

Kiitos, tällä tiedolla pärjätään eli tehdään lattalauta. Ja momentti löytyy pannussa edelleen korjaajan käsistä, ei korjausoppaasta :)

Lyytinen

Voi tulla myöhässä, mutta shovelissa olen käyttänyt päälle parisataa newtonia kampiakselin päässä ja punaista/vihreää liimaa. Varmasti monen mielestä turhaa hifistelyä, mutta kannet kiristän momenttiavaimella, että olisivat kaikki edes suurinpiirtein samassa momentissa. En tiedä miten pannun kansissa onnistuu kulma-adapterien ja sen semmoisten kanssa, shovelissakin kun on kikkaileminen vaikka helpompi bolt patterni onkin. Niihin olen laittanut 120 Nm.

JKKo:n kanssa samaa mieltä tuosta, että parempi ettei pääse voima kertaantumaan. Ajatellaan vaikka sitä vanhaa McGyver jippoa saada jumiin mennyt auto liikkelle käsivoimin: naru kireälle ja työnnetään keskeltä. Ja sori kun ghostasin siitä rattaan lukitusjutusta, muutettiin omakotitaloon maalle toissa joulun alla ja ollut 24/7 tekemistä, pikku hiljaa alkaa helpottamaan ja paja pääsee taas vauhtiin.

Tuosta pulttipyssyjutusta. Olin itsekin pitkään sitä mieltä, että ei pulttipyssyä ensiövetoon tai ainakaan kampiakselin päähän. Mutta joskus kun vaihdoin kytkimen scorpioniin ja perinteinen pingismaila oli hyödytön aukaisussa, pitelin kytkimen napaa toisella kädellä kiinni ja toisella naputtelin mutterimopolla vihreällä liimalla olevan mutterin auki. Ei käynyt pitelevään käteen mitenkään ikävästi. Silloin tajusin, että se kyllä ei kampiakselillekaan tee mitään. Jos se naputus saa kampiakselin lähtemään rihdistä niin sama onnistuu kyllä kaasukahvastakin. Ja siitäkin minulla on kokemusta, kuka nyt minun sekoiluja on pitempään lukenut.

ranze

Lainaus käyttäjältä: Jack - 15 helmikuu 22, 08:15:33
Ja pannu sinistä liimaa, aukee ilmän lämpöö.

Sinistä oon laittanut jo TC:ssäkin kaikkeen muuhun paitti bensatankin korkkiin. En oo 12 vuoden aikana keksinyt yhtäkään haittapuolta.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 15 helmikuu 22, 21:23:13Tuosta pulttipyssyjutusta. Olin itsekin pitkään sitä mieltä, että ei pulttipyssyä ensiövetoon tai ainakaan kampiakselin päähän. Mutta joskus kun vaihdoin kytkimen scorpioniin ja perinteinen pingismaila oli hyödytön aukaisussa, pitelin kytkimen napaa toisella kädellä kiinni ja toisella naputtelin mutterimopolla vihreällä liimalla olevan mutterin auki. Ei käynyt pitelevään käteen mitenkään ikävästi. Silloin tajusin, että se kyllä ei kampiakselillekaan tee mitään. Jos se naputus saa kampiakselin lähtemään rihdistä niin sama onnistuu kyllä kaasukahvastakin. Ja siitäkin minulla on kokemusta, kuka nyt minun sekoiluja on pitempään lukenut.

Samanlainen ajatus- ja kokemusmaailma hiukan täälläkin, ei se kytkin näpeille lyö.

Rihtauksen vituralleenmenoteoriaan en myöskään usko.

Laturin magneettien irtoaminen tuossa se syy on, minkä takia ei saisi pulttipyssyllä paukuttaa. Kaipa se irtoaminen mahdollista on, mutta olen kyllä ite paukuttanu ton mutterin öpaut aina pulttipyssyllä kiinni ja auki ja toistaiseksi on laturin magneetit paikallaan.
Long John Stroker

Hessu

Magneettien irtoaminen on yksi syy.
Toinen tärkeä syy kampuranmutterissa on se, millaisesta mutterista on kyse.
Sillä pulttipyssyllä kun ei kovinkaan moni pysty sanomaan mihin momenttiin se menee ja sillä on paljon merkitystä.

Tai oikeastaan millaisesta mutterista on kysymys. Hihnavedossa, kun mutteri on ihan tavallinen mutteri, ei oo niin väliä.
Mutta ketjuvedolla kun kampuranpäässä on sysäyksenvaimennin, alkaakin olee väliä.

Se pitkä mutteri on niin ohut seinämäinen, että se venyy ja lopuksi katkeaa, jos vetää liian kovaan momenttiin. Kerran oon nähny kun irrottaessa se mutteri on katkennut. Muutamasta tapauksesta kuullut. Sit onkin muuten melkoinen ohjelmanumero.

Useasti on nähny tiimalasin muotoiseksi venyneitä muttereita.
Sen mutterin halkaisija lieriöosuudelta  pitää mitata aina ennen asennusta. Joskus sen näkee silmälläkin kun vaan älyy kattoo. Sitä ei pidä ikinä paukuttaa kiinni pyssyllä. Katkeamisvaara on huomattava.

Paitövei se mutterin asennukseen pitää muutenkin kiinnittää huomiota. On tullu vastaan tapauksia missä mutterista on loppunut jenga, ennenkuin alkaa kiristää pakettia kasaan. Jääny muutaman kympin vajaaksi. Ensikskin lagru jää löysälle, laturi jää löysälle ja sellaisen kun ampuu pyssyllä, sit katkee ainakin.

Kytkimesta sen verran, että kun jossain tarvikekytkimissä napa on alsaa (Barnetissa ei oo) ja siinä on vielä se kiilaura. Niin on sellainen epäjatkuvuuskohta, että mutskun kun ampuu pyssyllä ja napa kiristyy kartion päälle, niin johan kumma jos ei halkea koko paska.
Ja kyllähän niitä halkeaakin. 80-luvun orgiskytkimeen, jossa on vielä kartiokiinnitys, jopa myydään prässättävää teräsrengasta estämään halkeamista.

Täältä vahva suositus momenttiavaimen käytölle.

Lyytinen

Ymmärrän momentin kiinni laitettaessa.

Mutta kuinka moni on irrottanut magneetit pulttipyssyllä? Enkä nyt edes auo päätä, kun oikeasti ihmetyttää miten ne magneetit lähtee irti kun tosiaan voin pidellä kytkimen napaa kädellä. Ja siinä roottorissa on inertiaa aika paljon enemmän kuin kytkimen navassa ja vaihteiston pääakselin hiluissa. Ja ne magneetit on vasta sen roottorin "inertian takana", eikä mikään voima mene niitten kautta.

Ihan siksi kysyn kun jos kaikki perimätieto siirtyisi kyseenalaistamatta eteenpäin, uskoisimme maapallon olevan vieläkin litteä ja auringon kiertävän sitä.

seppo

En ymmärrä miksi pitäisi ottaa riskiä käyttämällä pulttipyssyä kun lattarautametodi ja ehdottomasti momenttiavain on se oikea ja turvallinen vaihtoehto. Kukin tietysti toimii kuten haluaa, yöllä on sitten kiva pyöriä lakanoissa ja toivoa ettei mitään hajonnut  ;D

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: seppo - 17 helmikuu 22, 12:10:37
En ymmärrä miksi pitäisi ottaa riskiä käyttämällä pulttipyssyä kun lattarautametodi ja ehdottomasti momenttiavain on se oikea ja turvallinen vaihtoehto. Kukin tietysti toimii kuten haluaa, yöllä on sitten kiva pyöriä lakanoissa ja toivoa ettei mitään hajonnut  ;D

Koska elämä olisi tylsää, ellei ottaisi välillä jotain riskejä...? ;D

Nojoo. Tuo mitä Hessu kirjoittaa niistä sysärimuttereista, pitää tietenkin paikkansa, itekin vaurioituneen sellaisen olen nähnyt - ja joskus funtsinut öisin, että millähän se nysä sieltä irrotetaan siinä kohtaa kun on toinen puolisko mutskusta käsissä. Polttoleikkaamalla vetotappi poikki?

Omassa rutkussa kun on avobeltti, siinä on ihan normimutsku, eikä siinä ole mitään sysäyksenvaimentimia - sysää nimittäin niin perhanasti ja ens kesänä vielä perhanammin. 8)

Se pulttipyssyn hakkaus ei Lyytisen mainitsemalla tavoin juurikaan siinä laturin roottorissa tunnu, eikä se ole laturista magneetteja ainakaan mulla irroittanut niin kauan kun tuo rakkine on mulla ollut. Katson siis ottavani pulttipyssyä käyttäessäni hallitun riskin, enkä näin muodoin yöuniani sen seurauksena menetä. :)
Long John Stroker

Kiwi

Minkälaisella momenttiavaimella herrat on kytkimen mutterin kiristäneet? Täytyykö ihan ostaa vasenkätinen tuota hommaa varten?