Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

Lainaus käyttäjältä: JPP - 08 helmikuu 14, 19:45:28
LainaaSe orggis on kyllä aika onneton lirpake.

No jaa. Saattaa olla murtumisen syy että konetta ei oo shimmattu runkoon ja tulee jännityksiä.

Mä oon ymmärtänyt että siinä tapauksessa hajois jo paljon muutakin.


JPP

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 08 helmikuu 14, 19:52:02
Lainaus käyttäjältä: JPP - 08 helmikuu 14, 19:45:28
LainaaSe orggis on kyllä aika onneton lirpake.

No jaa. Saattaa olla murtumisen syy että konetta ei oo shimmattu runkoon ja tulee jännityksiä.

Mä oon ymmärtänyt että siinä tapauksessa hajois jo paljon muutakin.



Se yläkiinnikekin pitää muistaa shimmata ;) Mut enpä minä oo expertti sanomaan johtuuko kaikki murtumiset siitä :D

Kapteeni sika

Lainaus käyttäjältä: JPP - 08 helmikuu 14, 19:53:23
Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 08 helmikuu 14, 19:52:02
Lainaus käyttäjältä: JPP - 08 helmikuu 14, 19:45:28
LainaaSe orggis on kyllä aika onneton lirpake.

No jaa. Saattaa olla murtumisen syy että konetta ei oo shimmattu runkoon ja tulee jännityksiä.

Mä oon ymmärtänyt että siinä tapauksessa hajois jo paljon muutakin.



Se yläkiinnikekin pitää muistaa shimmata ;) Mut enpä minä oo expertti sanomaan johtuuko kaikki murtumiset siitä :D

Juu tottakai pitää shimmata.  Enkä ole expertti minäkään.

Mut ömeriikanpalstalta vaan lukenut et stydimpää rautaa ja hyvä tulee. Tosin eihän nekään näistä mitään tiedä.  ;)

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 08 helmikuu 14, 17:47:48
Jos sen käsin saisi tempomalla paskaksi... ;D
Eivätkä noistakaan kumpikaan käsin tempomalla paskaksi menneet... ;)
Asian voi tahallaan ymmärtää väärin aika helposti ;D  Ei tuota käsin tempomalla kukaan paskaksi saa, eikä se ole tarkoituskaan. Se mitä käsin tempomalla voi tavoittaa on käsitys rakenteen jämäkkyydestä. Rimpula hajoaa helpommin kuin jämäkkä.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoista keskustelua. Sen myönnän, että on tyhmää tehdä pyörään rakenteita, joissa on särkymisen riski. Näissä vanhoissa romuissa on noita riskipaikkoja riittävästi ihan vakiona ;D ;D 

ezmo

#1444
Jokainen päättäköön itse riskinkantokykynsä pyörää tehdessään......

Nythän mää hokasin, mitä se pick up truck tarkoittaa.... ;) 
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Rezi

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 08 helmikuu 14, 21:40:05
Jokainen päättäköön itse riskinkantokykynsä pyörää tehdessään......
Viisaasti puhuttu ;D ;D

Takajarrumekanismin kasasin nippuun.


Luulis tuolla pedaalinpituudella ja vipuvarsien suhteella syntyvän pyörään kunnon takajarrun. Säätömahdollisuuksia on hyvä olla ja rei'itetyt mekanismit näyttää hyvätä.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: maick - 08 helmikuu 14, 17:25:29
Juu, kertaallen perustelen enkä sen pidemmälti ala vänkäämään. Kokemusperusteisesti maantiellä tuppi nurin mennessä putoilee ihan eri osia kuin samalla matkalla työmatkaliikennettä. Ja ajopyöränhän pitää kestää kumpaakin. En keksi mitä haittaa ratikkakiskoista on (muuta kuin ovat liukkaita), nupukivipäällyste on se mikä kyrsii. Ja mä en pääse himasta mihinkään suuntaan ilman tuollaista pompotusosuutta. Siitä on siis valitettavasti paljon kokemusta.

Eri osia putoilee, kyllä. Tai ainakin eri järjestyksessä, maantiellä saa enemmälti koota vermettä takasin ku kaikki löystyy, yllättävät ja terävät täräykset rikkoo paikkoja eri lailla. Spårakiskoihin huolimattomasti ajaen rikottua keulaa ja runkoa on tullut vuosien saatossa nähtyä, vaikka ko pyörillä oli ihan menestyksekkäästi ajettu reissuja maantiellä harkitun (!ja onnistuneen!) muutoksen jälkeen.

Lainaus käyttäjältä: maick - 08 helmikuu 14, 17:25:29
Kovaan ajoon nämä vehkeet pitää tehdä, sekä arki- ja huvikäyttöä varten. IMHO.

Tästä ei ole mitään epäselvyyttä tai eri mielisyyttä, joskin mun silmissä prätkällä ei ole kuin huvikäyttö, leikkikalu se on kuitenkin tässä ilmastossa(vaikka sillä ajais osan vuotta duuni etc matkat).

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 08 helmikuu 14, 21:40:05
Jokainen päättäköön itse riskinkantokykynsä pyörää tehdessään......

Tähän voisi todeta että varauksin, hallittavuuteen liittyvät perusratkaisut kyllä pitäisi olla toteutettu riittävällä marginaalilla ettei liikentees vaaranna muita. Muuten melko se ja sama, jos tykkää parsia koko ajan ni oma ratkaisu.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

tyg

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 08 helmikuu 14, 22:09:24

Takajarrumekanismin kasasin nippuun.

Pääsylkyn kiinnityksen rivotetut pultinkannat hienoja.

Tuomo

#1448
Tavallaan voitte kaikki olla oikeassa mutta puhua hiukan eri asiasta.

Jos esim. kiinnike hajoaa käsin temmotessa tai yksittäisessä kovassa rysäyksessä niin kyse on hajoamisesta staattisen kuormituksen takia. Eli kiinnikettä kuormitettiin suuremmalla voimalla kuin mitä se pystyi kestämään.

Jos taas kiinnike pettää pitempiaikaisessa käytössä kyse on väsymisestä eli hajoamisesta pitempiaikaisen dynaamisen kuormituksen alla. Eli voima on sen verran pieni että se ei saa rikottua kiinnikettä kertarysäyksellä, mutta kun voima menee päälle-pois riittävän monta kertaa niin sitten hajoaminen tapahtuu.

Käytännön esimerkki voisi olla rautalangan käsin katkaisu ilman työkaluja. Yhdellä kertaa et saa poikki, mutta kun taivutat samasta kohtaa ees-taas ees-taas niin katki menee. Huomaat että katkeamiskohta myös lämpenee.

Sitten on tietysti rakenteita jotka eivät eivät hajoa pidemmässäkään käytössä. Lisää infoa esim. hakusanoilla "metallin väsyminen" tai "metal fatigue".

Jos esim. koneen jättää shimaamatta ja vetää koneenkiinnikkeen tiukaan tarkoittaa se että kiinnikeeseen vaikuttaa dynaamiseen kuormituksen (koneen käynti) lisäksi staattinen kuormitus (voima joka pitää kiinnikkeen vääntyneenä) ja on luonnollista että murtuminen tapahtuu nopeasti.

Vielä semmoinen että alumiinin väsymisominaisuudet ovat huomattavasti terästä huonommat.

Lähteäkkö johonkin kiinnikkeeseen laittamaan materiaalinpaksutta lisää, parempaa matskua vai voisko asiaa hoitaa esim. joustavalla, tärinöitä syövällä kiinnityksellä?

Kapteeni sika

^Oon amatöörinä hyvinkin pitkälle samaa mieltä.

"Lähteäkkö johonkin kiinnikkeeseen laittamaan materiaalinpaksutta lisää, parempaa matskua vai voisko asiaa hoitaa esim. joustavalla, tärinöitä syövällä kiinnityksellä?"

Oon ymmärtänyt et Heavy Duty yläkiinnikkeitä tehdään juurikin siksi kun ne peltiläpyskät ei kestä.

Gummikiinnikkeet taas ei tule sovelis kyseeseen. ;)

Tuomo

#1450
lisäys:

Luonnollisesti kova rasitus (mukulakivikatupompotus) tarvitsee vähemmän aikaa rikkoa paikkoa kuin pieni rasitus (motarilla koneen tärinä). Mutta jos rakenne on alimitoitetu niin lopulta myös tuo pieni rasitus on riittävä hajottaakseen paikkoja.

Rikoontunutta osaa tutkimalla voi päästä syyn jäljille. Alla kuva miltä väsymällä murtunut osa näyttää



Spöke

Eikös nää vois siivota tästä Rezin asiallisesta topicista omakseen? Häh?
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kapteeni sika

Joo jatketaan Well Done linjalla.

Tuomo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 09 helmikuu 14, 00:24:09


Lainaus käyttäjältä: ezmo - 08 helmikuu 14, 21:40:05
Jokainen päättäköön itse riskinkantokykynsä pyörää tehdessään......

Tähän voisi todeta että varauksin, hallittavuuteen liittyvät perusratkaisut kyllä pitäisi olla toteutettu riittävällä marginaalilla ettei liikentees vaaranna muita. Muuten melko se ja sama, jos tykkää parsia koko ajan ni oma ratkaisu.

Juuri näin. Muita ei saa omilla keksinnöillä vaarantaa. Lisäksi emme halua että rakennelmista tulisi tilastoissa näkyvä onnettomuusriskiä kasvattava tekijä.

ma^ko

Toisaalta kilke voi olla riittävä kestämään dynaamiset kuormitukset mutta aikaa myöten hajota staattiseen rasitukseen, mutta myös toisinpäin, sopivasti joustava, samalla hieman hentoinen, saattaa kestää staattista rasitusta maailman tappiin ja katketa ekas spårakiskos tai viemärinkannessa tulevaan dynaamiseen kuormaan...

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 09 helmikuu 14, 13:33:41
Eikös nää vois siivota tästä Rezin asiallisesta topicista omakseen? Häh?

Ehkä on taas hieman sivus topikist, mut eihän niin koskaan käy, eihän...  :P

/topiciin:

rezi, saaks noinkin keskel olevil tapeil noin pystyn jarruspedun klabin alle nostamatta kinttua tapilta?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.