Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Rezi

Lainaus käyttäjältä: -väiski- - 24 marraskuu 12, 23:03:01
Onko toimimaton jarru siis tunnoton, vaiko tehoton? Eli pitäiskö lisätä sylinterin kokoa, vai jarrupolkimen pituutta (momenttia)?
Tuossa on 1/2 tuumainen sylinteri ja kaksimäntäisessä puristajassa on 30mm männät. Jarru oli tehoton. Voi olla että järjestelmässä on vielä ilmaa, poljin on vähän kumimainen.

Lähdin keoajolle vähän hätäisesti. Ilmastointiteipillä laitoin kuitenkin taskulampun keulaan, ettei ihan pimeänä ajele ;D Sen verran koeajossa oppi, että tuo vaatii pidemmän polkimen ja laitan sen niin, ettei kenkä osu jalustaan.

rodchop

mulla oli Evossa integraali jarru zydeemissä (sama poljin eteen/taakse) vastaava vika toimi paikoillaan jne.. . Korjaantui kun laitoin 14mm työsylinterin. Eli suhde väärä.

myöskään tuollaisen järjestelmän ilmaus ei onnistu ilman semmosta imuhärveliä.
Joten voi olla että sulla vaan ilmaa.
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Toi sylinteri on kyllä aika pieni - polkimelle varsinkin. Se voisi toimia jos saat varmasti viimeisenkin ilmakuplan pois mutta suurempi onnistumisen mahdollisuus tulee isommalla sylinterillä. H-D käyttää omissa kaksimäntäisissään vuosimallista riippuen 9/16" tai 5/8" pääsylinteriä, jälkimmäinen on vähän turhan suuri käsikahvalle - jarru on tunnoton, kova.

Mutta jalkapolkimelle voi laittaa huoletta isommankin sylinterin, siinä on voimaa ja vipuvartta huomattavasti enemmän. Veikkaisin että tolla RC:n ehdottamalla 14-millisellä homma toimii ihan toisella tavalla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Mulla on Shovelin etujarruna se brembon kaksimäntäinen 30mm männillä. Pääsylinterinä oon kokeillut kumpaakin, ekä 14mm että 1/2", joka nyt on paikoillaan. Ei siinä vieläkään jarruja ole, meni into koko touhuun. Uudet jarrupalat paransivat tilannetta vähäsen, muttei riittävästi. Seuraavaksi koetan Kawasakin 13" uivaa levyä. Hiukka samat oireet, kuin Rezin jarrussakin, paitti että 1/2":lla saa sentään hiekalla lukkoon, 14mm:llä ei ees hiekalla.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Rezi

Mulla on tuohon heittää 14-millinenkin vaihtoehto. Se sama joka oli mulla vaijekäyttöisenä Sportykeulassa. Ei siinä koskaan tehokasta etujarrua ollut, ABS asfaltilla kaikissa nopeuksissa. Todennäköisesti joutui vaijerihässäkän aiheuttamasta voiman puutteesta vaikka hiplasin sitä systeemiä uusiksi moneen kertaan. Mutta ei se ihan tarpeeton ollut, hyvä apu takajarrulle. 

Mahtaakohan tehokasta etäsijoitettulla pääsylinterillä olevaa vaijerikäyttöistä kahvasta puristettavaa jarrua olla olemassakaan?

Polkimeen tosiaankin saa voimaa eri tyyliin kuin kahvaan, joten voisin suosiolla heittää 14-millisen kehiin. Sylinterien kiinnitys ja mitat on identtiset. Eiku testaamaan. Koeajokelejä riittää vielä. Pimeässä Shovelia on mukava polkea käyntiin, liikaa ryyppypolkaisuja ja komeat lieskat putkista ;D

Hemuli

Kyllä mun sportissa oleva vaijerivetoinen nestejarru toimi oikeinkin tehokkaasti. Siinä oli Brembon nelimäntäinen puristaja 14 mm pääsylinterillä ja isolla jarrulevyllä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

14-millisellä homma toimii paremmin. Pedaali pysähtyy selvästi ennen pohjaa ja jarru on tehokkaampi. Ei kunnolla tehokas, mutta selvästi siinä potentiaalia on, kunhan polkaisuun saa voimaa. Pedaali vain on liian lyhyt ja sitä joutuu painamaan tosissaan. Siispä pidemmän pedaalin tekoon.

Jarrujen testaus päättyi ennen aikojaan kun stongan vasen puolisko jäi käteen pistehitsauksen petettyä. Onneksi pihassa...

Nyt on lumisateita ja pakkasia luvassa. Taitaa seuraavat ajelut jäädä kevääseen.

Mr.Horsepower

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 28 lokakuu 12, 22:00:30
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 lokakuu 12, 12:54:59
Saisitkos Rezi kuvan ihan suoraan sivultapäin?
Tässäpä T-bonelle sivuprofiili. Pyörä on tuettu pystyyn putkenpätkillä, niin ei tule tunkin aiheuttamaa virhettä.


Tein tarkempia maavaramittauksia. Takana 7.5cm ja kampiakseln kohdalla 8.5cm. Taitaa tulla pomppu jarrutestissä ;D

Mulla on tuossa demojousihaarukan alapäässä kolme reikää, joilla voi "säätää" haarukan pituutta. Teen lopulliseenkin haarukkaan säätömahdollisuuden.

Tässä kuvassa 1.5cm pidempi jousihaarukka ja rokkerien taaempi akselinreikä käytössä. Rokkerit on selvästi suorempana. Runko keulii tuuman. Maavara minimissään 8.5cm. Tällaisella setillä jarrutestiin (kuitenki on nipoja testaajia ;D)


Mitä luokka sulla on keulan pituus  ja kulma askeli väli jne tuossa kuvassa hyvälle näyttää...
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 28 marraskuu 12, 09:47:13
Mitä luokka sulla on keulan pituus  ja kulma askeli väli jne tuossa kuvassa hyvälle näyttää...
Keulan pituus pyörän akselista alempaan ohjauslaakeriin on 93cm, kulma about 52 astetta ja akseliväli 2070mm (näyttää milleinä ilmoitettuna enemmältä kuin sentteinä ;D).

Minusta tuntuu, että jos vielä jatkan tätä jo ikuisuuden kestänyttä maavara-keulakulma-jättö-jaarittelua, niin ylläpito pistää tämän kansion lukkoon.

Mr.Horsepower

Älä nyt tuollainen ole  ;D

en ole itte saanut viellä keulaa nippuun ajattelin tässä vakoilla vähän muiten tekemisiä ;)

kato kun toiset miettii millainen se on oltava ja sun pyörän kohalla käydään kaikki spekulaatioit niin minä saan olla ihan rauhassa :/ ;)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 28 marraskuu 12, 14:58:39

en ole itte saanut viellä keulaa nippuun ajattelin tässä vakoilla vähän muiten tekemisiä ;)

kato kun toiset miettii millainen se on oltava ja sun pyörän kohalla käydään kaikki spekulaatioit niin minä saan olla ihan rauhassa :/ ;)
Se kannattanee vielä mainita, että keulan ohjausakselin kulma on noin 4 astetta. Lyhyemmillä rokkereilla kulmaa pitäis olla enemmän.

Spekulointia ja kommentoitia varten nämä projektikansiot on olemassa :) Hitsaa keula nippuun ja läita päivitystä sun projektikansioon. Keulaprojekteja ei ole koskaan liikaa.

ma^ko

Tää viimeisin vaihe täs Rezin projektiossa on hieman skitsofreeninen seurattava, koska se stuuki lyhyemmällä ja pystymmällä keulalla oli mun silmään parempi, eli muutos on negatiivinen, mut kuitenkin täs muutokses ikävä normi narrowglide korvautuu kotikutoisella kustomvalmisteisella mekaanisella hässäkällä joka o ehdotoman positiivistä. Rezi tekee asian viel ihan takuulla ihan tahallaan, vain häiritäkseen joidenki mielenrauhaa...  :D
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rezi

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 29 marraskuu 12, 01:01:28
Rezi tekee asian viel ihan takuulla ihan tahallaan, vain häiritäkseen joidenki mielenrauhaa...  :D
Eikäku chopperit vaan on niin hienoja ;D ;D Ei sillä, ettei bobberitkin olis hienoja, mutta kyllähän pitkäkeuloissa vaan on sitä jotain...

Ja huh huh, yli 100 000 lukukertaa projektikansiolla. Suurkiitos kaikille lukijoille !!!!!!

Värkkäsin etujarrun käyttömekanismia valmiimmaksi. 10mm rosteritangosta tehty poljin saattaa taipua, joten laitoin siihen jäykistettä.


Tein polkimen kumin Puuilosta löytyneista vaimenninkumeista. Tuo keskimmäinen 40 millinen oli sopivan kokoinen jarrupedaaliin. Rautasahalla kumi poikki keskeltä. Sitten vähän karkeaa santapaperia ja se on siinä. Kokeilin kumin katkaisua ekkana rälläkällä. Voi helevetti sitä savun ja käryn määrää... en suosittele ;D Rautasaha on hyvä.


Tältä jarrupedaali näyttää. Sylinteriä painavassa vivussa on kolme reikää, jossa voi säätää polkimen momenttia. Kuvasta näkyy vivun ylin reikä.
Jalkatappi tulee nyt tuohon ylempään holeen, joka on tuuman viimekesäistä ylempänä. Jos polvet yltää suuhun, voi toki käyttää alempaakin reikää.

Spöke

Hieno spedu! Ja muutenkin viimeistelyn tasoa kyllä kelpaa ihastella.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

kessu

Voi Ristus kun sais joskun omien tekeleidensä tason tän näköseks. Melekoset hatunnostot on Rezi ansainnut.