Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Rezi

Aloitanpa tarinoinnin bobber-projektistani. Lähtökohtana on viime keväänä hankittu vuoden 1960 FL Shovelin tekniikalla. Sinänsä hauskannäköinen ja toimiva pyörä, mutta kun jäykkäperä bobberia tekee mieli...

Kommentaikaa ja antakaa neuvoja, on nimittäin meikäläisen ensimmäinen HD ja sen kanssa opeteltavaa on enemmän kun riittävästi. Pari Intruderia on tullut aikaisemmin rakennettua, joten prätkien rakentelu ei ihan uutta ole. Tavoittena on saada pyörä liikenteeseen taas ens kesäksi, joko ihan valmiina tai jotain sinne päin.

Tällaisesta lähdetään liikkeelle.


Hankin ensitöiksi Sporsterin tankin ja 2004 Dynan kapean keulan. Ennen kuin puran pyörän aivan hiluiksi, halusin laittaa keulan kiinni ja vähän makustella stuukkia.

Ja olipä hyvä, että tein niin. Heti heräsi ensimmäinen hämmennys. Nimittäin tuo keulan pituus... Jos haluaa 10 sentin maavaran pitäis keulan olla lyhyempi.


Voiko keulaa noin paljon lyhentää?

Vai pitääkö stretsata runkoa ja hilata emäputkea ylöspäin? Mieluiten ei, koska haluan matalan pyörän, jossa tankki on kuvan lailla lähellä konetta.

Kuvassa runko on vatupassissa (10cm). Maavaraa rungon takaosasta aion pienentää parilla sentillä jäykkärungon tekovaihessa, eli pientä etukenoa  runkoon tavoittelen. Mutta ei se paljon emäputkea nosta eikä kai merkittävästi asiaa korjaa.

En myöskään haluaisi vaintaa eturengasta pienempään (21 tuuumainen) enkä kallista keulaa.

Mikä neuvoksi... siis lähinnä: Voiko tuota keulaa lyhentää noin paljon mitä se kuvassa töröttää T-palojen yli? Tai onko muuta hyvää neuvoa stuukin pitämiseksi jotakuinkin kuvien mukaisena.
-Rezi-

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 01 lokakuu 10, 22:05:14...Voiko tuota keulaa lyhentää noin paljon...

Voi, tää on vielä paljon lyhyempi - lähtökohtana sama 39 mm keula  ;D

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

No niinpä näköjään voikin :o Tämähän ratkaisee ongelman helposti ja tyylikkäästi  ;D

Vieläkö tuo joustaa? Ja löytykö lyhentämisepisodista ohjeita jostakin?

streamliner

Mistä hommasit shoveliisi noi 2-1:een putket?

Tuo keulanlyhentäminen kiinnostaa minuakin (putkiswingi, joten vois pudottaa ilman että runko kyntää). Hemulin pyörän parissa näyttelyssä nähneenä on tullut aina mietittyä, että mitenköhän noin lyhyt keula toimii ajaessa.

Smokie

Upeesti nimetty rojekti ainaskin ;D

Jos lyhkäistä keulaa haluaa niin en kyllä tiputtaisi jotain pidempää keulaa ainaskaan noin paljoo.

Mauni

Moro

kylläpä hoikentaa olemusta tuo tankki.. pitäis tulla pällistelemään ihan livenä joku päivä mitä tallissa tapahtuu.. samalla mainostaa mun uutta projektia tässä siivellä.. www.specialmetal.fi  ;D

Rezi

Lainaus käyttäjältä: streamliner - 02 lokakuu 10, 13:33:46
Mistä hommasit shoveliisi noi 2-1:een putket?

Nuo 2-1 putket oli pyörässä kun sen ostin. Jos ehdin talven aikana tekemään uudet, joutaa nuo kuvan putket myyntiin.

Jack

Nyt kannattaa lukea japanilaisia bike blogeja, ja panna jäitä hattuun. Toihan toimiin swingiperäsenäkin....

Jack
Flatheads!!!

ma^ko

Totasnoin, tuolla läpipudotuksella jää ala T-kappaleen ja alaputkien väliin kovin niukasti vapaata tilaa. Tuolla Dynan 39mm keulalla pitäis olla kuitenkin jopa 6" joustomatkaa... aikas svitun lyhyeks joutuu jouston kyllä rajaamaan ettei alaputket kilkkaa T-kappaleeseen. Mä suhtautuisin kyllä tuon ratkaisun toimivuuteen hyvinkin skeptisesti.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Jack - 02 lokakuu 10, 21:54:09
Nyt kannattaa lukea japanilaisia bike blogeja, ja panna jäitä hattuun. Toihan toimiin swingiperäsenäkin...

En kyllä millään maltais laittaa jäitä hattuun tuon jäykkäperän kanssa. Tuli hankittua nuo törkeän hintaiset perän valukappaleetkin, eli kyllä tuo swingi poistuu... Tässä vähän jäykkäperän mallailua.



Jack

Flatheads!!!

Kiiski

Hei mitä hel...tiä! Täällä nillitetään etupään joustoista tai niiden lyhyydestä ja mukavuudesta/ominaisuuksista, mutta samaan aikaan pistetään orgis runko tuhannen päreiks ja poistetaan kaikki jousto ja ajo-ominaisuudet ja kellään ei ole mitään asiaan kommentoitavaa (paitsi Jackillä?). Eli se keula on just parahultainen ton perän kanssa kunhan on riittävän jäykkä ettei koko ajan pohjaa.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 03 lokakuu 10, 16:50:22
se keula on just parahultainen ton perän kanssa kunhan on riittävän jäykkä ettei koko ajan pohjaa.

Mä ainakin lähinnä funtsisin sitä, että saako ko keulan toimimaan niin että siinä on joku 1½"-2" joustoa ja niin jäykkänä ettei pohjaa jatkuvasti. Tokihan se on überkliffaa jos jäykän rungon kanssa on käytännössä joustamaton keulakin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Smokie

Hahahaa, mä oon sitten viimenäkemän ajanut jäykällä tsopperilla ihan riittämiin joten saan kirjoittaa ihan mitä sattuu. Ei se ollu yhtään häävimpi kuin lyhyillä paskoilla iskareilla varustettu rautis. Ja en mä lyhennetystä keulasta muuta tiedä kuin sen että ruma se on, varmaan joutuu seppimäänkin aika outoja asioita, kait joka keulassa tiukempi päätyvaimennus on?

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 03 lokakuu 10, 18:21:40
Ja en mä lyhennetystä keulasta muuta tiedä kuin sen että ruma se on,

Eiks jo lähtökohtaisesti kaikki teleskooppikeulat ole rumia, pituudesta riippumatta?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.