Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Moittii pakoputkien vastapainetta

Aloittaja Oz, 08 toukokuu 10, 16:45:12

« edellinen - seuraava »

Oz

Oli jännä homma. Oon ny yhden kesän jo tuolla vehkeellä ajellut enkä oo sen meteliä kovin kovana pitänyt. Putket on ne mitkä siinä oli jenkkilästä ostettaessa kiinni, katsastin kyllä tehdasputkilla. Kävin äsken mittauttamassa desibelit ja rykäisin lukemat heti top 10 -listan kärkeen. Perkele. No, kokeilin laittaa huiluihin villat ja hiljenihän se neljännekseen alkuperäisestä. Kotimatka meni vähän rykien jos meinasin kierroksia nostattaa yli 3500-4000 ja vaihtelin sitten kotona tulpat ja uusi kokeilu. Sama jatkui, ja nykäisin sitten putkista villat pois, taas vetää ja toimii kuin herran enkeli.

Ostin tuon 2000 vuoden vempaimen aikoinani 883:na, mutta ilokseni huomasin kun sitä hain että sinnehän oli vaihdettu 1200:set pytyt ja sen kyllä huomaa vedossa ja huippunopeudessa. Nokista en tiedä kun ei ole ollut vielä tarvetta availla siltä puolelta konetta, mutta voiko niissä olla niin paljon overlappia, että putkien vastapaineen noustessa tunkeekin pakokaasut takaisin sylinteriin ja palava seos jää jo olemassa olevan paineen takia tulematta vai mikä tämmösen voi aiheuttaa?

Hemuli

Jos sulla on putket mallia "suorat" - eli ei varsinaista äänenvaimenninta - niin kyllä ne käyttäytyy juuri noin kun laitetaan väkisin vaimennusmateriaalia jo valmiiksi ahtaaseen putkeen. Ihan sama mitkä nokat siellä on. Putki ei vaan virtaa tarpeeksi suuremmilla kierroksilla. Jos haluat tehoja mutta samalla inhimilliset äänet niin ainoa ratkaisu on riittävän kokoinen äänenvaimennin.

Tai on tietysti vielä yksi vaihtoehto - laita siihen pakokaasuahdin (kotoisammin turbo), se on yksi tehokkaimmista äänenvaimentimista ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Oz

Ei ne varsinaisesti suorat ole, vaikka ei irrallista vaimenninta olekaan. Siinä on tuommoinen paksunnettu mökätorvi päässä, jossa on se huilu. Huilussa osa kaasuista pääsee suoraa atmosfääriin ja osa kiertää pienen lenkin reikäputken läpi, en pitäisi järin ahtaina putkina, mutta ilmeisesti tarpeeksi. Vakioputkillakaan tuo ei kierrä, mutta nehän onkin tukkoiset.


nicnac

Miten se vakio putkilla ilmeni? Kyllä mulla kukkui ihan täysin samoin...tai ei ainakaan huomannu yhtään mitään vakioiden ja suorien putkien välillä.

Mullakin oli silloin 883/1200. Oliskohan siinä sitten jotkut kiriemmät nokat?

Kaveri mulle jo kertoikin, että sportsteri vetääsi pohjat ;D Minä itsekseni ajattelin, että meriitti kai se on tuokin :D

Mitenkäs tuo mittaus niinku tapahtuu? Mistä ne kierrokset katsotaan?

Oz

Vakio putkilla kun kiihdytti, niin se vaan ei kiertänyt "loppuun asti". Rööpelti vaan tiettyjen kierrosten jälkeen. Mittaria ei ole, mutta ei se kyllä ollut lähelläkään kuutta-seitsemää tonnia.

Joo meikäläinen se oli. :D Mutta en kyllä oo siitä tittelistä ylpeä... Se mittari laitettiin vuoronperään molempien putkien taakse puolen metrin päähän ja 45 asteen kulmaan putkiin nähden. Sitten kierrokset nostettiin puoleen maksimitehon kierrosluvusta, eli jos tehokäyrällä huiput on kuudessa tonnissa, niin metelimittaus tehdään kolmessa.

Jensen

#5
Liaan tukkoiset. Jytäjammulla jossa suorat putket löis kyllä paremmaksi. Mie yritin vaimentaa jytäriä ja ostin huilut ja panin paikalle. Nippa nappa jaksoi käyntiin lähteä ja ei ottanut kierroksia. Piti huiluja lyhentää niin alkoi pelittää. Jytä on oikea möykkä pyörä ja rekisteriotteessa luki että 110 desipeliä sallittu. Sitä ei vain tehdaskaan saanut hiljaiseksi.. ;D
             Niin. Ja jos vaimennin muuttuu tiukemmaksi niin täytyypi säädellä kun tulee muuten rikkaanlainen seos ja kastelee tulpat tai nokistaa..

-mikko-

...on muuten yllättävän suuri ero, itse huomasin että pelkät "noise killerit" asentamalla huiput tippui ~30 mailia, kun ei vaan jaksanut kulkea sen minkä screaming eagle "vaimentajilla" otti helposti! Muuten vakio BT, pelkällä putsari-suutin-vaimentajat "virityksellä"!
- shine can never replace attitude -