Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Dynamic CR?

Aloittaja nicnac, 17 helmikuu 09, 23:14:43

« edellinen - seuraava »

nicnac

Kun täälä on kerran tilaa vielä viesteille niin minkä verran on porukan mielestä sopivasti? Overdriveltä jotainhajanaisia tekstejä luin ja ilmeisesti tuollainen 8:5 olis passeli, mutta koska kaikkihan vaikuttaa kaikkeen niin ihan kiva olis kuunnella puheenvuoroja ???

Hemuli

#1
Täytyy muistaa että Overdriven keskustelut koskevat pääasiassa autoja, ja niissä käytetään pääasiassa rautakansia. Jostain muistan lukeneeni että alumiinikannet kestää enemmän puristusta. Itse olen pyrkinyt ysin pintaan olevaan dynaamiseen ruttuun.

Frank Morano Crazy Horse Speedshopista (erikoistunut HD:n kansiin, teki aikoinaan mm. kaikki Indian Larryn kannet) joskus varoitteli meikäläistä noista netin laskureista - niitä on kuulemma monenlaisia ja tulokset vähän mitä sattuu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

nicnac

#2
Joo no tuli kairattua erehdykses vähän enemmän kuin oli tarkoitus palotiloista. Ei tajua, kun silloin kahta ml:a sai kaivaa niin huolella pois ja nyt sitten pärähti nuonkin helposti paljon enemmän. No kävishän tuo nyt sitten miedoimmillakin nokilla. Kysyin danieliltakin asiaa ja se tuumas että 8,5 dynaaminen ruttu ei oo paras tehokkuuden kannalta, mutta on taas hyvä pumppubensan ja kestävyyden kannalta. Noh sitä kestävyyttähän tässä hieman kaipailtiinkin joten enköhän kokeile tuolla ja jos alkaa ahistamaan henkisesti niin sitten nokat vaihtoon tai kannet höyläykseen. Kummanhomman vaan tekee parissa illassa vielä samalla monta tupakkia poltellen.

No ei ne overdrivella puhunu mitään kansista vaan ainaoastaan nakutuksesta ja sen kestämisestä.

Laskennallistahan tämä toki on, mutta kesällä oli toki nakutusonkelmaakin joten maksimi ennakoita ei voinu käyttää ja seoskin piti pitää ehkä vähän turhankin rikkaalla.

Hemuli

Rouvalle tekemässäni sportin koneessa oli myös lievää nakutushäikkää, siinä oli Wisecon kymppipuolikkaat ja Andrewsin N8:t - tallikirjanpidossa on tallessa speksit mitä saatiin kun kympin verran plaanattujen kansien palotiloja hiukan avarrettiin imuventtiilin ympäriltä, täytyy muistaessaan tarkistaa.

Se nakutus oli vaan mielenkiintoinen ongelma, se kun ei muuttunut miksikään sytkän tai kaasarin säätämisellä. Toinen ominaisuus oli ajoittainen jälkikäynti. Tästä päättelin että vakio sportsterin tulpat on liian kuumat tuohon koneeseen, kokeilin pykälää kylmempiä ja mielestäni oireet vähenivät. Ensi kesäksi menee sitten iridiumkynttilät kiinni.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

nicnac

#4
No minä itte naputtelin dynan ohjelmalla sytkän ennakko käyrät. Sillä sai persedynoon hyvät ennakot. Sellaanen tasaisesti nouseva käyrä tuntui toimivan kaikista parhaiten jossa maksimi ennakot tuli vasta 5000. Maksiminahan oli sitten 30 eykk. Vedättäes tuo nakutus tosiaan kuului siis silloin kun kuului. Kun oli säädöissä niin ei se nakuttavan ainakaan tuntunu. Toki oli mulla kanttiakin varmasti enempi kuin sun emäntäs sportissa...dynaaminen ruttu oli jossain ysipuolen paikkeilla.

Ihan vaan referenssiksi S&S tarjoaa kahdella ei puristussuhteella tuota 89" Hot setup kittiä. 10.2:1/555 nokat ja 9.5:1/500 nokat. Dynaamiset rutut on laskennallisesti ensimmäisellä vaihtoehdolla 8.8 ja jälkimmäisellä 8.35

nicnac

#5
Noh kun ei tullu mitään vastauksia sen enempää ja omaa kokemusta ei ollu niin päätin että analysoidaan vähän virtuallisesti ;D Näin tietokoneen näytöllä puhuttais siis jostain 2-3 hepan erosta. Voipi olla muuten vähän optimistinen käyrä, mutta mitä sitten 8) Tässä on siis ero 10,4:1 ja 11:1 puristussuhteella.


nicnac

#6
Laitan tähän vielä sitten 10:4 suhteella se536 vs Andrews NV, Tämä siis mielenkiintoista siksi, että punainen siis on NV nokkien käyrä ja dcr 8.5. Vihreä on 536:t ja dcr 9.


Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: nicnac - 19 helmikuu 09, 22:13:04
Laitan tähän vielä sitten 10:4 suhteella se536 vs Andrews NV, Tämä siis mielenkiintoista siksi, että punainen siis on NV nokkien käyrä ja dcr 8.5. Vihreä on 536:t ja dcr 9.

Onhan se omalla tavallaan mielenkiintoinen. NV on kuumempi nokka kuin 536 joten sen ehkä olettaisi antavan näin teoriatasolla vieläkin enemmän potkua ulos. Nokkien ajoitusero tekee dynaamiseen puristukseen tuon eron ja laskentaohjelma sen tietysti huomioi. Puristussuhde kun osaltaan vaikuttaa paljonkin ulostulotehoon. Looginen (?)  päätelmäni on, että puristuksia pitäisi nostaa, jotta NV:n potentiaali tulisi kunnolla käytettyä. 536 sopisi nyt olevaan (teoreettiseen) kombinaatioon paremmin, on minun tulkintani  8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

nicnac

Minä taas tulkitsisin että NV on paremmat jokatapauksessa. Kierrokset ei täys kiihdytykses laske alle 4700 jos kierrosten rajoitin on 6500:s joten koko ajan ollaan paremmalla puolella kuin 536:lla. Se mitä sitten on tuon alle niin ihan sama :D Alakierroksilla on ihan sama onko heppoja tai vääntöä 10Nm tai 5hp vähemmän...sitä kun on silti silloinkin ihan riittävästi ;D samalla dynaaminen puristussuhde laskee "normaalille" tasolle ja näin siis tulee kestävyyttä ainakin normi ajossa.

Ei nuo NV:t nyt niin hurjat nokat edes ole. Ja DCR:n nosto kasipuolesta ysiin ei vaikuta kuin 2hp. Joka nyt on sitten ei mitään tässä mitta kaavassa. Kaikki muu säätökin vaikuttaa enemmän ::)

Hemuli

No niin, tulipas avattua kone täällä pajallakin... Nyt on muistiinpanot nokan edessä ja rouvan sportin laskelmat näyttää seuraavaa:

- Staattinen puristus 10.5:1
- Palotila noin 63 cc
- Imunokka kiinni 44 ABDC

Noilla spekseillä ainakin RBRacingin laskuri antaa DC:ksi 9.45:1 ja dynamic cranking pressure 196.96 psi. Eli ei ihme että saa olla tarkkana nakutuksen kanssa - mutta kyllä potkii ;).

Ihmettelin sitä että palotiloja mitatessani sain tulokseksi aina 63 cc mikä on hyvin lähellä XB:n vakiokokoa 62 cc - ottaen huomioon että noista kansista on imuvenan ympäristöä vähän avarrettu. Voi tietysti olla että se kympin plaanaus on kompensoinut avarrusta.

Squish on tuossa koneessa asetettu NRHS:n suosittelemaan .030" mittaan. Mielenkiintoista että vaikka DC on noinkin kova niin kone lähtee vakiostartilla ja -akulla käyntiin kuin perus 883.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

nicnac

#10
No nähtävästi on aikalailla sama dynaaminen puristussuhde kuin oli mullakin...ja samat nakutus onkelmat vaivas. Tuolla rbr racingin laskurilla minäkin oon laskenu. On mulla excel ja excel sai juurikin samat tlokset kuin tuo nettilaskurikin.

Mulla ei kyllä ihan niinku perus 883 lähteny käyntiin...lähti kuitenkin ;D

nicnac

Onko sulla jotkut dome männät? Minä sain 0.03 squishilla ja 63cc palotilalla ihan jotain muutakuin 10,5?

Hemuli

Siinä on Wisecon XB-Buellin 10.5:1 pattipäämännät, domen volumeksi olen jostain löytänyt 3.63cc - Wisecon omat sivut eivät edelleenkään puhu mitään ko. männistä. Speksit millä päästiin kymppipuoleen:

- Bore 3.498
- Stroke 3.813
- Piston dome 3.63
- Chamber 62cc (laskelma tehty ennen palotilan mittausta)
- Piston height above deck 0.01
- Head gasket bore 3.550
- Thickness .040

Eli hiukan heittoa tulee virheellisestä palotilan koosta. Vastaava laskelma käyttäen tilavuutena sportin vakio 67cc antoi staattiseksi 9.8:1. Tuosta päättelemällä oltaisiin 63cc palotilalla kuitenkin reilusti kympin paremmalla puolella.

Nyt on omaan sporttiin tulossa vastaavat männät Screamin Eagle -merkkisinä, lienevätkö JE:n valmistetta? Noi W:t on niin turkasen kalliit (yli 300â,¬) että nyt ei ole varaa niihin, SE:t saa 224 taalalla plus kulut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

nicnac

Miksi niitä mäntiä pitää vaihtaa?

Tässä hieman vertailua 90" vs 1250. Aikalailla samat hepat nuossa toisiinsa nähden, mutta hyvin näkyy kuitenkin mitä lisääntyneet kuutiot tarkoittaa. Tähän perustan tuon kommenttini siitä miksi laitan ennemmin NV:t kuin 536:t


nicnac

Huomasinpa, että tässähän on rocker armi ratiot ja kaikki. Ajattelin että paskat se mitään vaikuta, mutta vaikuttipa kuitenkin. Tässä vihreällä NV:t ja punainen 536. Ihan erillaiset käppyrän tekee tuolla keinuvivun vipusuhteen muutoksella. Puristussuhde 10,4:1.