Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Rezi

#1065
Jalkakytkimen kimpussa on vierähtänyt tovi. Luovun kytkin/jockey-hässäkästä kun chopperin käsittely yhdellä kädellä kytkimen luistatustilanteissa risteyksissä ja parkkipaikoilla on todennäköisesti aika hazardia hommaa.

Päädyin jalkakytkimeen kun pääsin koeajamaan Kimmon Kick Start Rokkerin. Kytkin on mallia kitka, eli sen voi lukita pohjaan tai itse asiasssa mihin tahansa asentoon. Tämä on siis kopio Kimmon keksinnöstä.

Kuuden millin latasta runko kytkimelle. 8mm pultti akseliksi ja Citikan jarrupalasta 60mm kitkakiekko.


Tässä mallausta paikoilleen. Tsydeemi kiinnittyy jalustahässäkän alle.


Jotenkin se törötti ulkona, siispä taivutusta sisäänpäin.


Sitten polkimen runkoa ja kumeja kehiin. Kytkintangon siirtovivussa on jokunen säätöreikä, jolla voi hakea pedaalin liikkeen ideaalit set upit (kuulostaa haitekilta ;D)


Ja tuttuun tyyliin jäykisteitä vivuille.


Sitten tigihitsiä ja rälläkkäkiillotusta. Tangon etupäähän hyödynsin Bilteman kvanttiruuvin niveltä ja säätöä. Tanko on 10mm rosterijöötiä.


Tangon takapäässä alaspäin kääntyvään mutkaan hitsasin M6 pultin. Laatikon kytkinvipua jatkoin vaaksan verran. Jockeystä rälläköin kytkinkahvan veke. Siihen vois kai liimata jonkun ihanan diskopallon tai pelottavan pääkallon ;D


Polkimen runko on vielä vähän keskeneräinen ja mekanismin stopparit puuttuu. Lisäksi jousen ja säätömutterin välinen painelaakeri puuttuu. Mutta kyllä systeemi jo toimii.

Pikkuasioilla on merkitystä. Hässäkästä tuli paljon mietitymmän näköinen kun taivutin laatikolle menevään tankoon pikku mutkan. Nyt tangon linjaus on enskaremmin kanssa sotilaallisessa ojennuksessa.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 16 joulukuu 12, 12:17:58
Jalkakytkimen kimpussa on vierähtänyt tovi. Luovun kytkin/jockey-hässäkästä kun chopperin käsittely yhdellä kädellä kytkimen luistatustilanteissa risteyksissä ja parkkipaikoilla on todennäköisesti aika hazardia hommaa.

Joo, ja jarrutestinkin oisit saanu tehä ihan ite! Satasesta nollaan kytkin pohjassa mahdollisimman nopeasti... ;D
Long John Stroker

kimmo

Hieno systeemi. Pedaalien vahvikkeet on kyllä hienot.

Rezi

Sain värkättyä polkimen liikettä rajoittavat säädettävät stopparitkin ja muotoilin hässäkän runkorautaa. Vielä se laakeri, niin kytkin on valmis. Vaikka tuntuu tuo toimivan aika jouhevasti ilman painelaakeriakin.


Makeasti kytkin lukittuu niinku kuvasta näkyy. Se on ja pysyy pohjassa.

Rezi

Takajarrun poljin työn alla. Päällimmäinen syy laittaa aikaisemmin värkkäämäni pedaali uusiksi on sen liian lyhyt mitta. Takajarru on huonotehoinen lyhyen polkimen takia. Poljinvoima ei riitä. Toisaalta tuo muotokieli ei mätsää toisen puolen polkimien kanssa.


Uuden pidemmän polkimen runkoon alaosaan laitoin 14mm tankoa ja jatkeeksi hitsasin 10 millistä. Sitten lattaa tigillä kiinni, reikiä ja rälläkkää. Rosterihommat on sotkuisia ja työläitä, mutta niiiin mukavia ja antoisia :)



Rezi

Bobber-hoijakkaa värkkäsin chopper-kuosiin. Pakko tuota oli jotenkin modata, ei se vain istunut mun silmään.

Hoijakassa oli mutka lokarin kohdilla ja kulma oli aika pysty.


Jos sitä vaan kallisti taaksepäin niin ei se toiminut. Tästä kuvakulmasta ok, mutta ei kun ei...


Pakko se oli oikaista. Tigillä sisäpuolelta kuumaksi ja ruuvipenkissä vääntöa, niin oikenihan se. Ja sitten hoksasin, että hoijakkaa pitää siirtää eteenpäin. Vanhassa paikassa valukappaleen korvakossa se vain oli jotenkin liian takana.


Eiku uudet pidikkeet. Noiden tekemiseen meni monta tuntia. Kaksi sisäkkäin olevaa paksuseinämäistä putkea ja parit korvakot. Tällaisissa pidikkeissä on se hyvä puoli, että hoijakan pitutta ja lokarin etäisyttä renkaaseen voi vähän säädellä.



Tällanen hoijakasta nyt tulli. Pikku muutos entiseen, mutta kyllä se minusta näyttää nyt enemmän chopper-hoijakalta. Parin metrin päästä kuvattuna se nyt ei oikien hääviltä näytä. Käytin pyörää pihalla lumihangessa että pääsi edempää mallaamaan ja kyllä se nyt mulle passaa.
Lokari kääntyi taaemmaksi ja jää nyt alaosastaan lyhyeksi. Sitä pitänee jatkaa ???  Yksi muutos johtaa toiseen. Tässä se nuoruus kuluu...





Don Quijote

Kyllä, muutos oikeaan suuntaan 8) Ja hienoja yksityiskohtia muutenkin, hattua pitää nostaa.


Seuraava linkki ei liity Rezin pyörään mutta se tuli mieleen kun bongasin jutun DNA:n modaamisesta..

http://cyrilhuzeblog.com/2012/12/19/how-to-turn-a-dna-springer-front-end-into-a-much-better-looking-one/
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Rezi

Pala palalta eteenpäin projektin kanssa kuin mummo lumessa. Detailit nippuun, että voi purkaa pyörän rungon ja keulan maalausta varten.

Vahvistin yläteekappaletta hitsaamalla siihen lattarautaa. Vahvistettuna se tietysti näytti möhkymmältä niinpä porasin vahvikkeisiin reikiä. Reiät keventää, mutta etupäässä tekee kevyemmän näköiseksi.


Demotankojen maalit rispaantuu...


Eka kertaa oli keula kokonaisena irti pyörästä. Keulan kasaaminen ja jousien prässääminen prätkän massaa hyväksikäyttäen tuntuu hyvältä vaihtoehdolta versus jousien puristaminen vippaskonsten. Tämän iäisyysproktin mielenkiintoisin osuus on ollut keulan teko.



shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 28 joulukuu 12, 22:09:44
Tämän iäisyysproktin mielenkiintoisin osuus on ollut keulan teko.

No ei tää kyllä iäisyysprojektin tunnnusmerkkejä täytä  ;D Ellet meinaa että vain muutos on jatkuvaa ja sen myötä projekti ikuinen. Mulla tuppaa nuo iäisyysprojektit makaamaan tallin nurkassa ilman, että niille tapahtuu yhtään mitään. :D

Rezi

Jatkuva muutos saa tämän tuntumaan iäsyysprojektilta. No, jospä tämä joskus tulis valmiiksi tai siis mieleiseksi ;D

Stongan kanssa painimista. Päätin yrittää olla avaramielinen ja kokeilla eri kombinaatioita. Niinpä tein 25x3 hydrauliikkaputkesta demotangot. Tämä olis nyt mallia rystyset munissa, tai ainakin sinne päin.




Kapeahan tuo on. About 40cm. Mutta eikös tällaista tankoa enemmänkin heijataa puolelta toiselle ja silloin se voiskin olla kapea? En ole koskaan kokeillut, mutta maalaisjärjellä näin vois luulla. Kokeneemmat kommentoikoon.


Tuo mahtuis jopa kääntymään osumatta tankkiin.


Soikkeli

C.O.G. jaosto myhäilee tyytyväisenä tangosta johon voisi vielä upottaa Tollen sisäkaasukahvan.
C.O.G. 
Lifemember

Tuusulan T-Bone

Myös Suomen Tuusula hyväksyy stongan... ;D

LainaaKapeahan tuo on. About 40cm. Mutta eikös tällaista tankoa enemmänkin heijataa puolelta toiselle ja silloin se voiskin olla kapea? En ole koskaan kokeillut, mutta maalaisjärjellä näin vois luulla. Kokeneemmat kommentoikoon.

Olennaista on vipuvarsi. Siis etäisyys kahvan ja ohjausaksilan välillä. Epäolennaista on kahvojen etäisyys toisistaan.
Long John Stroker

Don Quijote

Ei räplätä niitä munia ajaessa, ettei käy huonosti...  ;D
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 joulukuu 12, 11:36:21

LainaaKapeahan tuo on. About 40cm. Mutta eikös tällaista tankoa enemmänkin heijataa puolelta toiselle ja silloin se voiskin olla kapea?

Olennaista on vipuvarsi. Siis etäisyys kahvan ja ohjausaksilan välillä. Epäolennaista on kahvojen etäisyys toisistaan.
Jes, näin oletinkin. Olispa vielä kuivat tiet, niin vois hitsata tangot kevyesti yläteekappaleeseen kiinni ja käydä heittämässä pikku koeajot.

Tämä tanko ja keskitapit antaa ajoasentoon aimo ripauksen komiikkaa. Reilu kaksimetrisen pyörän päällä istutaan selkä suorana, jalat ja kädet kuokussa kuin Honda Monkeyn selässä ;D Mutta alan pikku hiljaa tottumaan ajatukseen "törkeän" näköisestä ajoasennosta. Saattaishan se tuoda menoon ripauksen lisää katu-uskottavuutta ja rokkenrollia.

Pukinsarvet istuis tähän paremmin, jos pyörässä olis pidempi keula, enemmän stretsiä, keuliva runko, king&queen, näyttävämmät putket ja muuta rönsyilevää choppermeininkiä. Nyt tämä on on tällainen "lievä ja tiivis" chopper ja pukinsarvet vähän riitelee muutoin "kompaktin" lookin kanssa.

Minä nyt katselen tätä jonkun päivän ja päätän sitten pysynkö aiemmin nähdyssä ja koeajetussa tankomallissa. Lopulliset tangot ajattelin vääntää rosterista.

Jack

katto nyt sitten kumminkin, että mahtuu käsi sarvella kääntämään tosta tankin yli. Näyttää kuvassa kovin ahtaalta.
Flatheads!!!