Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Red Hot Chili Chopper

Aloittaja Rezi, 01 lokakuu 10, 22:05:14

« edellinen - seuraava »

Rezi

#495
Lainaus käyttäjältä: minna - 21 syyskuu 11, 19:28:20
kivannäkösiä messinkisiipimuttereita.kuten myös messinkiraiserit, mistä noita saa ja onko pirun kalliita?
Messinkinkimuttereita hintoineen löytyy täältähttp://www.ruuvilinja.fi/

Raiserit oli pyörässä kun projektin ostin. En tiedä mistä niitä saa, mutta kuulemma ovat about 350EUR/pari. Täältä näkee miten ne on tehty:http://74.54.120.132/dbbp/tech-tips/risers/risers_01.html

Edit: linkki

Rezi

Lainaus käyttäjältä: regee - 20 syyskuu 11, 15:57:22
Tällainen pisti silmään tost fillarist Oulun car shoussa, pyöräsi alla oli peilit ja tää näky aika selvästi yleisölle, mun mielest ei kuulu ton tason värkkiin tälläiset jutut vaik onkin noin yleisesti näkymättömissä.
DS
Hyvä, että pyöriä tsiikaillan näyttelyissä tarkkaan ja kiinnitetään huomiota tärkeisiin yksityiskohtiin. Miten tuolla kehtaa enää kantata vasemmalle ;D

Rezi

Pyörä on pajassa ja tarkoitus on tehdä sille pikku fiksauksia ja muutoksiakin talven mittaan. Peruslookki pysyy samana, mutta muutama asia muuttuu. Korjaan huonosti toimivia juttuja ja parantelen ulkonäköä jutuissa, jotka on kesän mittaan alkaneet "ottamaan silmään".

Lähdin liikkeelle tylsästä hommasta, eli takajarrujen fiksaamisesta. Puolen tuuman japsisylinterillä jarru vain ei toimi aina kunnolla. Ajossa kengät menne niin kauas rummusta, että sylinterin tilavuus ei riitä vaan jarrua joutuu välillä polkaisemaan toisenkin kerran. Kenkien säätö ei auta. Päädyin laittamaan orkkissylinterin takaisin. En kyllä ymmärrä miksi en sitä alunperin käyttänut.

Hitsasin runkoon pidikkeen laatikon etupuolelle runkoon ja lyhensin tekemääni työntötankoa.

filtteri

ihan vaan uteliaisuudesta,edellisellä sivulla on kuva vuotavasta takasylinterin käyrästä samassa fotossa näkyy rungossa rasvanippa mikä on sen tarkotus :-\

Rezi

#499
Lainaus käyttäjältä: filtteri - 27 syyskuu 11, 10:46:51
ihan vaan uteliaisuudesta,edellisellä sivulla on kuva vuotavasta takasylinterin käyrästä samassa fotossa näkyy rungossa rasvanippa mikä on sen tarkotus :-\
Hyvä kysymys. Rasvanipalla ei ole mitään funktiota, se vain oli tuossa kun pyörän ostin. Halusin säilyttää sen kun se on niin nätti. Kai se on alunperin ollut jouku istuinputken voitelujuttu?

Rezi

Takajarru kunnossa. Orkkiskamat toimii laakista keskenään. Harmittaa, kun tuli turhaa hiplattua takajarruja koko kevät... Hitsasin työntötankoon kierreosion ruuvinpätkästä ja nyt jarrupedaalin asento on säädettävissä. Täsmään pedaalin niin, että se on suoraan kengän alla kun jalka on normiasennossa tapilla. Nopeuttaa jarrutusta, kun jalkaa ei tarvi nostaa jarrupedaalille.


Rezi

Taatustu sikakiinnostavaa lukea kun jeppe laittaa pyörään takajarruja... ;D

No jotain näkyvämpääkin tuli puuhattua. Pyörän tanko on alkanut jostain syystä nyppimään. Siihen pitää vähän kurkottaa ja jostakin kuvakulmasta se näyttää typerältä. Värkkäsin pikkusen taaemmas istuvaa tankoa tähän malliin. Mielestäni tuo istuu hyvin emäputken ja alakehtoputkien kanssa samaan linjaan. Tangon asento on edelleen etukeno, mutta tähän yltää paremmin. Samalla kokeilin josko tankkia ja lamppua vois vähän nostaa.
 

Pyrin tekemään tangosta mahollisimman kapean. Tämmöstäkin kokeilin. Tulee mieleen joku sarvekas hyönteinen.


Tällaiseksi se taitaa jäädä. Korkeutta tällä on reilu kaks tuumaa enemmän kuin eikasemmalla, mutta kiitos taaksetaivutuksen tähän yltää paremmin. Leveyttä about 58cm. Pitää toki siistiä tuo vaakaputken tienoo ja laittaa sisäkaasu ja -kytkin. Mutta pääpiirteiltään tämä määrittelee ens kesän stuukin ja ajoasennon.


Tässä vielä ammattitason jigi  ;D. Kuvan oikeassa reunassa pilkottaa pro putkentaivutin mallia Biltema pullotunkki.


Miska


Asiallinen stonga! Sivukuvassa toi lampunpaikka hieman tökkää simmuun, ainakin mun silmään. Saisko kuvaa edestäpäin myös?
-Just another guy on the lost highway-

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Miska - 29 syyskuu 11, 08:29:07

Asiallinen stonga! Sivukuvassa toi lampunpaikka hieman tökkää simmuun, ainakin mun silmään. Saisko kuvaa edestäpäin myös?
Piti työntää pyörä ulos tallista stongan, korotetun tankin ja lampun uuden paikan tsiikailua varten.
Ensinnäkin lamppu ei voi olla noin korkealla. Pumppukeulalla se näyttä edestäpäin tosi typerältä. Jos lampun laittaa noin ylös, pitää keula vaihtaa springeriin. Siis lamppu jää alemmas.
Mun silmä vain ei totu korotettuun Sporster-tankkiin. Kun se on selkäputken kanssa samassa linjassa näyttää se jostakin kulmasta hyvältä, mutta monesta kulmasta huonolta. Taidan siis jättää sen alkuperäiseen paikkaan. Tämä jos joku on makuasia, mutta mun silmä ei totu pystyssä töröttävään sporatankkiin.

Keskityin stongan hallintalaitteiden sommitteluun. Tein Hemulit ja laitoin jarrukahvan paikoilleen ilman tangon ympäri menevää orkkispantaa. Tankoon tulee sisäkaasu, joten oli pakko tehdä käänteinen kiinnitys. Eli kierre kahvaosaan ja ruuvi tangon sisään. Kiinnitys tuntuu riittävän jämäkältä, mutta tankoon jää väkisinkin about 8mm reikä näkyville.
   

Sisäkaasun tangon sisään menevä osio on liian paksu 3mm seinämävahduuden tangolle, joten hitsasin tankoon pätkän vanhasta kromitangosta. Helpompaa kuin yrittää porata tankoon isompi sisähalkaisija.
 

Rezi

Tankojumppa jatkuu. Piilotin myös jarrun vaijerin tangon sisään.


Ostin sisäkytkimen. Se on siis niinku sisäkaasu, mutta peilikuva ja tarkoitettu kytkimelle. Mietitytti etukäteen miten käsivoimat riittää kiertokytkimen käyttämiseen, niinpä tein testirakennelman ennen kuin aloin mekanismia tankoon laittamaan.


Ja niinhän siinä kävi, ettei tuota jaksa kääntää milliäkään. Pitäis varmaan jatkaa tuo laatikossa oleva vipu puolta pidemmäksi... Kytkimessä on asiallisen oloinen kunnolla laakeroitu mekanismi, mutta minusta suunnittelumoka siinä, että se liikuttaa vaijeria paljon pidemmän matkan kuin normaali kahva. Siis momentin kustannuksella. Parin koeistuksen jälkeen avasin kahvan ja pikku laakeri on syönyt kolon (kaksikin) uran reunaan. Laakeri siis ei lähde juosemaan kierreurassa eikä luisti liu urassaan. Ja nyt kuin tuossa urassa on nuo kolot on kampe aikalailla vainaa ja peli on menetetty.  


Vivulla kytkin on todetta kevyt käyttää. Taidan pitää vaihdekeppi/kytkin-hässäkän, vaikkei korkeampi ja kapeampi ape ajosta yhtään helpompaa teekkään ;D

Edit typo taas...

rodchop

#505
Siis tuo kytkimen käyttötanko pitää olla reilusti pidempi mallia rotanloukku tulee tuohon beltin päälle, sen jälkeen tuo liikerata ei enää olekkaan liian pitkä, koska puolta pidempi tanko vaatii huomattavasti pidemmän liikkeen myös kahvassa ! Sulla myös näemmä toisiksi jäykimmät jouset, sekä aivan liian ohut vaijeri, joka luultavasti joustaa. myös rotan loukkua vois tuon kaa kokeilla.
Edit. Käyttötangolla tarkoitin juurikin käyttövipua :P
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Jos haluaa välttämättä säilyttää mekaanisen kytkimen niin voisi kokeilla myös jalkakytkimellisen käyttövipua - samanmittainen kuin Rodchopin kuvassa. Sillä se liike tietysti pienenee mutta kevenee samalla. Sulla näyttäis olevan se lyhyempi kampi laatikossa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

ja melkeen laittaisin löysimmät jouset mitä on. Aikoinaan kun muutin orkkis jalkakytkimen suicideksi, vaihdoin samalla normi-käsikytkimen jouset. Oli paaljon mukavampi käyttää, vaikka luulis ettei jalkakytkimellä oo niin väliä.
Flatheads!!!

Rezi

Laitoin kytkinhomman mietintämyssyyn ja aloin värkätä pakoputkien parannusta. Nykyputket on kliinit, mutta ehkä vähän liiankin kliinit ja yläpytki sotkee pyörän takaosaa. Eli pikku mutkaa sivullepäin ajattelin värkätä ja samalla tehdä pikku koristeet putkien päihin. Löysin romulasta palan messinkilevyä ja siitä ajoin muotoilemaan.

Sitkasta on rälläköidä palaa messingistä, mutta sen hiominen on helppoa eikä synny kipinöitä.


Köyhän miehen CNC ;D


Jotta urat saa läpi asti, piti rälläköidä taustapuolelta vastaan.


Pari tuntia rälläköintiä ja poralla pari reikää, niin aletaan olemaan aika lähellä. Eikä näytä billetiltä, kun on palikoissa "pieni" käsityön leima ;D Mahtaakohan tuossa ola riittävästi reikää pakokaasuille?


Ajattelin ensin tehdä näin yksinkertaisen kiinnityksen, mutta taitaa tuo valskata aika tavalla. Jonkinlainen laippa pitänee putkeen tehdä rosterista..







jesse

mietin tuota kuvaa jossa on puretun kahvan kuva
siinä laakeri ja ura niin miksi se ura on putken suuntainen?
onko siellä sisällä joku vastaava ura joka on ns. kierteellä? että se kiertäessä vetää vaijeria

olen joskus nähnyt kahvan jossa oli ura juuri noin putken suuntaisesti ja sitä oli tarkoitus käyttää painamalla tuppea sisäänpäin tai vetämällä ulospäin putken suuntaisesti
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...