Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tillotson kaasutin

Aloittaja Kokkonen, 08 elokuu 10, 17:52:50

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tillotson kaasutin oli käytössä Harley- Davidsonin
-   BT 1967 â€" 1970
-   XL 1966 â€" 1971
-   Servicar -> 1973?
Tyyppejä on useitakin, A, B, C ja D. Ilmeisesti BT kaasarit ovat (esim) merkinnällä HD2D ja XL:n HD1D. (Myös HD2DC löytyy). Kirjaimet kertovat revisiosta, D on siten paras. 1968 lisättiin kiihdytyspumpun kanavaan venttiili, jolloin tuli D ja DC tyypit käyttöön. Harley Bulletin numero 571.

Miksi Linkert DC sitten vaihdettiin Tillotsoniin; on ollut jokun lähteen mukaan taloudellinen veto, koska Tillotson oli Linkerttiä huomattavasti halvempi ja H-D:n talous oli jo kuralla.
Tekniseltä puolelta Tillotsonin eduksi voidaan laskea, että se ei ole herkkä tärinälle, eikä käyttöasennolleen, ( vrt. kallistus/jarrutus/kiihdytys), koska siinä ei ole lainkaan kohokammiota. Tillotsonia käytetään myös joissain lentokoneissa, tosin eri tyyppiä.
Erikoista on lisäksi kaksi kanavaa (venturia), toinen pienempi rungon alaosassa, joka on aina mukana pl. tyhjäkäynti lämpimänä. Myös kiihdytyspumpun lisäpolttoaineseos tulee tuota kanavaa pitkin (Ks kuva). Tuplakanavalla on haettu parempaa ilman ja polttoaineen sekoittumista, mikä lieneekin onnistunut.

Tillotson ei koskaan saanut käyttäjien suosiota, se on lähes järjestelmällisesti korvattu Zenith/Bendix- tai vielä modernimmalla kaasuttimella. Se on monimutkainen toiminnaltaan ja vaatii senmukaan huolellisen säädön ja myös sen toiminta on tunnettava. Se on ollut liian hieno ”maatalouskoneeseen”. Yleensä käyttäjät eivät ole tunteneet lainkaan edes tehtaan ohjeita ja kaasutin on saanut paskan maineensa.
Suurimmat ongelmat ovat olleet käynnistyksessä, etenkin lämpimänä kun kone seisoo jonkin aikaa. Tehtaankin ohjeen mukaan myös kuumalla koneella pitää rikastin asettaa puoliväliinsä. Kaasutin vaatii ”esiryypytyksen” kuten vanhanajan mopot, mutta mitään varsinaista painiketta kaasuttimessa ei siihen ole. Käyttäjät ovat kuitenkin tehneet homman niin, että paperiliittimellä kaasuttimen pohjan keskellä olevasta reiästä (atmosperic vent) painamalla saa bensan tulvimaan pikkukanavaan ja käynnistys onnistuu. Mutta tuo pitää tietää.
1968 XLCH Sportster kiksillä, magneetolla ja Tillotsonilla varustettuna lienee historian haastavimpia kohteita lajissaan.
Ongelma tulee siitä, että mainitun pohjan takana on kalvo, jonka pitäisi päästää bensaa koneeseen, kun imukanavaan tulee alipainetta. Pitkäiskuisella koneella, kiksillä, sitä ei vaan saa hevin riittävästi aikaan. Painamalla kalvoa ulkopuolitse, niin reitti polttoaineelle avautuu.
On noihin joitain muitakin virityksiä tehty käynnistyksen parantamiseksi.

Tillotsonin säätö (Ks. kuva)

Tehtaan ohjeen mukaan oikein säädetty kaasutin ei tarvitse lainkaan tai vain vähästä jälkisäätöä.  Tyhjäkäyntiseosta maksimissaan 1/8  ja välialue ¼ kierrosta.

Alkutoimenpiteenä pitää tarkastaa, että sekä bensan tulo-, että ilmaletku ( 7 ja 8  ) tankkiin ovat kunnossa ja ilmansuodatin on puhdas.

Pääsuuttimia on 0.055, 0.057 (std XL), 0.059, 0.061 ja 0.063 kokoja

Tyhjäkäyntiseos kuten välialuekin ovat säädettäviä, neulatyyppisiä suuttimia. Sisäänpäin kierrettäessä seos laihenee. Tyhjäkäyntinopeus säädetään kaasuvivun säätöruuvilla (3)

Säätö:
1.   Tarkasta että kaasuläppä avautuu ja sulkeutuu kokonaan kaasukahvasta käännettäessä.
2.   Käännä tyhjäkäyntiseos (1) ja välialueen säätö (2) kokonaan kiinni myötäpäivään, mutta ei liian tiukalle! (Neula ja istukka saattavat vahingoittua)
3.   Avaa molempia säätöjä 7/8 kierrosta. Tässä asennossa kone käynnistyy, mutta tyhjäkäyntiseos on todennäköisesti liian rikaalla.
4.   Käynnistä kone ja aja/käytä se normaaliin käyntilämpöönsä. Rikastin pitää olla pois päältä. Säädä kaasuvivun säädöstä (tai kaasuvaijerin) koneen käyntinopeus 2000 rpm.
5.   Koskematta enää kaasuun tai sen säätöihin, etsi välialueen (2) säädöllä kohta jossa kone käy suurimmalla nopeudellaan. Kone ei saa ampua tai tukehtua tässä säädön kohdassa.
6.   Käännä välialueen säätöä tästä 1/8 kierrosta ulospäin (rikkaammalle). Tämä säätö on nyt kohdallaan.
7.   Säädä tyhjäkäynti jouhevaksi säätö- (3) ja seosruuvilla (1) alueelle 900 â€" 1100 rpm.

Tuossa tuo normaali säätö. Ongelman ilmentyessä on muitakin paikkoja tarkistettava, niitä löytyy manuskasta koko joukko. Kuten ohessa olevista kuvista näkyy, kaasuttimessa on useitakin venttiilejä, joitain jousia ja paljon kanavia. Nykybensalla pitkän seisokin jälkeen saattaa olla melkoinen puhdistusoperaatio luvassa ennenkuin Tillotson ruokkii konetta kuskin mieltymyksen mukaan.

Tillotson on ollut käytössä toki H-D:n Topperissa ja Golf-kärryissä pidemmälläkin periodilla, joskin eri tyyppeja. Indian oli käyttänyt Tillotson kaasuttimia jo paljon, paljon varhaisemmin ja pidempään. Eri malleja kylläkin.
Nykyään Tillotson näyttää olevan Irlannissa. Valmistavat edelleen kaasuttimakin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Muutama Tillotson kuva lisää, kun ei mahtunut edelliseen:
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W