Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mitä kaikkea liika öljy moottorissa voi aiheuttaa?

Aloittaja Hemuli, 20 heinäkuu 11, 22:40:38

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Laitan tämän tänne yleiseen osioon koska ongelma koskee varmasti muitakin kuin rautapäitä.

Tänä kesänä on tuntunut monella suunnalla olevan pyörissä oireita jotka viittaavat liian suuren öljymäärään. Öljysäiliötähän ei saa täyttää piripintaan vaan siellä pitää olla reilusti tyhjää tilaa paluuöljylle ja huohotuskanavankin pitää olla koko ajan pinnan yläpuolella. Useimmiten ylitäyttö tapahtuu kun öljymäärä tarkistetaan jonkin aikaa seissestä pyörästä - silloin osa säiliön sisällöstä on saattanut valua kampikammioon ja kun öljyä lisätään paluuöljyllä ei olekaan tilaa ja seuraa ongelmia.

Yleisimmät oireet liittyvät erilaisiin öljyvuotoihin, joko huohottimesta tai sitten jostain tiivisteen raosta. Varsinkin huohotusongelmia lähdetään usein ratkomaan väärästä päästä eikä oteta huomioon öljymäärän vaikutusta. Öljysäiliöön vaadittava tyhjä tila on yllättävän iso, tämän olen itsekin joutunut huomaamaan.

Tänään kuitenkin kohtasin ongelman jolle en keksi muuta syytä kuin liika öljy. Rautapää oli vuotanut tallin lattialle varsin komean lätäkön ja olihan sitä putkistakin tullut savuna edellisen kerran ajaessa. Niinpä kiireessä täytin säiliön käynnistämättä pyörää ensin. Siitä sitten suoraan motarille jota parikymmentä kilsaa jonka jälkeen pienemmälle tielle. Silloin huomasin että kaikki ei ole kohdallaan, rautiaisesta puuttui pirteys kokonaan eikä se meinannut millään jaksaa pitää vauhtia ylämäissä. Vedin tien sivuun sammuttamatta konetta ja huomasin että huohotin puskee varsin reippaasti öljyä. Jatkoin etapin loppuun varovasti pintakaasulla ajaen.

Seuraavalla pysäkillä Mäntsälän JepJepissä lainasin Palilta rättiä pyyhkiäkseni ylimääräiset roiskeet pois ennen konttorille menoa. Kyllähän meikäläisellä mopot on ennenkin kuumana käyneet mutta nyt oli toinen ääni kellossa. Kun pyyhkäisin rätillä öljytankkia niin maali lähti rätin mukana rullalle. Peltiä ei voinut käsin koskea. Huh hellettä!

Kävin viereisellä konttorilla hoitamassa muutoskatsastuksen jonka jälkeen Palin suostumuksella tuuppasin pyörän firman huoltopuolelle ja laskin öljyt pois. Tässä vaiheessa säiliössä oli vielä lähes kaksi ja puoli litraa minkä joskus päättelin sen optimitilavuudeksi. Uutta öljyä koneeseen reilu kaksi litraa ja takaisin tien päälle. Ei mitään ongelmia, painemittarikin näytti lukemia koko matkan mitä ei mennessa ollut tapahtunut.

Öljytankissani on kierrekorkki joten sitä kautta öljyllä ei ole mahdollista karata, kone on myös varsin tiivis joten tiivisteistä sitä ei päässyt ulos. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi siis huohotin. Voiko olla mahdollista että joutuessaan taistelemaan öljynpainetta vastaan, moottori on ylikuumennut? Ja vaikka öljyä on puskenut huohottimesta pihalle niin paljon että määrä säiliössä on vakiintunut niin moottori ei ole enää kyennyt jäähdyttämään itseään vaan on ollut erittäin lähellä kiinnileikkautumista? Täytyy ajella hiukan enemmän ennen viikonlopun Imatranreissua...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Samaa mietin tuossa kesäkuun alussa; Klaipedan reissuun huolsin pansovelin vaihtamalla ölpät, suodattimet ja rasvaamalla ketjut. Matkalla iltapäiväruuhkassa Gdynian ja Gdanskin välillä kone savusi jopa saumoista ja oli pakko vetää jalkakäytävälle jäähdyttelemään. Etummainen nostajapesä vuosi öljyä pihalle lirisemällä, ekan tuhannen kilsan aikana ehkäpä puolisen litraa. Mut tuon koommin ei tuollaista ylikuumenemisen kaltaista ole ollut, vaikka helteissä on ajeltu-mulla oli akun kuoretkin muuttaneet muotoaan öljysäiliön sisällä :o
Mutuna vois olla tollanen 25 prossaa säiliöstä tyhjänä, ei varmaankaan huonoa tekis.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Make

Ja mitä "vaativampi" ajotyyli, sitä enemmän siellä säiliössä tarvitaan tilaa. Kun kampiakseli hurjistuu, niin öljypytyssä tapahtuu.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

ma^ko

Liika öljy päätyy takakanteen, ainakin pannarissa ja kihvelissä, sitten se tulee läpi ohjurista jolloin takapytty savuttaa ja tuhoaa kynttiläänsä. Joku vois äkkiä keksiä minkä takia no koneet tankkaa nimenomaan takakannen, esimerkkejä asiasta on kuitenkin useita, viimeks Rezin mopo. Jos huohottimella/paluussa öljypumpulle on liikaa öljyä niin haittaa ilmeisesti takakannen alasvaluntaa tai jotain.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.