Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mikuni HSR 42/45/48 säätöohje

Aloittaja Kokkonen, 25 toukokuu 10, 20:25:02

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Mikuni HSR 42/45/48 säätöohje

Olen vapaasti kääntänyt tähän mielestäni olennaisia osia Mikunin säätöohjeesta, Rev 02/10/03. www.mikuni.com/pdf/hsr_tuningmanual_021003.pdf
Eri säätöalueiden nimitykset ja rajat poikkeavat S&S:n ja CV:n vastaavista.
Tehtaan ohjeissa ja käytännön säätämisessä saattaa olla eroja, joista homman tehneet voivat antaa kommenttinsa.

Mikuni kaasuttimet tulevat valmistajalta kokoonpanossa, jonka pitäisi sopia suoraan valtaosaan konemodifikaatioista. Jotkut pakoputkistotyypit vaikuttavat suuresti kaasuttimen säätöön, kuten esimerkiksi avoimet putket, joiden kanssa on hankalaa saada säätöjä toimimaan kunnolla läpi koko kierroslukualueen. Samoin pitkän aukioloajan omaavat nokka-akselit eivät yleisesti toimi vielä kunnolla alle 3000 rpm alueella. Pitkän overlapin omaavan tai imuventtiilin myöhäisen sulkeutumisen aihettamia ongelmia ala-alueella ei myöskään kaasuttimen säädöillä pysty korjaamaan.

Imusarjan imuvuodot ovat yleisiä Harrikoissa ja aiheuttavat tietty päänsärkyä säätäjälle. Tarkista vuodot ennen säätöä, esim näin: kone lämpimäksi ja tyhjäkäynnille, suihkuta WD-40 tai muuta vastaavaa spraytä imusarjan liitoksiin, sekä sylinterin että kaasuttimen. Jos tyhjäkäynti muuttuu tai kone jopa tumppaa, imuvuoto on olemassa ja se pitää poistaa ennen kaasuttimen säätöä. Eikä sitten suihkuteta sitä ainetta ilmanputsariin tai kaasuttimen ilmanottoon.

Säätöä helpottaa jos merkkaa kaasukahvaan ¼ välein kaasun asennon nollasta täyskaasuun. Teippi kahvan ympäri ja kahvan runkoon vastamerkki.

Varsinainen säätö käsittää neljä osaa: rikastin, tyhjäkäynti, pääalue ja kiihdytyspumppu.

Rikastin.
Voi käyttää Harleyn CV-kaasuttimen omaa (1990 ->) tai Mikunin vaijeria. MoCon CV:n vaijeri käy tavallisiin asennuksiin. Mikunin lienee hieman hintavampi ja ehkä vähemmän jumittavampi.
Jos käytät H-D vaijeria, niin sen kanssa tulee käyttää Mikunin jousta ja starttimäntää („starter plunger“ l. mäntä johon vaijeri tulee kiinni) H-D:n CV:n starttimäntä menee myös HSR:n mutta ei toimi vaan aiheuttaa koneen käymisen rikkaalla. CV:n osa on pienempi läpimitaltaan.   H-D:n muovista vaijerin suojuksen kiinnitysmutteria kaasuttimen runkoon sensijaan pitää käyttää.
Tarkasta, että rikastin sulkeutuu kunnolla.

Tyhjäkäyntialue â€" 1/8 kaasu (ilmaruuvi ja pilottisuutin)
Alueeseen on kaksi säätömahdollisuutta. Ilmaruuvi (pilot air screw) ja „välialueen“ suutin (pilot jet). Lainausmerkeissä sen takia, kun alue on enemmänkin „esi”-alue kuin välisellainen. Puhunkin sitten vain pilottisuuttimesta.
Ilmaruuvi on tehtaan asetuksella kaksi kierrosta auki. Tarkista kiertämällä ruuvi varovasti pohjaan ja avaamalle se kaksi kierrosta.

Kone pitää ajaa ennen säätöä normaalilämpöiseksi. Tyhjäkäynnin pitäisi olla alkutilanteessakin tasainen, josta ruuvia käännetään sisäänpäin, kunnes koneen käynti muuttuu epätasaiseksi. Tästä taas auki, kunnes käynti muuttuu jälleen epätasaiseksi. Optimi säätö on näiden kahden puolivälissä. Jos koneen käyti ei muutu kun ilmaruuvi enemmän kuin 2 ½ kierrosta auki, pitää pilottisuutin vaihtaa pienempään. Jos paras tyhjäkäynti saavutetaan sen ollessa auki alle yhden kierroksen, niin suurempaan.

Säädä tyhjäkäyntikierrokset kohdalleen.

Pääalueen säätö, joka jakautuu kolmeen eri säätöalueeseen.


Kaasutin tulisi säätää suunnilleen koneen käyttöalueen puolivälin kierroksilla, huomoiden että ollaan myös nokka-akselin toiminta-alueella. Koneen tulee olla normaalissa käyntilämpötilassaan.


1.     Tyhjäkäynnistä ¼ kaasuun (neulan paksuus, ks kuva)


Neulan suora osuus määrää seoksen tyhjäkäynnistä noin ¼ kaasuun.
Jos seos on tällä alueella rikas taikka laiha, pitää neula vaihtaa vastaavasti. (Tyhjäkäyntiseos pitää olla oikein säädetty.)
Laiha seos: Kiihtyvyys on tällä alueella huono. Väärällä neulakoolla myös koneen lämpeneminen kestää kauan. Kiihdytettäessä saattaa myös esiintyä detonointia 2500 â€" 3000 rpm alueella, joskin siihen saattaa olla muitakin syitä.
Rikas seos: Nokeentuneet tulpat, suuri polttoaineen kulutus noin 100 km/h tasaisessa kruisailunopeudessa. Kylmällä koneella hyvä kiihtyvyys.
Neuloja on neljää eri kokoa 95 â€" 98, joista 95 antaa rikkaimman seoksen.

2.      ¼ - ¾ kaasun alue (neulan korkeus)

Tämän alueen seoksesta vastaa neulan kartio-osuus, joka alkaa nousemaan ulos suuttimestaan ¼ kaasun asennosta alkaen.
Laiha seos: Jos kone on laiska vastaamaan kaasuun alkaen noin ½ asennostaan. Nosta neulaa yhdellä pykälällä ja toista testi.
Rikas seos: Jos kiihtyvyys on hyvä, mutta kone ei reagoi viivyttelemättä kun kaasu käännetään nopeasti ¾ asennosta ½ kaasuun. Pudota neulaa yksi pykälä ja toista testi.

3.   Â¾ - täyskaasu (pääsuutin)

Alueen säätö tapahtuu parhaiten dynossa, mutta vaihtoehtojakin on tarjolla.
“Roll-off” menetelmä, jolla saa suuttimen koon suurinpiirtein kohdalleen.
Aja pitäen koneen kierrokset varmasti nokka-akselin toiminta-alueella. Tästä täysi kaasu päälle muutamaksi sekunniksi, jonka jälkeen kaasu nopeasti pienemmälle noin 7/8 asentoonsa maksimista. Jos kone edelleen vaan lisää kierroksia, seos on liian laiha. Jos kone ei vastaa epäröimättä kaasun vähentämiseen, seos on liian rikkaalla.
Vaihda pääsuutin vastaavasti seuraavaan kokoon ja toista testi.

“Roll-on” menetelmä, joka on tarkka mutta vaatii merkatun radan säätöä varten.
Testi tehdään täyskaasulla tietyllä matkalla jossa suurimman huippunopeuden antanut suutin on oikea.

Kiihdytyspumppu

Kiihdytyspumpun säädössä on kaksi ruuvia (ks. kuva). 1:llä säädetään kohta jolloin pumpun toiminta alkaa, 2:lla sen päättymiskohta. 1 säätöä ulospäin kääntämällä pumppu antaa jo pienemmällä kaasulla lisää polttoainetta. 2-ruuvi säädetään yleensä päättämään pumpun liikkeen 2/3 tai ¾ maksimi kaasun asennosta.
Jos ampuu nopeassa kiihdytyksessä kaasuttimeen, niin saa liian vähän bensaa. Ripeästi kaasua käännettäessä runsas musta savu putkista tai tukehtumista, niin saa liikaa.
Kiihdytyspumpun ”suuttimia” (nozzle) on kolmea kokoa, 70, 60 ja 50, joista 70 on suurin ja se on vakiona paikallaan.

1-ruuvi on normaalisti säädetty siten että kiihdytyspumpulle menevän tangon ja sitä käyttävän muovivivun välille jää 2 mm rako. Jos kone ei vastaa kunnolla kaasuun tyhjäkäynnistä, säädä rako pienemmälle.

Kiihdytyspumpun suuttimen pään tulee osoittaa suoraan neulasuuttimen neulaan. Suutinta voi kääntää varovasti kärkipihdeillä.

Bensapinnan säätö, ks kuva.

Muutamia poimintoja mahdollisista ongelmista:
Kaasuttimeen ampuminen
-   kylmänä normaalia
-   imuventtiilin aikainen avautuminen, verrattuna originaalin nokan ajoitukseen. Esiintyy pienillä kierroksilla
-   avoimet taikka muuten kokoonpanoon epäsopivat pakoputket
-   kiihdytyspumpun säätö on liian myöhäisellä. Esiintyy kun lähdetään kiihdyttämään tyhjäkäynnistä.
Pakoputkiin ampuminen
-   suljettaessa kaasu, ei putkiin ampuminen välttämättä johdu laihasta seoksesta mutta voi olla myös sen syynä.
-   Hyvin virtaavat vaimentajat, joissa on suuri pakoaukko ja pieni virtausvastus
-   Pakoputkiston ilmavuoto
-   Sytytys
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#1
Mikuni suuttimien poraustaulukko millimetreinä
 
Jet Size   Jet bore

10   0.273
15   0.335
20   0.387
25   0.432
30   0.474
35   0.511
40   0.547
45   0.580
50   0.611
55   0.641
60   0.670
65   0.697
70   0.723
75   0.749
80   0.773
85   0.797
90   0.820
95   0.843
100   0.865
105   0.886
110   0.907
115   0.927
120   0.947
130   0.986
140   1.023
150   1.059
160   1.094
170   1.127
180   1.160
190   1.192
200   1.223
210   1.253
220   1.282
230   1.311
240   1.339
250   1.367
260   1.394
270   1.421
280   1.447
290   1.472
300   1.498
310   1.522
320   1.547
330   1.571
340   1.594
350   1.617
360   1.640
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W