Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pitempi on aina parempi, Sportster -98

Aloittaja -väiski-, 27 syyskuu 14, 18:44:16

« edellinen - seuraava »

Jauhoparta

Aika määrätietosen näköstä rakentamista tässäkin kansiossa. Mukavan olonen runkojigi

-väiski-

Määrätietoista tässä projektissa on ainoastaan se että ensi kesänä ajetaan.

Parisen viikkoa on mennyt aivan muissa hommissa, oli vähän messuja, oli sähkövammaisia jenkkiautoja ja yks paalilta pelastettu corolla. Teki tuumaustauko ihan hyvää sportin kanssa.

Askartelin siis jo kertaalleen takahaarukan valmiiksi, muttei se kuitenkaan miellyttänyt silmää yhtään, yläputkista tuli liian leveät suhteessa tankkiin (narrow alien)  joten leikkasin takapään irti ja aloitin alusta.


Ensimmäisellä yrityksellä putket tuli akselinkiinnikkeiltä selkäputkelle yhdellä mutkalla, tämä nykyinen kahdella, jolloin saadaan aikaiseksi pientä muutosta leveyteen.

Sitten mietin pitkään sulaketta, ajattelin jo jättää sen pois ihan yleisen kiusan vuoksi, mutta jänistin.
22mm putkea ja pätkä 28mm putkea siihen päälle, hitsaten kiinni ja vinkulla sauma sileäksi.





Joku varmaan huomaakin että taka-akselin säätöaukko kiinnikkeissä ei ole vaaterissa. Otin tarkoituksella vähän ennakkoa kun runko tulee keulimaan sopivasti.
Siinä on nyt svingi ja sulake hepissä.


If it has tits or wheels, it will give you problems.

Rezi

Hyvän näköistä jälkeä saa kun on homma hanskassa ja ammattimaiset välineet.

Aavistuksen mun silmää häiritsee se, että emäputken alaosan tuki ja sulake eivät ole keskevään linjassa, mutta kun pyörässä on tankki ja keula kiinni niin huomanneeko sitä enään.

Jigin rei'itetyt jäykkärit on sikahienot!

Tuusulan T-Bone

Sulakkeeton rakenne ei ole yleinen kiusa - se on kiusa itselleen.

Mutta nyt on emäputken tuenta paras mahdollinen.
Long John Stroker

-väiski-

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 20 marraskuu 14, 08:41:36
Aavistuksen mun silmää häiritsee se, että emäputken alaosan tuki ja sulake eivät ole keskevään linjassa, mutta kun pyörässä on tankki ja keula kiinni niin huomanneeko sitä enään.
Kiitti tsempistä, ammattimaista ei ole kuin välineet, itse olen keltanokkana oppisopimuksella metallihommissa.
Samoin ittellä tuo linjaus ehkä vähän hyppää silmään, tuota mietin pitkään. Mikäli ne olis samassa kulmassa niin latikka emäputkella olisi etupäästään laakerikupissa kiinni, tai sulake takapäästään aivan helvetin kaukana selkäputkessa.
Alkuperäinen ajatus oli laittaa pikkulatikka samaan kulmaan selkäputken kanssa, mutta eihän sekään ihan tismalleen mennyt.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

-väiski-

Tänään näpertelin takahaarukkaan poikittaisen tuen ja vähän mallailin lokaria.

20mm umpitankoa johon sorvissa reikä kuusiokolopultille ja pätkä 28mm runkoputkea pienellä taitoksella hitsaten toisiinsa ja sitte runkoon kiinni.



Lokaria on tullut mietiskeltyä jonkin verran. Mulla oli jo yksi pyöreäolkainen kromilokari, jonka kuitenkin myin foorumilaiselle kun ei se sopinutkaan renkaan säteeseen eikä viittinyt hienoa kromipintaa mennä sörkkimään kutistajalla/venyttäjällä. Ostin sitten uuden 6" leveän flattilokarin, säde ei siinäkään täsmää mutta kun kaventamaan joutuu kuitenkin niin samaan syssyyn niitä sivujakin vähän hieroo.


Saapi nähdä kuinka käy öljytankin kanssa, sitäkin vähän tullut pohdiskeltua kun takahaarukka on lyhyempi kuin alkuperäinen svingi ja rengas on isompi. Aika hintsunlaisesti näyttäisi olevan tilaa säiliölle. Siitä taitaa tulla englanninpyörä/pullmax harjoitus itelle, josko vaikka tekis suorasta pellistä ihan.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

Spöke

Hyvännäköistä settiä. Lokarin säteen muuttamiseen ei tarvite venytinkutistimia, vaan onnistuu hellävaraisesti parilla -kolmella lankunpätkällä. Tai oikeastaan onhan kyseessä tuolloinkin venytinkutistin, koko lokarin sellainen.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

-väiski-

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 21 marraskuu 14, 08:00:36
Hyvännäköistä settiä. Lokarin säteen muuttamiseen ei tarvite venytinkutistimia, vaan onnistuu hellävaraisesti parilla -kolmella lankunpätkällä. Tai oikeastaan onhan kyseessä tuolloinkin venytinkutistin, koko lokarin sellainen.
-Spöke-

Kiitti!
Tuon lankkuhomman tiesinkin jo, siitä ei tässä tapauksessa ollut apua niin siksi myin lokarin. Olisi joutunut levittämään jo valmiiksi leveää loksua, joten kun säde olisi kunnossa, olisi loksu ollut aivan liika leveä...
If it has tits or wheels, it will give you problems.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 20 marraskuu 14, 08:41:36
Aavistuksen mun silmää häiritsee se, että emäputken alaosan tuki ja sulake eivät ole keskevään linjassa, mutta kun pyörässä on tankki ja keula kiinni niin huomanneeko sitä enään.

Muo taas eroava kulma ei häiritse yhtään, mut mun silmään sattuu et toi emä- ja kehtoputkien välinnen kilke o selkeästi ohuempi kuin sulake(jonka sulake nimike häiritsee edelleen).
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

-väiski-

Huomenna olis taas täysi päivä edessä sportin kimpussa, tänään otin vain hetken. Runko on nyt hitsattu lähes kokonaan, vielä sulakkeen takaosa, ohjausstopparit ja jotain kiinnikkeitä mitkä valmistuu aikanaan.

Öljysäiliön ohella akkukin on kovasti mietityttänyt että mihin ihmeeseen sen laitan, vaiko jätänkö sittenkin startin kokonaan pois niinkuin joskus aiemmin suunnittelin.

Teki mieli vain istua, tuijottaa ja suunnitella niin otin palan kartonkia josta tussikynän avulla hahmottelin tulevaa satulaa.





Jotain tuollaista vois olla tulossa.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

-väiski-

Koko eilispäivä meni lokaria hieroessa, kaupasta 6" flatfender. Säde oli alkujaan hyvin lähellä muttei ihan joten päätin vetää kerran kevyesti kutistajalla. Pitihän se arvata, vituiks män.

Sitten vähän venyttäjällä takaspäin.
Keskeltä tartti leikata 5cm siivu pois jotta leveys on oikea.

Sain kesän aikana vähän yksityisopetusta hitsaamiseen kun yks kaveri työskentelee hitsausneuvojana ni se päätti vähän avittaa. Nyt sitten tuon loksun leikkaus onnistu niin hyvin että ajattelin kokeilla josko sais sellasen sauman ettei maalarin tarvii paljoa kittailla.

Koneeseen säädöt kohilleen testipalan kanssa ja sieltähän se tuli, aika nätti vaikka ite sanonkin.

Seuraavaks pyöräytin sorvissa holkin kiinnitystä varten ja liimasin sen kiinni


Loksua lyhensin vähän molemmista päistä, ja tein päihin vähän ulkonäköä laittamalla irtileikatun palan sisäpintaan hitsaamalla ja reunat pyöristin vinkulla. takaapäin lokari näyttää että se olis tehty 3mm pellistä. Lokarin keskelle sisäpintaan tein vielä 3mm lattaraudasta vahvikkeen, eipähän taatusti taivu kun mamma hanurinsa siihen päälle nostaa.



Tästä vielä kuva koko vehkeestä, lokari vielä tässä lyhentämättä.

If it has tits or wheels, it will give you problems.

-väiski-

Ote meillä kotona käydystä keskustelusta:
-Voisitsä joskus tulla ihmisten aikaan kotiin, tarviiko sitä pyörää joka päivä räplätä?
-Toki voin tulla, tarvii.  ;D



Tulin ajoissa kotiin. Pinnasin takavanteen olkkarin pöydällä iltapuhteina.

Muutin siis alkuperäistä suunnitelmaani laittaa tähtinapa taaksekin koska se joka mulla jo valmiiksi oli, oli niin huonokuntoinen ettei sitä kehtaisi edes pahimmalle vihamiehelle antaa. Hiekkapuhalsin vanhat maalit pois, ja purin laakerit niin sieltähän sitä selvis.
Joku oli porannut pinnojen reiät sopivan väljiksi, parista reiästä mahtui pujottamaan pinnan perä edellä. Laakeripesätkin oli tehty fiksusti sillain että kun neulat oli päässyt väljiksi, niin sinne oli laitettu vähän mellapeltiä kiristämään turhat välykset.
Ostin siis alumiinisen sportin etunavan.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

kkuula

Mites tuo lokasuoja on asemoitu paikoilleen kun ei näytä olevan vannetta vielä paikoillaan?
Sportster vm.87 Vantaa

-väiski-

Lokasuoja on laitettu keskelle pyörää. Vanteen pinnasin valmiiksi ja rihtaan siten että ketjulinja on suora ja kumi keskellä pyörää.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

-väiski-

Nyt on vanne rihdattu ja holkit sorvattu takapäähän, melkoinen urakka siinäkin kun sorvailin holkit kahteen kertaan. Ajatuksissani katkaisuterällä pistin holkit kangesta poikki ottamatta huomioon terän leveyttä. Kosketus päätyyn, näytön nollaus ja sitte määrämittaan poikki, eli molemmista tuli ekalla yrittämällä 3mm liian lyhyitä. Kertaus on opintojen äiti.



Sissybarin vääntelin 18mm rosterikangesta, hitsaten 10mm natsa pöydänreunaan pystyyn, ja toiseen reunaan vinkalla iso latikka. Pillillä kuumaa ja varovasti kääntäen. Tuli se sieltä vaikka vähän nousikin hiili pintaan.


Siinä se on raakaversiona magneeteilla paikoillaan. Vähän kylläkin liiaksi takakenossa, aavistuksen vien alapäätä taaksepäin.

Pituutta n. 100cm akselikiinnikkeistä.

Takalampullekin sain tehtyä kiinnikkeen, joka toimii samalla lokasuojan kiinnikkeenä sissybaariin, siitä kuvia myöhemmin kun saan sen viimeisteltyä.

If it has tits or wheels, it will give you problems.