Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilit ja nokka for dummies

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 27 tammikuu 11, 20:54:21

« edellinen - seuraava »

Kiiski

Pakko viisastella taas tähän, vetäkää herne nenään!
Se jousihan on siellä kannessa vain ja ainoastaan sitä varten että se pitää kaikissa olosuhteissa sen nostaja rullan kiinni siinä nokassa. Ja kun "venttiili sekoo" tosiasiassa silloin nostaja ei kykene enään seuraamaan nokan profiilia vaan hyndäilee omia aikojaan. Joka taas johtuu siitä että jousi ei enään kykene painamaan sitä rullaa kiinni siihen nokkaan. Sitä jousta auttaa paljon siinä vaativassa hommassa se että nokka profiili on "helppo" siis ei järkyttäviä ramppeja. Nyt jos käytetään kovempaa vippasuhdetta ja sanotaan että puristetaan sitä jousta 0.500 niin tottakai se nostaja puristaa joka gramman siitä duunista sama juttu jos se tehdään pelkällä nostolla, mutta vipalla avitettuna sen nokan profiili voidaan pitää huomattavasti järjellisemmän oloisena ja näin ollen sen jousen duuni helpottuu.

Saa antaa palautetta jos puhun puuta heinää.

Tuusulan T-Bone

Mä annan palautetta: just noin ajattelin tän homman itsekin. Mikä ei kyllä takaa, että olisin välttämättä oikeassa.

Mitä vähemmän liikettä jakopäässä, sitä vähemmän tapahtuu monenmoista rasitusta ja ahdistusta. Voima on sitten toinen juttu.
Long John Stroker

Tuukka

Itse hommasin tossa alkutalvesta Jim Leineweberin L3S nokan panshoveliin. Samalla mekaanista rasitusta lieventämään ostin vulcanin hydraulinostajat, joissa siis evon nostaja ja shovelin/pannun rulla. Saas nähdä vastaako nokka amerikan miesten hehkutuksia
"Produces good power. Pulls like a John Deere from idle but a little rough on valve train"

Ton viimesen kommentin jätin huomioimatta.

Tuskimpa mikään näistä ns. normaali virinokista jakopäätä oitis tuhoaa.
C.O.G.

Lyytinen

Mutta jos jousi on sama ja nosto on sama, niin jousen voima on sama vaikka olisi mikä vipusuhde?

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 28 helmikuu 11, 18:19:40
Itse hommasin tossa alkutalvesta Jim Leineweberin L3S nokan panshoveliin. Samalla mekaanista rasitusta lieventämään ostin vulcanin hydraulinostajat, joissa siis evon nostaja ja shovelin/pannun rulla. Saas nähdä vastaako nokka amerikan miesten hehkutuksia
"Produces good power. Pulls like a John Deere from idle but a little rough on valve train"

Ton viimesen kommentin jätin huomioimatta.

Tuskimpa mikään näistä ns. normaali virinokista jakopäätä oitis tuhoaa.

Leineweber just asiaa. Pelkkä nimi sairaan hieno, saitko tarroja? Virittämisen kuuluu olla vähän/paljon hasardi altista puuhaa. Sehän tän koko homman suola. Tietty liika suolakin voi olla pahasta.

Mutta Leineweber tosiaan miehekäs valinta, onnittelen. Noi hydraulit vähän kyllä pilaa kokonais vaikutelmaa, mutta menköön nyt tämän kerran.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 28 helmikuu 11, 18:32:27
Mutta jos jousi on sama ja nosto on sama, niin jousen voima on sama vaikka olisi mikä vipusuhde?

Lisänä yhtälöön vaan on mahdollisesti muuttuva painokohta/painosuunta. Ei tietenkään jousivoiman osalta mutta mahdollisen sivuttaissuuntaisen liikekuorman osalta kyllä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 28 helmikuu 11, 18:32:27
Mutta jos jousi on sama ja nosto on sama, niin jousen voima on sama vaikka olisi mikä vipusuhde?

Juuri näin! Isommalla vipusuhteella nokkaprofiili voi olla vaan kesympi ja näin ollen rullan ei tarvitse vetää ihan tajutonta vuoristorataa.

Painokohta/painosuunta? Sivuttaissuuntainen liikekuorma? Ei tajuu?? Mistä sä nää tähän revit?

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 28 helmikuu 11, 18:42:13
Painokohta/painosuunta? Sivuttaissuuntainen liikekuorma? Ei tajuu?? Mistä sä nää tähän revit?

Päästäni. Siis jos muutellaan vipua joka painaapi venttulaa niin helposti muuttuupi hieman kohta tai suunta sillä painamisella. Ei toki mitään kilometrejä mutta kumminkin. Kulmahan muuttuu liikkeen aikanakin, sikshän rullaviippoja ylpäätään ompi. Saattaapi vaikuttaa nekatiivisesti tai positiivisesti tai merkityksettömästi, mut mitä mä olen eriolaasia moottoreit viritelly ni keksimäärin kaikki tapaa vaikuttaa kaikkeen ja nekatiivisest just siihen mihin et huomannut edes huomioida sen vaikuttavan. Vivun suhdetta jos muutetaan niin liikerata muuttuu jossain kohdin jossain määrin väkisin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 28 helmikuu 11, 18:42:13Juuri näin! Isommalla vipusuhteella nokkaprofiili voi olla vaan kesympi ja näin ollen rullan ei tarvitse vetää ihan tajutonta vuoristorataa.

Ainiin joo nyt taisin tajuta, kun tarpeeksi kelasi. Eli siis just kyseessä taitaapi olla tuo nostajan sivusuuntaisten rasituksen vähentäminen. Ja siitä edelleen paha edessä pakenee, eli jossainhan se kostautuu elikkä se menee sitten rullakeinuosastolle.

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 28 helmikuu 11, 18:19:40
Itse hommasin tossa alkutalvesta Jim Leineweberin L3S nokan panshoveliin.
"Produces good power. Pulls like a John Deere from idle but a little rough on valve train"

Ton viimesen kommentin jätin huomioimatta.

Tuskimpa mikään näistä ns. normaali virinokista jakopäätä oitis tuhoaa.
On kans samanlaisella nenulla menty yksi kesä tuon 4 3/4" stroukatun panshovelin kanssa. Ei tuu enää Andrewssit tai sössöt mieleenkään. On se niiiin hyvä. Ois vaan pitänyt suraavaks kireempi.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuukka

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 28 helmikuu 11, 18:33:45


Leineweber just asiaa. Pelkkä nimi sairaan hieno, saitko tarroja? Virittämisen kuuluu olla vähän/paljon hasardi altista puuhaa. Sehän tän koko homman suola. Tietty liika suolakin voi olla pahasta.

Mutta Leineweber tosiaan miehekäs valinta, onnittelen. Noi hydraulit vähän kyllä pilaa kokonais vaikutelmaa, mutta menköön nyt tämän kerran.

Joo tottamaar tuli tarra... liimasin heti sorvin kylkeen bdl:llän viereen. Ja jos nimen perusteella nokkaa lähtee ostamaan niin kyllä Leineweber saksalaisesti korostaen kuulosta synonyymiltä voimalle.

Mitä mä tein noista leinewebereistä emppiiristä tutkimusta netistä, oli lähes kaikki kommentit ylistäviä. Jim ilmeisesti pyrkii tuottamaan voimaa profiileillaan eikä niin tuijota, että kestääkö se nyt 50kyt tonnii vai ei. Tuo L3S on sieltä miedoimmasta päästä. Spöken spekseillä olisin laittanut l5:sen. Tosin jos joskus teen strokerin odottaa hyllyssä vanha
Sifton 468s joka nimenä on jopa ehkä leineäkin voimakkaampi...

Ja noiden hydraulien laittoon vaikutti aika paljon "vittu mä en jaksa säätää ku tönäriputket kusee aina sen jälkee" syndrooma
C.O.G.

Soikkeli

Senkin vääräuskoiset ;D

Täältä löytyy Andrews:in A2 ja saman valmistajan jouset paineilla:130 ja 280 lbs, ei tullut mukana tarraa noissakaan. Todella harmillista.
Nostajien töitä hoitaa Vulcan ja pannun 1.5 vipusuhde. Sorensen kun saa vielä valmiiksi pannun rulla sarjan niin tänne tulee sellainen.
Ja kun iskuakin on käsitelty niin 4.5" on kiva.
C.O.G. 
Lifemember

Kiiski

Otetaan tähän väliin pieni kertaus Bigtwin HD:n keinuvipu geometrian kehityksestä kansiventtiilikoneissa ja jokainen voi sitten päätellä mikä on tätä päivää, mikä kestää ja mitä kandeis ja ei kandeis tehdä, ehkä?

Knuckle 1:1, Pannari 1,5:1, Shoveli 1,425: 1 ja lopuksi Evo ja Twin cam 1,635:1. Menikö oikein?
Knucklen,Shovelin ja Evon/TC:n keinuvivut perus idealtaan samankaltaiset, Pannarissa aivan omanlainen keksintö ja selkeästi huonoin, ainakin virittämisen kannalta ja muutenkin.

Knucklen vipusuhde karmean huono, vakionokat näyttää ihan Shoveli Dragsterin nokilta. No tänhän ne tehtaallakin hiffas ja pannariin tuli sit heti vippaan tota suhdetta et riittää mutta pukki meni niin sanotusti vituiks. Shovelissa palattiin vipan suhteissa vähän takas ja mallissa kopioitiin Knuckle, mutta vähän niinku 60-luvun henkeen. No Evossa venttiilikulmat vähän paremmat ja sen seurauksena sitä vippaakin uskallettiin vähän mulkkaa tohon 1.635:1. Mitä tästä opittiin ehkä se että kun pyöritään tossa 1,5:1 tietämillä ei voi mennä kovin pahasti vituiksi. Näin mä tän koen.

Vähän mä tätä kirjottaessani ihmettelen et miksi tätä kirjottelen, mutta kai joku saa tästä selityksestä muutakin kuin myötähäpeän tunnetta?

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 28 helmikuu 11, 19:28:02

Joo tottamaar tuli tarra... liimasin heti sorvin kylkeen bdl:llän viereen. Ja jos nimen perusteella nokkaa lähtee ostamaan niin kyllä Leineweber saksalaisesti korostaen kuulosta synonyymiltä voimalle.

Mitä mä tein noista leinewebereistä emppiiristä tutkimusta netistä, oli lähes kaikki kommentit ylistäviä. Jim ilmeisesti pyrkii tuottamaan voimaa profiileillaan eikä niin tuijota, että kestääkö se nyt 50kyt tonnii vai ei. Tuo L3S on sieltä miedoimmasta päästä. Spöken spekseillä olisin laittanut l5:sen. Tosin jos joskus teen strokerin odottaa hyllyssä vanha
Sifton 468s joka nimenä on jopa ehkä leineäkin voimakkaampi...

Ja noiden hydraulien laittoon vaikutti aika paljon "vittu mä en jaksa säätää ku tönäriputket kusee aina sen jälkee" syndrooma
Mulla toi Sifton on vähän nimenä kulahtanu kun olen ajanut sellasilla 15v putkeen(on mulla orgis tarrakin) ja kaiken lisäksi kun noi nyky Siftonit on pekulii ja pekkaa. Et Leineweberi se olla pitää.
Tosin on mullakin hyllyssä Siftonin Avenger pitäis tehdä Etelä-vantaan nopein dresseri. Mut toisaalta niin paljon pitäis tehdä ja toi taitaa olla työlistalla vikana.

ma^ko

Mulla ainakin oli lähinnä poiinttina se, et jos noita vipusuhteita muutellaan, niin etäisyydethän muuttuu silloin. Kannattaa siis pyrkiä hahmottamaan miten paljon muutos vaikuttaa mihinkin vai ei yhtään, ettei turaa sitä juttua. Tosin venttulan ja kiikkuakselin etäisyys lienee suht vakio, eli muuttujana taitaapi olla lähinnä tönärin kulma joka tuskn on kauhian kriittinen ku se mikään optimi noissa ole muutoinkaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.