Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

S&S xl hot setup - 89 kuutiotuumainen Evosportsteri

Aloittaja JKKo, 03 elokuu 14, 10:30:06

« edellinen - seuraava »

JKKo

Minkähän lainen moottori moisella setillä syntyy? Vääntöä ja voimaa tulee rutosti tavan 883/1200 konversion päälle, mutta onko käytettävyys hyvä? Kestääkö normiajolla pitkäänkin, eli tulilangan pituus. Kantsiiko tommosen koneen kanssa pidentää välityksiä 1200 välityksiäkin pidemmäksi?

On ruvennut polttelemaan ns uusi moottoripyörä, mutta voishan asiaa lähestyä toisinkin tekemällä vanhasta uuden. Pyöränhän joutuu purkamaan aika pitkälle yksin tuon moottorin takia, kun ei mahdu vakiorunkoon korkeutensa takia.
883/1200/turbo

Hemuli

Eikö muka mahdu? Miten mulla on mielikuva että menis nippa nappa, voin toki olla väärässä.

Ei moottorin virittäminen sinällään riko sitä, vaan virittämisen jälkeinen käyttötapa. Silloin vaan on yleensä kaasukäsi herkemmässä kun paukkua on enemmän - ja kun konetta kuormitetaan kovemmin, lyhenee myös sen käyttöikä. Tossa S&S:n setissä on muistaakseni aika alhainen puristussuhde, sikäli se on käyttöystävällistä laatua. Ja kun porauskin on "mieto" 3 5/8" niin lohkojakaan ei tarvitse kairata ihan äärimilleen.

Itselläni on FXR:n rungossa juuri tuo S&S:n 89cid motti - sössön lohkoissa tosin. Tuli valittua vähän liian ärjyt nokat - tosin tarkoituksella, olisi meininki nostaa ruttua jossain vaiheessa - ja niinpä alakierrosvääntö ei ole ihan niin hyvä kuin jollain miedommilla. Nyt on kiinni S&S:n 600:t, parempi vaihtoehto olisi ollut 555:t - jotka on muuten Andrewsin tekemät ja identtiset N9:ien kanssa.

Välityksien pudottaminen vieläkin matalammiksi aiheuttaa vaan turhaa voimansiirron kuormittamista. Jos vaihteita ei tule lisää niin vaihdevälit kasvaa niin että helposti tulee rytkytettyä liian pienillä kierroksilla. Ja sitä paitsi ainakin toi oma motti tykkää kierroksista - voi tietty johtua nokistakin, mutta alle kahden tonnin ei kannata tehdä mitään ja hupi alkaa kolmosesta. Siitä sitten mennään iloisesti jonnekin 5500-6000 tietämille hyvällä höökillä. Nykyvälityksillä (rattaat 23/48) kone laulaa vähän päälle satasen vauhdissa noin 3000 rpm mikä on juuri parhaalla vääntöalueella.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jape

Kyllä toi mahtuu vakio sportin runkoon. setissä tulee mukana moottorin kiinnikkeet. Tosiaan 3500 jälkeen rupee tapahtumaan, mutta kyllä se jaksaa pikkasen päälle kahentonnin kierroksilta lähteä. 2000 rpm alkaa väännöt oleen jo 100nm. S&S taitaa olla hieman muuttanut tota kittiä siten että voit valita kokoonpanon. mulla on 10.5 puristeisilla dome männillä ja 555 nokilla. mulla välitykset 24 / 48 ja konetta on nyt kierrätetty 7500rpm. näillä välityksillä taitaa olla vitosella kierrokset jossain 2450 /90km. Talven aikana vaihtuu välitykset 23/48 ja laatikoksi Baker xl5 131. Muutamat mestat myy tota ns täydellistä kittiä. mutta kyllä ite jouduin sen lisäksi vielä hommaamaan pinion ring ja öljypumpun rattan, nostajat (laitoin Jims hydrosolidit) sekä S&S rullakiikut.

jape

Vielä noista välityksistä mun sportti nelosvaihteella 7000rpm 215km/h (oma mittari) penkkin näyttäessä nopeutta 214km/h. tohon kun lisää vielä sen 500 rpm joka tällä hetkellä käytössä ja lisäksi kun tuuppaa vielä 5 vaihteen sisään niin vauhdit rupee oleen sellasia että ainakaan mun pyörällä ei toivookaan että koskaan uskaltais edes ajatella ajavansa täysiä tolla fillarilla.

Etta ehkä sitä kannattaa vähän miettiä ja laskeskella noita välityksiä. Mulla nyt ajettuna tolla uudella koneella n6000km ja kyllä selkeä mielipide on ruvennut syntymään välityksistä, että huipuista pois ja pidempiä vaihteita alas.

PS. on se kiva kun voi kiusata jamasukeja liikennevaloista lähdettäessä.   

filtteri

olkoon vaikka kuinka harley-henkinen palsta niin jos 1000cc gsx-r:än kanssa liikennevaloista lähetätte vaijerit kireellä niin kyä se sun aiheuttama kiusa on varsin vähäinen PISTE

JKKo

Kuulostaa ihan sopivalta padalta. Ajoneuvot jotka kulkee enemmän kuin niillä uskaltaa ajaa, ovat aina olleet sydäntäni lähellä. Nykyisissäkin on niitä jo  :D

Minkähän verran tommosen koneen miedoimman version rakentamiseen olisi tervettä budjetoida? Alakerran työt menisi teetettäväksi, mutta muusta selvinnen itse.

Nykyisestä koneesta kelpaa lohkot (koneistettuna) ja vaihteistossa on käyttökelpoiset Andrewsin rattaat. Esim keinuvipuosastolla on helat ja akselit vaihtokunnossa ja muutakin pientä varmaan on niissä osissa sanomista, mitä orkkikista jää. Nostajat on uudehkot ja sytkänä mulla on jo Ultima, jos ei setissä uutta tule.
883/1200/turbo

ma^ko

filtteri, ei se ole noin yksiselitteistä, mä olen perus laiskanpulskealla, hieman piristetyllä big twinilläkin välillä ihan menestyksekkäästi kiusannut ja tuottanut mielipahaa noille muoviluodeille. Eihän niille alkuunkaan pärjää jos se luodilla ratsastaja osaa lähettää sitä muoviluotiaan, valtaosa liikenteessä vaan oikeasti ei osaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jape

#7
Tässä aika liki tuo setti mikä mulla on: http://www.jpcycles.com/product/420-283.
Olisinko maksanut setistä noin 4000$ +nostajat, kiikut ja noi rattaat sekä lohkojen koneistukset. oliskohan ollut yhtensä varmaan se 4000â,¬.

Eikä välttämättä huono vaihtoehto ole näidenkään setti (pytyt männät ja kansityö): http://www.nrhsperformance.com/ekitsportster.shtml

Tossa yks jenkkipoika joka ajelee tollasella NRHS setillä varttimailia (vakio kytkin, loota 130 takarengas normi swingi) painelee kisasta toiseen n1.6 60 foot ja matalia 11s

Saatto olla myös Hammerin setti:
http://hammerperf.com/xlbigborekits.shtml

j0j0

Yks Buellin rakentaja jenkeistä kehu HAMMERPERFORMANCEA huomattavasti laadukkaammaksi kuin NRHS:ää. Tässä vielä tarkka lainaus siltä:

LainaaI would never recommend anything from NRHS. I have had serious issues with parts and machine work from them which I ended up returning.

I would look at Hammer Performance. They have the nicest 1250cc kit with the big fin cylinders and really high quality machine work and parts.
IBMC Street Gang

jape

Jep hammerin 1250 setillä ja porttaamilla kansilla tuo jenkkikin ajelee jota olen seuraillut.

j0j0

Noita Sössön osia kannattaa myös kysellä mectec kalixilta.

info@mectec.nu

http://www.mectec.nu/

Tässä jotain hintoja niiltä:

LainaaThere is a S&S sportster cylinderkit 1250cc with flat top pistons
The cylinderkit ( cylinders + pistons and cyl,base & head gasket )
Price are 10470:-/SEK + freight

And for your project I suggest a special custom to order crank welded 3-piece
Pricing around 18-19000:-/SEK

IBMC Street Gang

JKKo

Onkohan Sportsterin rungossa tapahtunut mittamuutoksia vuosimallien välillä koneen yläpuolella?

S&S setistä sanotaan netissä, että sylinterit ovat 1/2" korkeammat kuin vakiot. Mun 91:ssä ei näytä olevan ihan sitäkään välystä takapytyn päällimmäisen kopan ja runkoputken välissä. En ole mitannut, mutta silmällä... Eihän se väli voi ihan nolliin mennä, kun ei saa sitä koppaa sinne väliin enää sujutettua.

Mites noi pakoröörit? Pakoaukot tietty ylempänä, mutta taitavat olla myös eri mitoituksella kuin tehtaan kansissa?

(Niin kuin näkyy, henkinen valinta on kallistumassa voimakkaasti S&S settiin. Faktat riitelevät setin käyttöön ottoa vastaan, mutta niin vain jatkuu nenäveren kaivuu).

Kivat käppyrät tehoista ja väännöstä löytyi myös. 555 nokkien asemasta joku näytti harkinneen vielä loivempia 500 nokkia ja 9.2:1 puristuksia. Vois sopia mun käyttötarkoitukseen paremmin myös.
883/1200/turbo

Hemuli

Pakoaukot ovat luonnollisesti etäänpänä toisistaan ja ylempänä pidempien sylintereiden takia. Mutta ihan samalla mitoituksella ne ovat. Saa olla aika hurjan kokoinen moottori että vakio pakoaukon halkaisija ei enää riitä - tuollaisenaan se on aivan liian iso suurimpaan osaan sovelluksista.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jape

Mä olen ton setin kanssa käyttänyt 3,6mm ohuempia primääriputkia kun mitä oli hd:n (883) orkkisputket. Tosta löytyy useampia kuvia kun se on sovitettu orkkis sporanrunkoon. Mä ainakin voin suositella ko settiä ainakin itse olen ollut tyytyväinen. Ansavuoren kanssa sitä säädeltiin penkissä, homma jäi kesken ku akku hajos. Silti ollaan jo mielestäni aika hyvissä lukemissa (102rwhp/143Nm) sytkä jäi kokonaan säätämättä oli curve 3

jape

T he 89XL Hot Set Up Kit is based on the S&S 89"
Sidewinder Kit for Harley-Davidson® Sportster®
models which is the largest practical motor that will
fit into the stock chassis with "only minor modifications."
This kit is for the serious street performance and

Tämä oli suoraan S&S esitteestä