Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

ysari sporttien vikaisuudet

Aloittaja ezmo, 03 syyskuu 13, 14:14:46

« edellinen - seuraava »

ezmo

Vaimolle oon kattomassa 94 sporttia. Mihin pitäisi kiinnittää huomiota, onko jotain erityistä tyyppivikaa / lompakkoa tyhjentävää vikaa, joka ois hyvä selvittää, ennenkuin kättä päälle lyödään... Lohkot ehjät joo, käynti tasaista ja tehot tallella..... öljytippa löytyy koneen alta, ei tuu lohkon saumasta, öljylammikko lohkossa siinä missä on tarkastus pultti ajoituksen säätöä varten vauhtipyörälle. Oletukseni on, että putoo huohotuksesta kaasarilta...
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Hemuli

Voi pudota ilmanputsarilta, sen näkee pyyhkäisemällä sormella putsarin pohjaa. Huohotusilman mukana tuleva öljy on erityisesti 1200cc Sportstereiden "ominaisuus". Mutta voi olla ihan hyvin myös se kampikammioin tulppa joka snadisti vuotaa. Kupariprikka alle ja kiinni niin se on siinä.

Ei tuon ikäisessä sportissa oikein mitään "tyyppivikaa" ole. Jonkun verran on nyt viime aikoina ollut niissäkin latausjärjestelmän ongelmia mutta sekin on lähinnä ikääntymisen mukanaan tuomaa vaivaa, ei malliriippuvaista.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 03 syyskuu 13, 15:06:14
Ei tuon ikäisessä sportissa oikein mitään "tyyppivikaa" ole.
ikääntymisen mukanaan tuomaa vaivaa, ei malliriippuvaista.

Ja ikääntymistäkin enemmän edellisten omistajien paranteluista riippuvaista ;)

ezmo

Tää on 883 , mutta tehhään pyyhkäsytesti. On noi sportyt kyllä muikeita pelejä. Vaikka ruodossa pituutta 183, hauska oli mideillä päästellä. Kahtottaan onko talliss kphta shoveli ja sportti ja miten avio onni paranee.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

ezmo

Kun pyörä käy, alkaa raikas bensan haju aika heti. Mistäs moista tutkimaan? Bensatankin alle menee joku omituinen ohut letku pohjaan oikealle alle aika tankin eteen. Tankista tulee putken pätkä. Samanlainen putken pätkä tulee muuten shovelinikinnsporttitankista, vaan on tukittu. Mikäs se on?
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

masala

Se on kaiketi korvausilma tankille että bensa kulkee.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Joe Cool

Se voimakas bensan haju voi tulla vuotavasta bensalinjan bakeliittitumpista kaasarin päästä. Nuo Keihinin tumpit murtuvat yleensä ennemmin tai myöhemmin ja kun on alipainehana, se ei laske bensaa vuotamaan.

Kun kone käynnistyy, voi tumppi tihkua bensaa kaasarin kyljessä.

eeko

Mulla on käyttökokemuksia yli 10 tkm, -92 Hugger.
Tähän mennessä vaihdettuja osia:
-starttirele
-jarruvalon painekytkin
Muut ovat normaalia huoltoa: renkaiden, öljyjen, ym.
vaihtoja.
Tämä Maurin kommentti kiinnosti tuossa shoutboxissa:
Liekko saksan tuonti pyörän pitkät välitykset jne.
Onko tästä faktaa?
-eeko

Hemuli

Jos bensankäry alkaa vasta pyörän käynnistyttyä niin epäilisin kyllä ensimmäisenä liian rikasta seosta.

Pitkien välitysten vaikutus voimansiirron kestoon on ihan selvä - joillain ihmisillä kun on pakkomielle saada ajaa vitosella taajamanopeuksia tai sitten vaihtaa välityksiä niin että kone paukuttaa motarivauhdissa 1500 rpm. Silloin koko voimansiirrolle ensiövedosta takarattaalle kohdistuu niin älytön rasitus että ei ne pienet spoorit sitä kauaa kestä. Itse olen huomannut että sportti tykkää sellaisista kolmen tonnin käyttökierroksista, silloin kone on parhaalla vääntöalueella eikä turhaa eestaas vaihtamisen tarvetta esiinny.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 syyskuu 13, 08:57:00
Itse olen huomannut että sportti tykkää sellaisista kolmen tonnin käyttökierroksista, silloin kone on parhaalla vääntöalueella eikä turhaa eestaas vaihtamisen tarvetta esiinny.
Ihan samalla jenkka-alueella tykkää bt:kin mennä, oli stroukkeri tahi ei. Ja öljykin kiertää
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ezmo

Onkos kukkaa löytäny ysäri sportien huoltomanuskoja netistä? Illalla smurffasin, lopulta löysin itteni alastomuussivustoilta linkkejä seuraten....

Perheeseen tulee siis punainen sydäntensärkijä 883 Huggeri vaimolle primäärikäyttöön ja isännälle varapyöräksi... Ai että on hauska pyörä.  Tarttis tota huoltomanuskaa, että saa kytkinvaiskan vaihettua.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Hemuli

Kaikkea ei löydy netistä...

1. Löystä kytkimen säätö siitä vaijerin keskellä olevasta säätöosasta ihan nolliin.
2. Irrota enskakopassa neljällä ruuvilla kiinni oleva iso pyöreä luukku.
3. Etsi lattialta jousi joka tipahti kun otit kopan irti.
4. Ota pois kytkimen keskellä oleva lukituspala - sellainen mutterin näköinen osa jossa pieni varsi.
5. Kierrä kytkimen säätöruuvia MYÖTÄPÄIVÄÄN kunnes seuraava varrellinen mutteri putoaa syliin.
6. Nyt voit vetää kytkinmekanismin pois rummusta - käännä se toisinpäin ja näet miten vaijerin pää lähtee irti.
7. Irrota vaijeri kahvan päästä.
8. Irrota vaijeri enskakopasta.
9. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä - älä ylikiristä vaijerin kuorta enskakoppaan!
10. Ennen sen kytkimen lukituspalan asentamista säädä kytkimen säätöruuvia niin että kun käännät sitä vastapäivään ja tunnet sen stoppaavan kevyesti niin siitä 1/4-1/2 kierrosta takaisin myötäpäivään. Sitten loput rojut ja kansi kiinni - toivottavasti löysit sen jousen. Pidä huolta että kannen alla oleva o-rengas pysyy paikallaan, muutama täppä tahmeaa vaseliinia auttaa.
11. Säädä kytkinvaijeri niin että kun vedät vaijerin kuorta kahvan juuresta, sen päässä oleva holkki liikkuu noin 2-3 mm ulospäin. Lukitse säätö.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ezmo

Danks. Tolla pärjäisin.... luulisin ;). Vaimo tavaa ohjeet, minä väsään lattian rajassa....



-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

eeko

Paljonko pitäisi kiekkamittari näyttää satasen
vauhdissa?
-eeko

Hemuli

Vakiovälityksillä noin 3200 rpm kun ajetaan todellista satasta. Tämä ainakin 27/61 hihnapyörillä, eurooppamallin 1200:ssa voi olla harvemmat välitykset.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957