Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Buell S1 lisää potkua!

Aloittaja samperi, 30 maaliskuu 12, 14:38:18

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Joskus lueskelin aiheesta niin ihan ensimmäinen ongelma on se, että vakiolohkot antautuu sylintereitten välistä (en muista kummalta puolelta) siinä 140 hv korvilla ennemmin tai myöhemmin.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 05 huhtikuu 12, 21:21:15...Täytyy kyllä tunnustaa ettei ole tullut perehdyttyä millaiset sisuskalut XB-koneisissa buluissa on. Vanhemmat lie aivan samaa kauraa kuin 5-loviset evosportyt?...

XB:ssä on samanlainen rullalaakerikampura kuin 2004 ja uudemmissa sportyissä. Putkirunkoiset on lohkoja myöten samat kuin 1991-2003 sportit.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

_Juha_

tossa vielä illan päätteeksi:
ameriikan pojan turpo XB 126 heppaa takakuulalta

hyvinhä se työntää :D

Buell XB 12 Turbo 3

too fast to live    too young to die

Natking

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 05 huhtikuu 12, 21:46:47
Joskus lueskelin aiheesta niin ihan ensimmäinen ongelma on se, että vakiolohkot antautuu sylintereitten välistä (en muista kummalta puolelta) siinä 140 hv korvilla ennemmin tai myöhemmin.
Aika samaa tarinaa oli ruottin harley-drags ukoilla kun ajettiin TG rukin kanssa samoja kisoja. Muistasin etta ukot sano etta kun on ~150hv niin viimeistaan sillon alkaa vakio lohkot sulamaan.

Mutta, ahtamisessa on se etu etta kun ajaa normi ajoa niin sullahan ei ole tota hillitonta puristuspainetta kaytossa. Normi, ja vahan kiihkeellamallakin ajolla ahdot pysyy kurissa (sopevasti valittu ahdin) ja lelut ei liikaa rasitu. Jos perusruttu on korkea niin laitetaan pikkusen vahemman painetta, ja silti kone tuottaa tehoa. Ja tota puristuspainetta voi aina pudottaa rajummilla nokilla! ( ei nyt menna taas J osastolle ettei tuu kellekkaa sairaskohtausta)

Sataheppanen kone kuitenkin antaa jo 0.5 bar paineella 130-150hv jos on asiat kunnossa, ja sen tekeminen maksaa 1000-1500e, ja siihenhan voi heittaa pikku vesiruiskun, ''oikeet'' sarjat on 200-300e ja ite ladan pissapojan moottorista tehtyna 50e. Toi toimimaan kun ahdot nousee niin siinahan ne vakio mannat pysyy henkissa.

Vaparina taas pitaa olla jo lahteissa kovat paineet, ja lisaks kovaa nokkaa/jousipainetta, mika taas kay koneen kestavyyden paalle. 
Ja edelleen, ihan oikeesti, ~$4000(e?) 15-25hv!!!!!!! 
Just trying to be different (like everyone else)

Oppet


filtteri

natking voi pyöräyttää noita turbo pakosarjoja sit samalla vähän useamman,mä kasvatan parran odotellessa 8)

Karzza

Lainaus käyttäjältä: Oppet - 06 huhtikuu 12, 09:59:33
Turbo on vaan niin ruma! .


Makuasioista ei voi kiistellä, mutta mun mielestä turbo on yksi sulavalinjaisimmista koneenelimistä ja niin kaunis-sointinenkin ;D

Natking

Lainaus käyttäjältä: filtteri - 06 huhtikuu 12, 12:20:52
natking voi pyöräyttää noita turbo pakosarjoja sit samalla vähän useamman,mä kasvatan parran odotellessa 8)
Saattaa kereta tuleen aika pitka parta  ;D

Just trying to be different (like everyone else)

samperi

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 05 huhtikuu 12, 17:56:39
Pro Boost on kyl pro! Itse jos värkkäilee niin tonnilla tekee jo ihmeitä.

XB12:sta on tehty vasta -04 lähtien eli semmoisen laillisesti ahtaminen tavan tallaajalta on kovin hankalaa mut näemmä se Pro Boostin tekemä XB9 on kanssa -04 ja muutoskatsastettu. Ruotsista haettu päästölappu vai miten lie onnistunut?

Ei taida ihan tonnilla pärjätä ahtamisessakaan!?  En tiedä miten sporstereiden ahtaminen on yleensä hoidettu, mutta ummikkona ajattelen että lista voisi olla optinmistisesti jotenkin tämänkaltainen:

Pikku turbo käytettynä 200e + huolto 150e
Dumppi 50e
Materiaalit painekoteloon ja putkiin 50e
Paineistettu kaasari käytettynä ja huollettuna (esim. turbo rellusta) 200e
Välijäähdytin (vai tarvitseeko moista, jos ahdot on jotain 0,5 luokkaa?) 150e
Silikoni letkut 50e

950e +

Sitten mitä tarvitsee koneelle tehdä. Puristuksien laskeminen? Männät? Nokat? Venttiilit? Säädöt.
Siihen meneekin toinen tonni ainakin.

Ihan mielenkiinnosta olisi mukava kuulla minkälaisin osin ja kustannuksin olette toimineet ahtaessa!?



Hemuli

On sitten melkoinen lottovoitto jos löytää matalakierroksiseen veekakkoseen sopivan turbon parillasataa käytettynä. Monesti kuulee puhuttavan dieselautojen ahtimista mutta niissäkin imupuoli on ahdas näihin vehkeisiin. Sitten jos löytyy riittävän isolla imupesällä oleva ahdin niin siinä pakopuoli on niin iso että se tulee mukaan vasta kun ollaan rundien punarajalla. Jos halutaan saada toimiva paketti niin ahdin olis varmaan viisainta räätälöidä ihan moottorin mukaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Natking

Eikos tota Mitsubishi T04 ahdinta mita tossa Proboostin setissa kayteta ihan helvetin monessa autossa? Tai niista tietenkin on miljuuna eri versiota etta mika sitten olis sopivin niin....
Mutta jos nyt edes loytaa kaytetyn parilla sataa ja site kunnostetaan viela samalla summalla niin pistaa miettimaan etta kandeisko ostaa uus.
Nayttas olevan 4 eri vaihtoehtoa Pro Turbon sivulla tarjouksessa, 569e/kpl. Mita noissa sitten eroja onkaan niin mulla ei oo mitaan hajua.
http://www.proturbo.fi/index_fin.htm  -> tarjoukset

Kuinka kauheesti sitten tota tehoa haluukaan niin se on tietysti eri asia.
Mutta tossa Proboostin sarjassahan ei ole valijaahdytinta. Ja ymmartaakseni konettahan ei siis tartte edes avata, eli orkkis puristuksilla. Noihin vanhempiin kait riittaa CV pikku muutoksin aika pitkalle, ja taasen XB omalla boxilla ja lisavermeilla hoystettyna. Jos nyt tommosilla saa siis 0.5bar ~120hv takanakille niin kait se alkuun piisaa?

Helppaiskohan se sylinteripaineissa jos laittas vahan rajumpaa nokkaa? Niin vois vahan ahtaa enempi?  ;D

Just trying to be different (like everyone else)

Hemuli

Rajumpien nokkien ongelma on kasvanut overlap (imu- ja pakoventtiilit yhtäaikaa auki) joka on myrkkyä ahdetulle moottorille - paine puhaltaa seoksen suoraan pakokanavaan.

Noita ahtimia tosiaan on sen miljoona erilaista yhdistelmää - erikokoisilla pako/painepesillä saadaan sopiva ahdin haluttuun käyttötarkoitukseen. Oikean löytäminen on ihan puhdasta matematiikkaa ja karttojen tutkimista, itselläni ei ole mitään käytännön kokemusta aiheesta - mitä nyt yhden kirjan lukenut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: samperi - 10 huhtikuu 12, 15:40:18
Ei taida ihan tonnilla pärjätä ahtamisessakaan!? 

No lähinnä just turboon liittyviä käikäleitä lähinnä ajattelin. Tyyliin:
- Joku käytetty sinnepäin turbo jotain 80 â,¬  ;D (no ok, sais olla kuulalaakeroitu ja silloin puhutaan jo ihan eri summista)
- Korjaussarja jotain 60â,¬ ja sen asennus itse
- Paska valmiiksi toimimaton dumppi biltemasta sen 49â,¬ (jota ei näemmä enää saakkaan)
- CV-kaasari pitäis olla valmiiksi ja helppo paineistaa 0 â,¬
- Välijäähy käytettynä 30 â,¬ jahka semmosen kokee matalilla ahdoilla tarpeelliseksi
- Painekotelo ja putkisto romuraudasta ja jämäputkista mitä tallin nurkista sattuu löytyy. Ehkä jotain hankintoja 30 â,¬. Silikoonimitä? Nehän maksaa ihan hullun mulkkuna.  :P
- Joku kiva ilmanputsari 30â,¬

~ 280 â,¬ ;D

Mut mä kyl teenkin noissa omissa räpellyksissä aina hinnat alkaen periaatteella ja about sinne päin. (Töissä tehdäänkin sit ihan eri mentaliteetilla ja vimosen päälle hyvää. Toimituksen huomio)
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Ai niin. Jäi uupumaan pari tärkeetä komponenttia kaasaripelin ahtamista ajatellen:
-bensapumppu pari kymppiä
-ahtopaineen mukaan säätyvä bensanpaineensäädin 60 â,¬
A.K.A. Rambe

Karzza

...off topic, mutta jos jotakuta kiinnostaa ahdetun Revolutionin perusparannukset...
http://www.1130cc.com/forums/showthread.php?t=159920