Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1200 sportster -92 öljy ei kierrä vaihdon jälkeen

Aloittaja Nurtsi, 07 heinäkuu 20, 21:39:06

« edellinen - seuraava »

Nurtsi

tämmöinen ihme tapahtui. vaihdoin belrayn melko juoksevat(vanhat) öljyt spectron20w50 öljyihin ja huomasin että uusilla
öljyillä kone ei kierrätäkkään öljyä.. yritin vielä täyttää suodatinta ja kokeilla uudestaan, käyttelin niin kauan että tönärit jo nakutti kuivana, eli ei tulosta. käyttelin letkuja irti pumpulta ja starttailin ilman tulppia, pumpulle tulee öljy ja myös lähtee suodattimelle mutta ilmeisesti ei mene koneeseen saakka.. pumpun purin myös ja näyttää ehjältä, mitä nyt alempi pumpun tähtiratas hieman jumettaa kun on uraa hieman pyörittänyt pumpun ulkopuoliseen osaan. tämä ei uskoisi tuota ongelmaa aiheuttavan? kuitenkin kasassa pyörii niinkuin kuuluukin..  pumpulta, yläpuolen lähtevä paluuletku öljysäiliölle oli kuiva, eli koneesta se ei ole ilmeisesti öljysäiliölle öljyä nostanut. startatessa ihmettelin että onko normaalia että öljysäiliöön muodostuu suhteellisen kova imu? kun raottaa korkkia niin nopeasti imaisee korkin kiinni, ihankuin öljyn paluuletku imisi väärään suuntaan ilmaa? mistä tämä voisi johtua? kahta eri suodatinta kokeilin myös.. ennen öljyn vaihtoa ajelin koneen kuumaksi ja toimi moitteetta..

Lyytinen

Ei siihen pitäisi imua tulla. Onkohan se tankin huohotusletku auki. Eli se joka menee tankin yläosasta sinne nokkakoppaan eturattaan eteen. Rupeaako öljy kiertämään jos pidät korkkia auki?

Nurtsi

Korkkia pidin auki, mutta ei vaikutusta öljyn kiertoon. Pitää vielä tuo huohotusletku tarkistaa. Onko sillä väliä onko se irti tuolta vaihteiston nipalta?

twinspeed

#3
Sulla on päässy muodostumaan ilmakupla öljyn vaihdon yhteydessä. Geroottoripumppu kun on huono imemään, niiin on sitten menny jumiin.

Onko sulla ohjekirjaa. Clymerin kirjassa neuvotaan päästään ilma ulos öljyn vaihdon jälkeen (sivu 118-20). Ei siinä muuta sanota, kun että avataan täytön jälkeen hetkeksi tyhjennysportti ja suljetaan kun öljyä on alkaa tuleen.

Nyt kun oot purkanu pumppua jne, ja moottori on jo käyny öljyn virtaamatta, niin tarttis saada pumppu toimimaan melko nopeesti.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Lyytinen

Uskaltaisin väittää, että ei ole ilmauksesta kiinni. Nyt kun tarkemmin tulee luettua niin suodattimelle tulee siis öljy.

Sammuuko öljynpaineen valo?

Ei sattuisi olemaan Fram tai joku uusi autokäyttöön tarkoitettu suodatin kyseessä? Niitten takaiskuventtiilit joskus takkuaa ja ei kierrä sitten öljy. Jos suodatin on uusi tuttavuus, niin kokeilisin jotain vartavasten siihen tarkoitettua suodatinta.

Nurtsi

Pitänee laittaa maanantaina uusi pumppu tilaukseen, ja toivoa että ei ole vahinkoa tullut koneeseen, vanhaan pumppuun kun oli tullut uraa pohjaan ja menopuolen rattaille, joten kasaan ja toimimaan sitä ei enään urien johdosta saanut kun sen kerran oli purkanut. kovin pitkää ei ole tyhjänä käynyt mutta on kuitenkin, ja vahinkoa ei voi kun arvuutella..  Vaihdoin jo kiinni olleen ja toimineen suodattimen tilalle ja koitin ilman tulppia starttailla mutta ei valo sammu, koitin vielä valonkin toiminnan, ei ole siinäkään vikaa. Kone myös hohottaa kansista, eikä sielläkään luulisi vikaa olevan, pitää vielä uuden pumpun kanssa kokeilla starttailla öljy korkki auki, kun se sitä alipainetta niin hirmuisesti latasi öljysäiliöön, jos vaan olisi korvausilma tukossa..  Mitenhän voisin nyt pumppu irti ja öljyt järjestelmästä tyhjänä antaa ensiapua tuolle koneelle niin ei niin pahasti enään kärsisi kanavat tyhjänä pyörittelemisestä. Kansien kautta öljyä koneeseen?

Vuppe

Mitähän sen pumpun läpi on sitten mennyt....