Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportsterin nokka-akseleiden asennuksesta

Aloittaja Hemuli, 30 joulukuu 09, 11:39:18

« edellinen - seuraava »

Matchless

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 joulukuu 09, 12:29:09
Jos käytössä ei ole astelevyä voidaan tehdä karkea mittaus helposti - sillä nähdään ainakin että nokat on hampaan tarkkuudella oikein. Tönärit pois ja pyöritetään konetta kunnes imunostaja painuu alas, tästä jatketaan pyörittämistä kunnes pakonostaja lähtee nousemaan. Sitten pakitetaan näiden pisteiden puoliväliin. Nyt ollaan tilanteessa jossa molemmat nostajat ovat pohjassa eli nokkien "base circlellä". Sitten mitataan työntömitalla etäisyys nostajapesän yläreunasta nostajan yläreunaan ja kirjataan tulokset ylös.

Tämän jälkeen haetaan pakotahdin yläkuolokohta, tällöin molemmat venttiilit ovat hiukan auki eli kyseessä on "overlap". Puristustahdin yläkuolokohdassahan molemmat ovat luonnollisesti kiinni. Toista edellä kuvattu nostajien korkeuden mittaus, vähennä saatu tulos edellä mitatusta ko. nokan base circle mitasta ja kerro keinuvipujen vippasuhteella 1.625 - olet nyt mitannut nokan TDC-noston.

Kaiva nokka-akselipaketin mukana tullut nokkakortti esiin ja vertaa tulosta siinä olevaan "TDC-lift" arvoon. Ne eivät yleensä ole pilkulleen samat mutta hyvin liki. Jos jonkun nokan mitta heittää paljon ilmoitetusta niin jakopää auki ja tarkistamaan voisiko nokka olla hampaan verran pielessä.

Toista mittaus toiselle sylinterille.


Yllä olevan tarkistustavan mukaan tuli mitattua takapytyltä seuraavat;
I  .193"
E .142"

Kortissa V2;
I .180
E .155"

Ollaankohan näillä arvoilla oikealla hamastuksella? Minkälaisista TDC heitoista noin puhutaan jos ollaan hampaalla pielessä?
....kesti niin kauan saada tällaselta tumpelolta merkit edes noin kohdalleen ettei mielellään räjäyttäis pakkaa uudelleen jos nämä nyt sattuis vaan selkeästi olemaan mittavirheiden rajoissa.

Masama

Pistin omaan 1200:een viimekesänä Andrewsin N4:n nokat ja ihmettelin ettei kone halunnut millään kiertää yli 5200 rpm:ää, vaan alkoi "röpöttämään " ja paukkumaan putkessa. Syy oli tässä topicissa mainittu virhe nokkien asennuksessa. Takapytyn pakonokka oli yhden hampaan pielessä. Heti kun muutin nokan asentoa, niin jo alkoi tapahtua.
Kone kiertää nyt helposti yli 6500 rpm. Mutta täytyy kyllä sanoa, että on ne täpät aika huonosti/epämääräisesti merkattu.
Word to you, mother brother.

JiiÄss

Mitäs noi maalatut merkit mahtaa olla?

Wii

Minua kanssa kiinnostaa noiden maalejen tarkoitus..löytyy omistakin nokista. liittyykö ne jotenkin tuohoin pinon rattaan kokoon (jota merkataan värillä)?

Wii

Hemulin neuvot oli hyvät mutta for real dummys muutama juttu asiaa selvittämään. Tai ainakin miten itse tämän tein.

Otin vertailu kohdat etupytystä koska niiden merkit on helpompi saada kohdalleen.
Ensin koneen etupytyn TDC merkki (eli se mikä on tarkastus ruuvin takana) kohdalleen ja sitten mittaamaan onko kyseessä "base circlellä" jos on. niin tästä lähdetään pyörittämään konetta kunnes merkki tulee jälleen näkyviin.  Tällöin ollaan pakotahdin yläkuolokohdassa, tästä mitat ja sitten Hemulin mainitsemat lasku toimitukset. Jonka jälkeen takapytylle sama homma. Tätä homma vähän hankaloittaa se ettei voi pelata TDC merkin kanssa vaan pitää katsoa milloin takapytyn mäntä on ylhäällä. Sitten taas mitat ja laskelmat.

En saanut itse ihan nokka kortin mukaisia lukemia. Etupytyistä meni lähemmäs mutta takapytyssä saman kokoisia heittoja kun mitä Matchless sai. Liene ok, jos ei ole niin kertokaa äkkiä ennenkun pyöräytän konetta :D

Täältä löytyy myös samat asiat englanniksi. Tuolla on selventävä kuva nyös noista venttileiden liikkeistä.

http://www.hammerperf.com/ttspotcheckcamtiming.shtml

jape

Nokka kortissa ilmoitettu arvot muistaakseni .053

Wii

Mitä jape meinaat tuolla arvolla?
???
Lainaus käyttäjältä: jape - 12 huhtikuu 16, 05:37:39
Nokka kortissa ilmoitettu arvot muistaakseni .053