Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hippi Hippi Shake Väinö.

Aloittaja Noisemaker, 09 marraskuu 21, 10:10:13

« edellinen - seuraava »

Noisemaker

Jaahas.
Marsalkka ol komennuksella muualla, kenties siellä lukijan suunnalla, no niin noh :P
No mutta saen kuitennii hitsattua tuon rungon valamiiks.
Se o sit sitä hitsien hipostelua ja se semmosta enne mualia mutta ny pitäs sitä girderiä alottoo.
Taijan tuolla Solikalla vielä varmistoo et kaekki o sinne päe ies mitä oon visioinu.


Noisemaker

Tuossa joutessani vasurilla Solikkaa pyöräyttelin ja tältä se girder visio ny näättää.
Jättö o kaeketi ihan passeli?
Ee kaet siinä ku vua hommiin, tosin pitäs ostoo materiaalia mistä lähtä tekee.
Ee viiti umpi jöötistä tehä ku tulloo ni suakelin painava mut joku 3-5mm seinämällä oleva putki kaeketi olis ok.


Tuusulan T-Bone

Mikäs tossa tulee akseliväli?
Long John Stroker

Noisemaker

Jos en viäri muista ni mitta taes olla 2126mm.

Tuusulan T-Bone

No sitten tuo jättö on varmaan hyvä arvaus parhaasta jätön mitasta. Girderissä on offsettia, mikä voisi kaivata lyhkäsempääkin jättöä, mutta toisaalta akseliväli kun ei oo tuon pitempi niin kompromissina 10 cm on varmaan jees. Sittenhän tuon vasta näkee kun joskus saa valmiiksi, että miltä se ajossa tuntuu.
Long John Stroker

Noisemaker

Netistä ja kavereilta koitanna oppia ottoo tähä ekaan chopper rojektiin.
Tuo keulan jättö teoriassa voes olla jees mut kuten sanoit käytäntö opettaa.
Löösin Motonetistä custom prätkän takaiskarin c-c 280mm.
Solikalla nopsaan pyöräytin siitä mallin ja vielä pitäs kahtoo mite se istuu siihe girder kokoonpanoon.
Sitte pitäs vielä testata tuo iskar duunipaikan puristusvoimamittarilla, että mitä se ottoo kiloja esmes 3cm liikkeeseen.


Noisemaker

Jaahas, tässä keulan alotus visiointii.
Täytynee kahtoo nuo jätöt sun muut linjat kohilleen "mittatikulla".

Noisemaker

Mittailimpa tuota ostetun iskarin puristusvoemoo ja 1cm puristus vaati 81kg ja 2cm 118kg.
Jos yhtää o luottamine tuoho mittavärkkiin ja tietennii testaajaan ihteensä ni oiskoha liian jämy iskari girder keulaan?
Löötysköhän jostae vähä löösempi iskari ja mitähä ne mahtaa ollonna niin sanotusti kaapan hyllyn girder keulan jousen arvot.
Noh, pitänee savolaese tiällä Mansessa pähkäillä tahi joku viisaampi poustaa tarkat peksit ;)

Tuusulan T-Bone

Kyllähän se tuo woima-anturi ihan oikeen tuloksen tuollalailla antaa, jos vaan on kalibroitu kunnolla.

Mulla ei ole haisuakaan, että kuinka alueella tuo mittaustulos on tarpeeseen nähden. Mutta sähän nohevana kaverina lasket. Pyörä painaa valmiina öpaut 250 kg, josta öpaut 100 kg on etuakselilla. Kuski siihen päälle. Prätkän ja kuskin massakeskipisteen voit arvioida, jossain kuskin navan kohdalla se lie. Hidastuvuutta voi tulla jarrutuksessa joku 8 m/s2, rengastuksesta riippuen vähän enemmän tai vähemmän. Jarrutuksessa jousitus ei saa pohjata.

Siitä sit vaan laskeskelemaan! :)
Long John Stroker

013

Tuo mun girderi joustaa paikallaan jarrua vasten työntäessä jonkunverran ehkä puolet liikematkasta, ajaessa sentin pari ja jarrutuksessa sitten enemmän. Pohjaamista en ole huomannut. Tää vehe on tuplaiskareilla.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Noisemaker

Jou pase joo.
Tattista vua näkemyksistä.
Pitänöö kalkuleerata ja tuumailla tuota jousta, ee piä hosua.
Jos jottae kuvia saes immeisiltä nuista keulan jousista ja onko tyyliin takaiskareita vae mitä.
Tuossa eelis illan kähmyyn tekasin visiointikuvan (Huom! luonnos ei lopullinen) tulevasta hippi chopperista työnimellä Paha-Viitanen.
Paha-Viitanen on psykoottista rokkia soittava trio jossa ihe soitan rumpuja.
Netissä tarkempoo tietoo jos heräs sävelkorva kuulolle.


Hessu

Muutaman girderin ja springerin tehneenä suosittelen tekemään ton keulan niin, että noi rockerit eli linkut on vähintään vaakatasossa. Mieluummin vielä etummaiset silmät alempana kuin takimmaiset.
Mä oon käyttäny Calleksella myytäviä iskareita.
Olis hyvä kun jousessa olisi progressiota ja huomattavasti enemmän joustovaraa kuin on tarvis.
Sillon toimii jarruttaessa paremmin. Jos jousi jäykistyy kovassa jarrutuksessa liikaa, vaik ei pohjaa, irtoo pito renkaalta ja alkaa pompottaa. Eli oot ihan oikeessa pähkäilyissäs.

Niinkuin insinöörit tietää, jousen kiinnityspisteiden paikka vaikuttaa yllättävän paljon. Eli sen asento.

Noisemaker

No niiiiiin, ny piästiin piirustuslaavan puolelta oekeen hommiin.
Läksin eelis iltasella värkkää jonnii moesta protomalliva girderistä jakkarputkella ja näe äkkisiltää ni iha passelilta näättää mutta pittää tosiaa vielä kahella tuota iskarin paekotusta, jarrusatulan paekkoo...no sen semmosta, ya nou.
Lopulline keula matskuhan tulloo siis olemaa muuta ku jakkaraputkee ;)
Hyvi alakanna hommat keskeenty ku napa hankas selekärankoo eli tul näläkä ja pit lähtä kotio.
Poustaampa tuas jottae ku jokune ilta tuas suan rojektii etiäpäe ja pitänöö ottoo ens kerralla viisikko evväät mukkaa ni ee eto homma keskeevy nälän takia.


Noisemaker

Keulan malli oes ny hahmollaan vision mukkaisesti.
Samalla tuossa zoomailin nuita iskareita ja taijampa ne tuoho tyyliin rinnakkae laettoo. Iskarin joustokulma tulloo olemaa sama ku keulakulma.
Keulan matskut tilasin Höber & Driesch:ltä ja ne pitäs tulla huomenna "kotiovelle" toimitettuna. Ostin 20x5 E355+C tarkkuusputkee.
Seuraavaks pitänöö vielä Solikalla hieroo nuo kolmiopalat vae mikä se ol, muotoonsa ja sit vua työstämää.
Keulan seuraava työvaehe oes kae asettaa protomalli hitsausjigiin ja mitottaa kaekki kohilleen enne varinaese keulan tekkoo.

Noisemaker

Noh siinähän se jöllöttää jigissä.
Muutama kikkula pitänöö jigiin vielä tehä ja sit oes passeli.
Tekasin tuon jigin sillä silimällä jos vaekka joskus tuon springerinkii tekis.
Perhana olin kahtonna tuon putken tilausvahvistuksen viärin ja ne tullokii vasta ens keskiviikkona eli tässä oes aikoo tehä yks mallikeula vaik hydeputkesta.
Niin noh, kahellaan jaksanko ;)
Tosin välillä voesin kahta muutahii pärrärojektii viiä etiäpäe eli Ariel ja Suitsaa.