Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Maxxecu moottorinohjaus Sporsteriin

Aloittaja JKKo, 25 joulukuu 20, 10:56:26

« edellinen - seuraava »

JKKo

Semmosia lämpötilasta johdettuja aikaan perustuvia on tässäkin mahdollista laitella ja jotakin olen laitellutkin. Ei vaan tänään +5C kelissä ollut aivan tarpeeksi ja starttautti toisen ja kolmannenkin kerran. Just semmosta hienosäätöä riittäisi vaikka kuinka pitkään vaan en jaksa semmoiseen käyttää paljoa aikaa.

Seuraavaan viritykseen täytyy jotakin launch controllia viritellä. Nelipyöräinen. Ajattelin jotta laittaisin hukkaportin aktiiviohjaukseen ja kontrolloisin liikkeelle panevaa voimaa säätämällä ahtopainetta ihan nollilta asti. Saas nähdä kuin tulee toimimaan.
883/1200/turbo

JKKo

Ikivanha topikki pompsahtaa listan kärkipaikalle.

Enää ei ole tulossa suuria muutoksia. Kuitenkin aina joskus on joku oire, jota sitten ryhtyy pohtimaan paremmaksi.

Nyt se oli tyhjäkäynnin laatu. Varsinkinkaan kun tämmösessä keksinnössä ei ole tyhjäkäynnille säätömoottoria tai -venttiiliä, niin kovin kummoisia automaattisia korjauksia ei voi tehdä. Kaasuläppä pitää olla sen verran auki, että jaksaa käydä käynnistyksen jälkeen jonkin laista joutavaa. Siitä sitten seuraa, että lämpöisenä lähtisi mielellään laukalle. Sitä vastaan ”täistelee” sytytys, jota myöhästämällä (säädin myöhästää jos tyhjäkäynti menee yli asetusarvon) moottori rauhoittuu.

No nyt kun se käy ”isolla ilmalla” ja ”myöhäisellä sytkällä” joutavaa, ei käynti ole aina ihan tasavälistä.

Rupesin, eli aloin kokeilemaan ruiskutushetken vaikutusta. Ja kas kummaa. Kun Maxxecu ruikkaa bensat jotakuinkin imuventtiilin maksiminoston kohdalla, käynti, tyhjäkäynti paranee todella merkittävästi. Enää ei jätä samalla tavoin sytytyksiä väliin.

Vaan vaikuttiko muualle? Kyllä vain. Ajossa nypyttää ja selvästi joskus pintakaasulla jää sytytys väliin. Ajoalueelle ei sellainen aukinaiseen venttiiliin ruiskaisu tunnu sopivan kovin hyvin. En tiedä, miksi. Arvaan, että pistemäinen ruiakutus saattaa osua suoraan sytytystulppaan. Buellin läppärungossa suuttimet on sillä lailla kivasti, että voisi osuakin.

Siispä tyhjäkäynnin ruiskutus +360 astetta TDC nähden ja ajoalueella TDC kohdalla. TDC tässä tapauksessa on se yläkuolokohta, missä puristus tapahtuu. 1000 rpm +360 1125 rpm +270 1250 rpm +180 1375 rpm +90 ja 1500 rpm ylöspäin TDC eli ”0”. Siirto oli tarpeen tehdä kapealla alueella, sillä jos se on ”ajoalueella”, tuntuu, että muutoksen aikana joku pytyllinen jää sytyttämättä.

Siis ihan pienen pientä hienosäätöä, mutta nyt käy nätimmin joutavaa, eikä ajo-ominaisuudet ole sen vuoksi kärsineet.

Mitään suurempia muutoksia ei lähiaikoina liene tulossa. Vuosi sitten tuplalevyille päivitetty keula oli sopiva lisä ja vastapaino kasvaneelle performanssille.

883/1200/turbo