Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

JKKo

Topikin potilas on 91 mallinen 883. On konvertoitu joskus 10v sitten puolen tuuman ylikoon männillä ja tässä vuosien varrella vielä ekaan ylikokoon. Eli porausvaroja pitäisi olla yhden kierroksen verran. Muuta koneen sisällä: Konversioventtiilit kotiporttailun kera. N2 nokat.Ultiman sytkä. Vaihdelaatikon rattaat ja akselit Andrewsin tuotantoa. Muuten vakio kampe. Ollut mulla vuodesta 2001 jolloin toin tämän ajamalla Englannista.



Vaivoina on viime vuosina ollut kolkotuksia johon liittyy myös se, ettei kolkottava takapytty lähde heti käyntiin. Tulppien vaihtoa tuli kokeiltua. Palautin singlefirepuolankin, kun epäilin että Ultiman sytkän puolassa olisi jotakin vikaa. Vielä kun kaikkea kokeillessa oikuttelu yleensä katosi hetkeksi, niin ... mysteeri senkun jatkui. Tässä syksyllä sain potilaan itse teossa kiinni. Takapytyn puristukset olivat alhaalla silloin kun laite startatessa jo paljasti äänellään, että nyt se taas tapahtuu.

Ajokausi on pääosin suoritettu, joten kone auki.

Siinähän se, kosketusjälki. Männissä oli valmistajan toimesta valve reliefit, mutteivät näköjään oikeissa kohdissa, kun kerta piti leimata viereen toinen. Noissa ei siis ole kaksia koloja, tarkastin etupytyn männästä tämän seikan. Männät, vaikka tasalakiset ovatkin, ovat myyty mulle asiantuntijaliikkeestä kera porauksen ja pitäisivät siis olla 883/1200 sopivat. Puristuspaineita tuli 11 ja tarkoitus on tarkastuslaskeskella tässä vaiheessa mikä noissa oli oikeasti puristussuhde.



Ei sattunut tallille mukaan mitään parempaa valokuvauskalustoa, niin nämä esitykset ovat vähän sinnepäin. Imuventtiilin päällä on keko karstaa ja niin on palotilan pinnalla ja männässäkin. Puhdas ei ole etunenkaan, mutta kyllä öljynpoltto on jäänyt enimmäkseen takapytyn tehtäväksi. Puolisen litraa tuhannella, ei sen kummempaa kuitenkaan.





Puran loputkin. Venttiili on luultavasti mutkalla jo. Mikäs muu sitä tartuttaisi 24 vuotta vanhaan orkkisohjuriin. Venttiilikin on tuossa reiässä heilunut eestaas 10 vuotta ja kymmeniä tuhansia kilometrejä. Ei siis enää oikein voi kuvitella olevan liian tiukka.

Tämän ei ole tarkoitus olla pelkkä kunnostustopikki. Siirsin tämän ajoneuvon mielessäni ylempään harrasteajoneuvoluokkaan, eli sai vapautuksen päivittäisestä palveluksesta. Tarkoitus on asentaa turbo kaasutinkoneen pikkupiristykseksi kuten toisessa topikissa jo vähän vihjailin.

Voipi olla, että olen enempi saamapuolella tässä aiheessa. Eli hyviä neuvoja kärttämässä. Tästä se lähtee ja milloin valmistuu, sitä ei kukaan vielä tiedä.
883/1200/turbo

Wii

Hyvä hyvä! Jatka tarkkaa dokumentointia. En noista turbotus hommista ymmärrä juur mittään niin erittäin mielellään lueskelee mitä kaikkea se vaatii.

JKKo

Muutaman päivän tuumailun päätteeksi sain itseäni niskasta kiinni ja tallille. Pikkuisen oli ajatusta mielessä, että olisi venttiili mennyt mutkalle ja tarttunut ohjuriin ja sitten osunut mäntään. Teoriaa sotki se, että mainittu kolkotus esiintyi satunnaisesti milloin missäkin ja sitten kone toipui taas käyntikuntoon. Tällähän tuli ajettua oireisena Hki-Trave-Köpis-Tukholma-Hki reissukin ja teki tämä sen siellä välilläkin. Mut ei kun sisukkaasti lämmityshuudatusta ja sitten kolina pois ja ajoon.

Kuva etupytyn imukanavasta venttiilin irroituksen jälkeen. Tämä on ehjä.



Laitatin konversioventtiilit GT-motorsissa samalla kertaa kun pytyt porattiin 1/2" ylikokoon. Kokoonpano oli ajossa vuosia ja sitten kun tuli syytä avata (männäntapin hela veivissä väljä) tuli noi kannetkin vilkaistua. Venttiilikonverio oli tehty ajamalla seeti ylikokoon yhdellä terällä ja 1/5" tuuman isompi venttiili oli pienessä kanavassa tosi perverssinä tulppana. On mulla jossakin kuvakin siitä. En teetä kansitöitä GT:ssä enempää. Pirrasin noi kanavat suurinpiirtein oikeaan muotoon ja seetit+venttiilit viimeisteltiin Hicarissa. Hyvin on kulkenut, mutta sitten oli noita oireita.

Kuva oireilevasta takapytystä. Imuventtiili oli siis se, joka oli lyönyt mäntään.



Tohon seetiin on tullut rappunen kts kanavan seinää. Kuvausvälineistö tallilla ei ollut parasta mallia, mut näkyy kuitenkin. Toisella puolella kanavaa rappunen on toisin päin. Jos tarkkaan katsoo, niin voi nähdä, että seetin ja kannen välissä näkyy näiden sauma - ei näy toisessa kannessa. Ja kun oikein tarkkaan luurasi ja vertasi toiseen kanteen, niin saattoi jyrsintäjäljistä nähdä, ettei seeti ole siinä asennossa, missä oli kanavaa avartaessani. Se on pudonnut ja venttiili on hakannut sen takaisin. Ties kuinka monta kertaa!

Venttiili oli sen verran suora, että meni ohjuriin ja pyöri siellä miten vaan. Oireventtiilin varresta oli mustaus/nitraus tipotiessään.

Käytän nämä kansipajalla ja ehkä ne on nämä kannet joista pitää kaivaa se puristuksien alentamiseen tarvittava aines pois. Saapihan niitä "uusia" 883 kansia helposti tilalle, jos menevät nämä pilalle!

Tuossa oireventtiilin varsi kuvassa. Muut 3 ovat edelleen 10v jäljiltä mustia nitrauksesta tms pinnoitteesta johtuen.



Ikinä en ole hitsannut putkeen jatkosta. Hain Motonetista pätkän harjoittelumatskua. Sahalla poikki, laikalla röpelöt pois ja vähän viistettä päihin. Pihdeillä suurin piirtein kohdakkain ja saumaa päälle. Muutama viikko sitten Dartin vikaantumisen takia ostettu Telwin (+CO2 pullo) näyttäisi käyvän tähänkin. Sarjat teen ehkä kuitenkin vesijohtoputkesta, joka on paksuseinäisempää.

Näytesauma. Eka putkijatkosharjoitukseni kuvassa:



Mitäs asiantuntijat sanoisivat GT15 turbosta? Sitä on käytetty mm 1.6 litran Pösödieselissä. Riittäiskö tähän projektiin? Ois siivon näköinen rusetti ainakin. Ja vissiin isompi kuin GT12.
883/1200/turbo

Smokie

Aika hyvin säikähdyksellä oot päässyt noiden seetien kanssa. Oon nähnyt yhden moottorin mistä seeti putos ja näky oli ruma.. Mulla rautiksessa k-line ohjurit takerteli ja venttiilit hakkas mäntään, valurautaisilla ohjureilla helpotti.

Hio sinkit pois putkesta kun hitsailet. GT-15 on järkevämpi muttei sekään mikään suurensuuri ole. Finsquirtilla oli GT-17 myynnissä. Älä vaan sitten VNT-turboa osta.

http://www.finsquirt.net/forum/viewforum.php?f=9&sid=b2960706704a6a367a279e2e2a749925

ezmo

Mitä jos koittasit ns. Butt Weld, eli suomennettuna peppuhitsaamis- tekniikkaa tuohon putken hitsaamiseen, ei mee niin paljoo kamaa hukkaaseen

https://www.youtube.com/watch?v=i4q1TExpmfY
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

JKKo

Oon kurkkinut "hyvännäköisiä" turboja ebaysta. Tämmönenhän ei ole alkuperäinen Garrett vaan vissiin kiinankopio. Uusi kuitenkin.



Ajatus olisi laittaa ko propelli moottorin etupuolelle etufillarin taakse. Tulee pitkä paluuputki mutta eikös se samalla tee tarvittavan tilavuuden eli painekammion kaasuttimen etupuolelle? Saakos noista pyöräytettyä pako ja ahtopuolta toisiinsa nähden jos joku toinen lähtösuunta olisi mielekkäämpi kuin kamppeessa alunperin on?

Hitsausvideo hyvä. Tarttee kokeilla miten tuommoinen minulta onnistuu.
883/1200/turbo

Smokie

Noita voi pyöritellä miten mieli lystää. Itse en oikein jaksa murehtia painekammiosta, tuollaisen hyrrän tuotto verrattuna paineeseen on kuitenkin sen verran munakasta. Enempi toi paineen jakautuminen tulee vastaan rivi4 koneen kanssa. HD:n kanssa tärkein asia on se että laittaa vain sen turbon eikä murehdi liikoja.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 14 lokakuu 15, 08:28:50Mitäs asiantuntijat sanoisivat GT15 turbosta? Sitä on käytetty mm 1.6 litran Pösödieselissä. Riittäiskö tähän projektiin? Ois siivon näköinen rusetti ainakin. Ja vissiin isompi kuin GT12.
Joku vuosi sitten tällättiin 1.4 litrasen HDi:n puhallin 652cc twiniin, se oli vallan sopivantuntuinen käytöksen perusteella. Jaksoi ahtaa jopa jostain 2000RPM alkaen, jota taasen ei mikään turbofirman kehittelemä suostunut tekemään. Samaisessa koneessa alkuun oli IHI RHB31, joka myös oli enemmän kuin sopiva kyseiseen kokoonpanoon, uusi kiinankopio, muuten oli hyvä mutta ilmeisen tasapainotusvian takia kesti noin 300 km ajoa...

Onko tästä sitten isommin apua pohdintaan, mutta tuommoset kokemukset sillon tuli aiheesta..?

Smokie

Mulla on Jasu GT-12, voin myydä sen sulle kun sulla kerran on yhtä tehokas vehe kuin polkupyörä ;D

Tälläkin foorumilla on raportoitu onnistuneita turbopyöriä, kehoitan kyttäämään niitä. Kehoitan silti pitämään suodatinlasit päässä kun intervepissä kaikki on niin helppoa.

JKKo

Tasapäämännät on mitattu 2,8-3mm alle dekin, kansipahvit puristuksen jäljiltä 1,3mm ja palotila vedellä mitattuna 55 millilitraa (=cc). Jälkimmäisessä voi olla tiivistysvaseliinilisää pari kolme yksikköä. Puristussuhde noilla tavaroilla 9:1 paikkeilla eli pitäisi sipaista kansien palotiloista kymmenkunta kuutiosenttiä ainesta pois. Mistäs malli? Oisko jossakin opuksessa shabloonat muotoilua varten? Kaiverranko muutenkin mitätöntä paljealuetta hukaten palotilaa laajemmaksi (sellähän on sellainen 4mm "palje" nyt) vai syvennänkö vain sitä aluetta joka jo on ammeen muodossa?

Kuumapyörä on hyvin varustettu tarvikeliike. Tosta noin vaan hyllystä 1 kpl konversioimuventtiileitä...

Kannet lähtevät irtonaisen seetin takia pajalle ennen kaiverrusoperaatioon ryhtymistäni.
883/1200/turbo

jorttu





tossa oma versio, otin vähän niiku tasapainossa jokapuolelta koittaen säilyttää ainakin ammeen muodon :D se on tärkeä että pysyy muodot samana kaikenmaailman virtauksia ajatellen. rohkeesti vaa syventää, ei tartte pelätä, saapahan ahtaa reilummin:)

sttf69

Puolenkymmetä  sporsteria  ahtanu oon kisa ja katuhommiin  soittele jos apua tarttee ..nii ja varmaan 50 japsi pyörää siinä sivussa tv:Tuoppi

JKKo

Seetivaurio on korjattu. Tuli kuulemma hyvä, haen kannet lähipäivinä. Seuraava etappi on kaiverrella kansista materiaalia tähtäimessä 8:1 puristukset. Ja sitten pääsen putkitöihin.

Olen myös kurkkinut turbojen perään. Kun kikkare tulee motskarissa julkisivuun, niin mieluusti laittaisin oikean Garrettin - ihan sen valussa olevan tekstin takia. Saksan ebaysta tuntuisi löytyvän mistä valita. Opel 2.2 dti turbo -rimpsulla tulee esimerkiksi tämmöisiä.



Melkein tilaisin yhden pukinkonttiin. Nääs kun on tarpeeksi osia, niin on vaikeampi perääntyä. Turbo on GT18 sarjaa ja ehkä tarpeeksi iso - keskustelu GT12 turboista aiemmin on vielä muistissa. Mut tuossa toi "painekello" ei näytä käyttävän "hukkaporttia" vaan ihan kuin olisi muuttuvasiipinen. Soveltuuko tuo mun projektiini? Erillinen dumpvalve "hukkaportti" lienee tarpeen?
883/1200/turbo

Smokie

Ei sovellu. Älä kysy miksi tiedän. Ellet usko mua niin kysy Kelahaaralta.

No kerrotaan sen verran että Mitsu TD04-12 tuotti 212hp 1,2 bar ja Garrett VNT22 160hp 1,5 bar. Eipä taida isoja eroja olla vääntökäyrissä, voin tarkastaa jahka tästä humallun.

JKKo

Sikspähän noita kyselen. Mikähän tekee sen, ettei ahtoilma kelpaa jonkun propellin perästä yhtähyvin?

Tehotavoitteet mulla ei ole ihan noin isot. Hypereunukit männät ja muita sulakkeita koneessa. Jos nyt 100+ takapyörälle olisi - mieluusti jossakin 5 tonnin paikkeilla, niin riittää (alkupaloiksi).

883/1200/turbo