Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Endoskooppi

Aloittaja ss, 20 helmikuu 09, 07:22:00

« edellinen - seuraava »

ss

Löytyisikö kokemusta tai näkemystä edullisimman hintaluokan endoskoopeista, tekeekö niillä mitään? Suolentähystykseen ei ole tarkoitus alkaa, mutta tekisi mieli päästä tiirailemaan palotiloja konetta purkamatta. Nettivaraosassa näytti olevan endoskooppi myynnissä hintaan 225 + alv, tuohon hintaan se olisi ehkä jo hampaita kiristellen harrastelijankin hankittavissa.

Smokie

Oikein todella köyhä endoskooppi on semmoinen notta ostetaan minilamppu missä on 3mm poltin. Minimaglight sopii mainiosti muiden ominaisuuksien mutta ei hinnan vuoksi... Enivei, tämä pikku lamppu tinataan parikaapelin päähän ja toinen pää katkaisijan kautta patterikoteloon. Kun valo tulee sylinteristä ulospäin niin normi taskulappu suhari ei voi edes uskoa mitä kaikkea kamalaa sieltä näkyy.

Oikeat endoskoopit sitten erikseen, jos 275 hintaan saapi niin enpä panisi pahaksi jos vehe mahtuu tulpanreiästä sisään ja näkee vielä ylöspäin!

ss

Toi köyhän miehen endovalaisinidea kuulostaa hauskalta, ongelmaksi vaan tulee tulpanreästä tihrustaminen  ;)

Tsekkasin ebayn, sieltä näyttäisi löytyvän endoskooppia (vai onko se nyt sit fiberoskooppi tai boroskooppi) alta sadan dollarin, pitää varmaan kokeeksi tilata sellanen. Se lienee hintansa väärti jos sillä nyt erottaa sen verran et näkee onko mäntä vielä yhtenä kappaleena purkamatta konetta...

Smokie

Ilmoittele sitten kokemuksia jahka saat laitteen itsellesi.

Tässä vielä kuvatus tuosta mun lampusta:



Varmasti näkee monenako kappaleena mäntä on, mutta ylöspäin tuolla ei näe...

piese

Se tarvii hankkia kaiken pienin hammaslääkäreiden käyttämä peili tuon Smokien laittaman lampun lisäksi ja voi tiirailla vähän joka suuntaan tarvittaessa, tai tekee sen peilinkin itse ;D

ss

#5
Hain skoopin tänään tullipostista, laite on Visual Optics VO36-10W/W:
http://www.voscope.com/page12.html

Maksoi ebayssä $99, rahti $36.25 ja veroa 23,90 erkkiä eli yhteensä noin 130 euroonia.

Tarve skoopille tuli kun vaihdoin nokkaa springeriin ja kaiken kasattuani huomasin yhden ruuvin puuttuvan... Etsikelin ruuvia moposta ja lattialta pari päivää, mutta mitään ei löytynyt. No, sit vaihtoehtoja oli oikeastaan 2, joko se on koneessa tai rungon sisällä, venakopan ruuvin kiristysreikä oli rungossa vähän niinkuin hollilla... V*tutus oli suunnaton ja ajattelin et vaikka omalle työlle ei hintaa voi laskea, niin mieluummin maksan reilun satkun endoskoopista kuin otan kannen irti ja tsekkaan onko ruuvi pytyssä.

Äsken otin tulpat pois ja tarkastin pytyt, ledivalot valaisee tosi hyvin eikä ruuvia löytynyt pytyistä, turhaan olisin siis purkanut. Toi semijäykkä varsi on tosi näppärä, sen saa taivutettua etukäteen sellaisella mutkalle et pääsee zuumailemaan juuri siihen suuntaan kuin haluaa.

Sit piti päästä tsekkaamaan runko... 3 tuuman taittosäde tuntuu olevan riittävä, sain juuri ujutettua varren rungon sisään ja sieltähän se kadonnut ruuvikin löytyi.

Optiikan laadun suhteen mulle ei ole vertailukohtia, tämä on ainoa skooppi jota olen käyttänyt, mutta mulle tuo on riittävä kun löydän ruuvin rungon sisältä ja näen et pytyissä ei ole ylimääräistä... Mulle helpotus oli 130 euron arvoinen ja luulen ei laitteelle löytyy käyttöä jatkossakin.

Jos joku ihmettelee miksen kalastellut ruuvia magneetilla, niin tämä kyseinen ruuvi on toinen niistä 2 ruostumattomasta ruuvista jotka mulla on pyörässä. Tämän jälkeen ruostumattomia ei ole kuin 1 (rungon sisällä) eikä lisää tule.