Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Omatekoinen läppi?

Aloittaja Lyytinen, 28 huhtikuu 09, 22:04:34

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Hommasin tässä sellaiset mittavehkeet, että voin omin päin ruveta kikkailemaan keskitapin ylikokoneuloilla. Tuli sitten mieleen, että ennemmin tai myöhemmin tarviis ehostaa kankien alapään silmät. Tilpehööripumaskoissa se 1-5/8" läppi karoineen on useita satasia. Tein viime viikolla tuuman kokoisen paisuntatuurnan ohjausakselin pölysuojien tekemistä varten niin tuli mieleen, että:

Onkos sitä tehty itse näitä läppejä alapään laakerikooleja varten? Kun ei tietoa ole niin paljon että lisäisi tuskaa, niin kuvitteleisin sen olevan vaan sellainen miltä se näyttää. Elikkä sahattu tarpeeksi monta viiltoa, että suurin piirtein ympyränmuotoisesti pystyy laajenemaan. Molemmista päistä siis vuorotellen viillot ja sisällä molemmissa päissä kartiokiilat säätöä varten. Raudasta vai mistä ne kaupalliset on tehty? Toinen mieleen tullut, että onnistuuko ilman mitään lukituspinnejä, ettei se läppi ala siinä karassaan pyörimään? Vai onko tämä semmonen homma, että parempi ettei olisi tullut edes mieleen vai semmoinen, ettei maksa vaivaa? :)

Hessu

Tää ei oo sitten kokemusta vaan ihan spekulointia. Oon kanssa katellu niitä katalookeissa olevia läppäystuurnia ja haastatellu kundeja joilla niitä on ollut käytössä. Kaikki ovat siirtyneet Sunnenin tappihoonien käyttäjiksi. Eihän se tollasta kiinnitykseen käytettyä paisuntatuurnaa kummempi ole.
Ne on tehty valuraudasta. Ja ne on erittäin hitaita. Varsinkin ylikoko rullien laittoon. Kun reiän kasvun tarve voi olla 0,1-0,2mm, niin läppäystahnalla sellaisen kasvattaminen on tuskallisen hidasta. Veikkaan myös että paisuntatuurnalla ja käsivehkeillä sitä pyöritettäessä vaarana on että reijistä tulee tiimalaseja. Varsinkin urosveivistä. Ne kai toimii jotenkuten kun on uusi keskitappi+ stanu rullat+ uudet ulkoskoolit. Silloin hoonaus tarve on vaan muutaman satkun.

Sanoisin että oikea tappihooni on oikea väline tohon hommaan.
Mut jos innostut kokeilemaan, kerro tulokset.

Lyytinen

Palmerin 'How to restore your Harley-Davidson' kirjasta sain sen käsityksen, että uudet ulkokoolit on ne, joissa on sitä ainetta aivan liian paljon läpättäväksi. En meinannutkaan mitään 0.2 mm:ää yrittääkään. Jos kaksi pykälätä riittäs niin sehän ois 0.0004" * 2 = 0.02 mm. Pahimmillaan se ois 0.0012" * 2 = 0.06 mm. Siihenhän ne loppuu ne neulatkin. Arvelin, että jos tosiaan kartiokiiloilla levittäisi molemmista päistä ja tekis sorvin kärkkipylkkään semmosen liukuvan kangenpitimen niin voisi olla vaarana jopa jotenkin onnistua. On tullut kyllä luettua, että valurauta ja pronssi on läppien materiaalin parhaimmistoa. Sitten internetistä kattelin ja jossain puhuttiin ihan raudastakin, ilman valu-etuliitettä. Siitä tuli mieleen, että mites ois ihan teräs. Siltähän vaaditaan (käsittääkseni), että on pehmeämpi kuin läpättävä aine, säilyttää reiän muodon ja lisäksi siinä pysyy tahna. Viimesin voi olla, mihin kaatuu. Onneks on kyllä romukasassa valurautaakin.

No, ei kai se auta kuin kokeilla joskus kun on aikaa. Se on paljon se, ettei tullu mitään onelineriä "ei kannata, ihan paska". Se tulee vasta sitten myöhemmin  :D

nicnac

Tyhmyyttäni kyselen että miksei niitä voi koneistamolla käyttää vai eikö hoonin jälki kelpaa tuohon paikkaan?

Hessu

Mä kun muistelin että niitä ylikokorullia on isompi ja harvemmalla välillä? Mutta muistan varmaan väärin. Mä oon noita ylikokoja käyttäessä hionut tapin pyöreäksi ja vienyt tapin ja veivit Mannelle. Hän on sitten sovittanut hoonaamalla sopivat rullat.
Voihan se olla että teräskin siinä tuurnassa menee, mutta jos valurautaa löytyy, kandeis varmaan kumminkin käyttää sitä. Eipähän satu sitten Lyytistä leukaan.

Lyytinen

Koneistamot on täälläpäin vähän semmoisia, että annetaan ymmärtää, että olisi tärkeämpääkin tekemistä. Ei sinne ihan vähässä tingassa mene. Sitten sellaiset paikat, joissa näitä töikseen tehdään, on monesti vähän pienempiä miehitykseltään ja puukattu puoleksi vuodeksi eteenpäin tai lomalla. Pitäisi olla liikkeellä hyvissä ajoin. Ja ihan ittensä kehittämisen kannalta ajattelin. Meni syteen tai saveen, aina siitä jotain oppii eikä tarvitse olla kuulopuheitten ja uskomuksien varassa.

Kaipa siihen on ihan hyvä syy, miksei terästä niin käytetä. Jos tekisi harjoituskappaleen teräksestä ja kokeilisi jo käytössä pilalle menneisiin kankiin (siis ei kunnostuskelpoisiin) niin tietäisi pitääkö sitä parantaa jotenkin. Varsinaisen tekisi sitten vasta valuraudasta, sitä kun ei ihan puussa kasva.

Tämä siis tosiaan sitten kun on joskus aikaa. En ole vielä mitannut kankia, mutta jos niissä jotain tarvetta ilmenee, pitää kiikuttaa jonnekin. Kiireessä ei tule mitään. Tämä läppijuttu siinäkin mielessä kiintoisa, että ennemmin tai myöhemmin runkolaakeritkin pitää jokaiseen moottoriin vaihtaa. Pinjonin ulkokoolin läppäykseen tarvittavat rojut maksaa lähempänä tonnia kuin satasta. Siinä on paljon muutakin huomioon otettavaa, niin yksinkertaisempi olisi harjoitella kankien alasilmillä.

Blower1

Täytynee tunnustaa, että olen tuollaisen läppäyslaitteen tehnyt. Läppäyspötikän sorvasin automaattiteräksestä ja akselin vedetystä tangosta. Akseliin tein kartion samalla kartiolla, kuin Morsekartio ja vastaava kartioreikä läppäyspäähän. Kartioprikat ja kiristysmutterit molempiin päihin.
Läppäyspää on halkaistu molemmista päistään samalla tavalla, kuin tehdastekoisissakin.

Muutamat veivit olen sillä läpännyt, kun jostain syystä laakerivälys on jäänyt liian pieneksi ( alapäät koneistettu koneistamolla kuluneen keskitapin mukaan ja myöhemmin vaihdettu uusi keskitappi ).
Seuraavaan ylikokoon koneistukset olen teettänyt koneistamossa. Kyllä tuolla omatekeleelläkin homma onnistuu, mutta...