Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

76' shovelhead "High & tight"

Aloittaja Jauhoparta, 17 toukokuu 21, 16:29:12

« edellinen - seuraava »

Jauhoparta

Tää on taas perinteistä projektointia. Tigistä alkaa poltin vuotaan nestettä, lisäainelanka loppuu ja kun ne saa jiiriin niin loppuu argoni  ??? Hydrauliikkaputkea ei meinaa omalta kylältä löytyä millään ja sitä rataa. Pahvi sentään oli ilmasta ja siitä teinkin sovitusrenkaat. Passailin rungon pätkää jigiin niin, että edessä maavara 130 ja takana 110.



Nyt täytyisi kiiruusti pyöräyttää ainesputken sisältä emäputki ja sen kiinnityskartiot. Myös "akselilevyt" ovat argonia vaille valmiit. Pistetään niistä sitten valmiimpana kuvaa, saatte sitten kertoa miksi ne ei wörki. Ovat vähän hatusta tempastua mallia  :)

Tuusulan T-Bone

Sauman kauneus on tietenkin sellainen makuasia, mutta noin niinku teknisessä mielessä se on usein just niin, että ruma = huono.

Kertoo toisaalta siitä, että noihin paikkoihin ei kummoisia jännityksiä tule, kun eivät rungot noista kohden yleensä rikki mene.
Long John Stroker

Jauhoparta

Laitetaas lisää saumaa kun sitä näihin kokkareisiin tuli yllättävän paljon. Akselilevyt, tai miksi niitä nyt haluaa kutsua, sain tänään päätökseen. Homma alkoi 8 ja 5 millin levystä ja jostain tangon pätkästä. Jyrsintä ei tällä hetkellä ole käytössä joten mentiin ihan viila & vinku tyylillä. Tällasta synty...



Sitten armotonta hiomista ja hinkutusta. Tein happosesta liukupalan akselille ja hiekkapuhalsin kokkarat. On sitten mukavampi sovitella runkoputkia.









Jossain oon tollatten tapaset nähny ennenki, eli apinoitua nääkin on. Kaipaa vielä hiukan viimeistelyä mutta se  sitten kun runko kasassa.


Spöke

Säätöruuvi kannattaa sijoittaa tökkäämään akselia eikä kantaa. On mutteri helpompi kiriä kiinni.
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jauhoparta

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 06 kesäkuu 22, 21:14:40
Säätöruuvi kannattaa sijoittaa tökkäämään akselia eikä kantaa. On mutteri helpompi kiriä kiinni.

Hyvä huomio. Akseli on vaan kuvausteknisistä syistä paikallaan. Kannan alle tulee liukupala mihin säätöruuvi vaikuttaa.

Jauhoparta

Taas on pienin haparoivin askelin edetty. Keulakulmalaskuria tuli mulkattua taas useamman kerran ja löin lukkoon seuraavanlaisen suunnitelman



Noihin mittoihin tuli runkojigi naputeltua, mikä olikin melko epämiellyttävä operaatio. Tämän tyylinen jigi ei ainakaan helpolla säädettävyydellä ole pilattu. Sorvilla pyöräytin emäputken, melko originaalin tyylisen. Hiukan paksumman jos sillä vaikka olisi jotain hyötyä kasvaneessa rungossa. Tein irtokuppiversion siitä kun se jotenkin istuu öögaan paremmin. Vieläköhän näihin tarvii ohjauslukko hitsata, ennestään sitä ei ollut



Seuraavaksi tulikin tähän asti haastavin osa projektia. Nimittäin runkoemmeiden ostaminen. Aika monta paikkaa tuli käytyä ja soiteltua ennen kuin tärppäsi. 28 millistä johdinputkea ei meinannut löytyä mistään, 38mm selkäputkiaines löyty sentän paikallisesta kiskurihintaan. Tietysti sinkittynä  :(  En ole vielä helppoa konstia löytänyt sinkin täydelliseen hävittämiseen pinnasta. Aina se tuntuu tekevän hiukan huokosta. Vähemmän merkityksellisiä juttuja vedellyt 309 langalla, se tuntuu hiukan auttavan sinkin kanssa. Ei nyt runkoon sitä kuitenkaan viitsi sotkea.

ranze

LainaaVieläköhän näihin tarvii ohjauslukko hitsata, ennestään sitä ei ollut

Ei kai ne voi sitä mankua tuon ikäiseen?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Jauhoparta

Taidan jättää ohjauslukon katsurin huoleksi. Käyn kuitenkin vilauttamassa valmista runkoa. Helppo se sitten on vielä ennen maalausta hepata kiinni. En ole vaan yhdessäkään kakspyöräsessa moista kapistusta käyttänyt, hajottanut kyllä testimielessä yhden.

Hiukan olen saanut runkoa hahmolleen. Selkäputki on löytänyt paikkansa, sulake myös. Mennään aika peruslinjalla, sanokoon joku vaikka tylsäks. Satulaputkeen joutui tekemään parin sentin jatkeen selkälinjan suoruuden saavuttamiseksi



Sitten putkia hollille








Ja päähän tulppa




Sellasta turailua. Bensatankille pitää sorvata kiinnikkeet ja hitsata ne selkäputkeen niin saa heppailla runkoa nippuun.  Moottorin yläkiinnikkeeseenkin pitää sorvata nappula kiinnitystä varten. Aikaavievää hommaa tuo putkien sovitus rälläkällä, palkitsevaa kyllä kun sattuu onnistuun. Koitan pitään paketin mahdollisimman siistinä ja kaikki minkä helposti saa piiloon, sinne pistetään. Loput saakin näkyä reippaasti ja hiukan jopa korostaen.




Tuusulan T-Bone

Kyl se ohjauslukko ton ikäisessä pitäisi olla. Mutta aina ei oo. Mulla on, mut sellainen uudemman mallin HD:n, mikä ei ole niin hirveän ruma ku se Neiman. Joskus sitä on tullut jopa käytettyäkin.
Long John Stroker

Jauhoparta

Enköhän sen neumannin sitten tohon emäputkeen sitten liimaa kun sen aika on.
Keulaputkia olen tässä tiiraillut ja näyttää ettei tuohon vanhaan keulaan oikein saa, ainakaan mun budjetilla, kovakromisina +12 putkia. Näyttää kaikki tarjoovan vaan shöykromia. Kun foorumeita selailee, sanoo kaikki niitten olevan täyttä paksaa ja ei tee mitään. Mahtaako pitää paikkansa? Vai paanko vaan tilaukseen ja ajelen tyytyväisenä niin kauan kun keulaöljyt sisällä pysyy  8) Jotenkin tykkään noitten originaalien alaputkien kartiomaisesta muodosta jne.

Lyytinen

Kyllä se vaan pitää paikkansa. Ja kuuluu siihen kaanoniin, että jokaisen pitää se kuitenkin vuorollaan kokeilla kaikista varoituksista huolimatta. Been there, done that, jne.

Edit: minun kokemuksen mukaan ne kestää max. 50 tkm vakiokeulalla. Sitten kuluu puhki just stefan kohdalta ja rupeaa syömään sitä. Sitten kun keulakulmaa lisätään, niin se ei varsinaisesti auta.

Jauhoparta

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 27 kesäkuu 22, 23:42:19
Edit: minun kokemuksen mukaan ne kestää max. 50 tkm vakiokeulalla.

Kuulostaa riittävältä mulle  :) Kyllä siinä ajassa kerkiää jo mieli muuttuun moneen suuntaan.

Leipätyö sun muut on pitänyt verstasajat kortilla, jotain kuitenkin olen saanut neppailtua. Runko hommat ei oikein päässyt eteneen ennen kun sain bensatankin kiinnitys nappulat sorvattua ja hitsattua. Siispä sorville...



Sorvi sylkäisi käteen tuollaset nappulat. Noi isommat sitten upotin selkäputkeen ja kierteelliset heppaan tankin pohjaan. Niihin tulee vaarnat ja kiinnitys tapahtuu muttereilla missä kuusiokolokanta. Tämä tilanpuutteen vuoksi. Sulake tulee sen verran lähelle selkäruotoa. Ja kuvaa.






Bensaletku olisi tarkoitus vetästä moottorin yläkiinnikeen sisällä ja sieltä sössöön kiinni tulevalle hanalle. Ja suodatin vielä matkalle. Siispä putki selkäruodon läpi ja pienellä mutkalla, että saa tankille enemmän pelivaraa





Sakemanni lähetti mulle tollasen tankin pintapellin ja vielä edukkaasti. On jopa millin peltiä ja muutenkin ihan ok. Sitä siinä sovittelin ja totesin ensimmäisenä sen liian leveäksi. Se olikin kyllä tiedossa, mutta joku muukin pisti silmään ikävästi.



Nimittäin stretsi etiäppäin näytti liian isolta. Laskelmien mukaan sen piti olla 2 tuumaa eteen ja 6 ylös. Kyllä se aiheuttajakin sitten löyty. Taka-akselin keskivaiheilta oli 1200mm ohjausakselin yläpään keskelle, näin pitikin. Emäputkikin oli siellä missä piti. Olin vaan ahnehtinut takapään liian töpöksi. Mitotin sen laatikon takapulttien kohdalta taka-aksilan keskelle 380 milliin. eli siitä siirtyi emäputkelle melkein 2 tuumaa lisäretsiä. Se täytyy vielä korjata. Onneksi ei mitää hirveätä jumppaa tee. selkä putke lyhentää ja vähän muljata



Jauhoparta

Noniin. Kävin verstaalla irrottamassa keskirungon jigistä ja naputtelin sen 2 tuumaa eteenpäin. Nyt takapää on ilmeisesti orkkisjäykän mitoissa, eli sen 425mm laatikon takapulteista taka-akseliin. Muutos oli kyllä tarpeen. Nyt näyttää paljon paremmalta.



Sulake tuli kans heppailtua. Seuraavaksi pääseekin taivuttelemaan peräpään putkia  :P

Rezi

Hyvän näköistä tekemistä. Maltti ja ajatus mukana rungon mittoja hakiessa. Tätä on mukava seurata :)

Jauhoparta

Maltti on juur se mitä ei meinaa löytyä. Rälläkkä laulaa kun vihdoinkin pääsee rakentamaan  ;D

Runko kun valmistuu tuosta omaa tahtiansa, alkaa tulla eteen kaikenlaisia kysymyksiä esim. hidastimista. Haluaisin värkkiin hyvät jarrut, vaikka sitten estetiikan kustannuksella. Virvoin tällasen suunnitelman pitkien nettitutkintojen jälkeen:

- Yamahan rykkösen sumimoto etusatulat nelimäntäsenä versiona. Yksi eteen, toinen taakke
- Ducatin >300mm levyt. Näissä paljon offsettivaihtoehtoja ja pienempi keskireikä mitä japseissa
- 2 kappaletta 1/2 tuuman pääsylkkyjä vaihdelootan alle piiloon. Etunen vaijerivetosena.

Näillä tulisi toi hydraulisuhde 1/20. Mitäs raati sanoo? Kyllä näillä varmaan saa mopon pysähtyyn, mutta mitäs sanoo katsastumies? Parastahan näissä osasissa olisi hinta mikä on melkein saippuan tasolla