Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Siperian Sputnik

Aloittaja Kokkonen, 20 tammikuu 13, 19:07:16

« edellinen - seuraava »

Aparaatti

Tuon laakerin saa irti tuosta perän kannesta myös ilman tuurnia ja väkivaltaa!
Katos kun siinä kannessa on ne reiät josta perä kiinnitetään niin sinne vaa pulttia ja kierittää. Ne pultit sitte näppärästi pullauttaa sisuskalut irti!

Jasu

^Tahtoo olla "pikkasen pehmeää" se valu, ei olis ihan eka perä mistä olis kierteet pettäneet, jo silloin kun on kiinnitetty perää swingiin...

Plungeriperästä tuon irroittaminen onkin sitten hieman toisenlaista, kun ei ole noita reikiä kanteen kairattuna... ::)

Aparaatti

Joo. Tiedossa on ovenkahvoista sulateltu valu...
Nytkin tuossa omassa koo pyörässä on perä enää kahella pultilla kiinni, mutta tuntuu niilläkin pysyvän kun muistaa kiristellä välillä ;)

..tuossa yks viikonloppu tuli ekaa kertaa tutkittia vähän uralin perää (kun sellainen kulmille haaksirikkoutui, ja löysi mut itäpyöräilijän HELP-luettelosta)...mut nii,asiaa. Siinä urressa oli ihan tehtaalta asti swingissä vaa 2 reikää. Perässä silti 4 ;)

Motomatti

Lainaaihan tehtaalta asti swingissä vaa 2 reikää. Perässä silti 4

Varmaan on iskurityöläinen Tatjana saanut työn sankarin arvonimen keksittyään että sosialistinen taistelu kohti kommunismia tapahtuu nopeammin kun reiänteossa haarukkaosastolla voidaan säästää 50% pulttien kulutuksen vähenemisestä puhumattakaan. Samalla tulee suljetuksi suut arvostelijoilta ja kapitalismin kätyreiltä koska laatukin paranee heti kerrasta: enää ei voi mennä kierteet kuin kahdesta lävestä neljän sijasta!

Kokkonen

Foorumin väki on tietysti jännittyneenä odottanut Kokkosen Kolhoosin tiedonantoja projektin edistymisesta. Komitea toteaa että viisivuotissuunnitelmassa on pysytty ja työn sankarin käden jälki on rimaa hipoen paikalliseen laatustandardiin hyväksyttävissä. Komitea kuitenkin suosittelee vahvasti tarkempaa valvontaa ja jatkokoulusta.
Myös asentajan väitteisiin siitä, että toimitetut varaosat eivät muka suoraan sovi paikoilleen vaan niitä joutuisi eri laittein ja mentelmin lisää työstämään, pidetään epäsopivana ja pikemminkin herää epäillys väitteen esittäjän ammattitaidosta.

Perän lautasratas sopi hyvin vähäisellä sorvauksella paikalleen ja jopa kuusi kahdeksasta reiästä oli kohdallaan, joten tämäkin todistaa väitteen vääräksi. Eikä se, että kiinnitysreikien kierteet eivät ole samat edellisen osan kanssa ole mikään syy väittää osaa sopimattomaksi.


Ristinivelen laakerit näyttävät menevän sujuvasti paikalleen mekaanisen prässin avulla. On kuitenkin syytä tarkistaa, onko asentaja työssään selvin päin, koska näyttää että rasvanippaan ei tämän asennuksen jälkeen ole pääsyä.


Jokut hommat näyttävät kuitenkin onnistuvan.


Tehtäköön selväksi että on aivan normaalia, että kaikkien pulttien kierteet on tarkistettava ja avattava sopivilla kierretyökaluilla. Asiaan ei vaikuta se että onko pultti uusi vai onko se ollut paikallaan ennenkin. Komitea kieltää tällaisen turhan valittamisen.
Kyllä Siperia opettaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Aparaatti

Kannattaa sit tehä noita perän tiivisteitä valmiiks vaikkapa 5 kipaletta...koska niillä saat "shimmattua" perän rattaiden hammaskosketuksen oikeanlaiseksi!!!

Hemuli

Oon yhden ruustukin halkaissut kun erehdyin käyttämään sitä "mekaanisena prässinä" juuri kardaanin ristinivelen laakereiden asennuksessa :P.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

eeko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 elokuu 13, 14:56:15
Oon yhden ruustukin halkaissut kun erehdyin käyttämään sitä "mekaanisena prässinä" juuri kardaanin ristinivelen laakereiden asennuksessa :P.
Heh heh, sama homma takavuosina, kun vaihdettiin ristinivel
kaverin Amazonin kardaaniin. Ostettiin sitten kimpassa uusi
ruuvipenkki.
-eeko

ma^ko

Ai, niin huonoi ruustuukkei on oikeesti et ristivelen asennukses ne saa halki/rikki... kuitenki lukemattomia kertoi nuoren eri ristinivelii rustuukki"prässäyksellä" vaihdettu.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mielikuva

Mäkin olen vaihtanut monta ristiniveltä ruustukissa.. Ja tosi monta kertaa (jonkun muun skoolin irroituksessa) lyönyt ruustukkia lekalla ruuvin päähän. Mä oon ajatellut että kunnon ruustukin kuuluis kestää se...
Ei niiden kuulu hajota missään ristinivelen vaihdossa.

Lyytinen

Vanhan liiton ruuvipenkit kestääkin, mutta nämä Motonetin ynnämuitten rimpulat en kehtaisi yrittää.

eeko

No tämä joka hajosi, oli kyllä ihan ehtaa tavaraa
suoraan U.S.S.R:stä.  :D
-eeko

Lyytinen

Vain imperialistit kavaline tarkoitusperineen voivat kyetä sen luokan sabotaasiin  >:(

Kokkonen

#103
Sputnikin ympärillä tahti on rauhallinen ja Siperian aroilla pitkät välimatkat. Mutta jotain kuitenkin tapahtuukin. Olen palannut maan tasalle ja vaihtanut parit sisäkummit sekä pyörien laakerit. Perä on edelleen kesken, siinä on selviä sovitusongelmia, eikä tarpeeksi suurta lekaa löydy omasta tallista.
Mutta koska kuitenkin haaveissa on saada tuo harvempi välitys toimimaan, jolloin huippunopeus myötäsellä saattaa nousta jopa 80 kmh:n, niin päätin panostaa myös vastaavasti parempaan etujarruun. Se on nyt kahdella levittäjällä ja se täyttää Siperian Strasse & Highway komission ankarimmatkin vaatimukset, eli sillä on testeissä vastaava moottoripyörä saatu pysähtymään mainusta huippunopeudesta alle 100 metrin matkalla. Ko jarru täyttää myös uudet EU ABS dirketiivit, mutta sillä erotuksetta, ettei se edes yritä lukkiutua heikkatielläkään joten sillä päästään parempaan turvallisuusluokitukseen.



Toinen lisäys on vasta koeasennusvaiheessa. Se on tuulitunnelissa testattu ja optimoitu kate, joka antaa myötätuulessa +5kmh lisänopeutta ja säästää polttoainetta. Vastatuuleen sillä ei pidä ajaa.
Itse Vasili luuraa katteen takaa, aina yhtä hymyilevänä.



"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Aparaatti

Oliko sun taas tarkoitus ajella pulkan kanssa?
.. Voin kertoa ja varoittaa (ettet pety) ettei se välttämättä kulje kiirusperällä yhtään sen kovempaa. Kierrokset vain laskee = se huono roiskevoitelu huononee entisestään ;)
On nää hienoja vehkeitä eiks vaa! ..ja ihmiset jotka näiden kanssa jaksaa touhuta, vielä hienompia ;)